Oldie-motor zonder kenteken/papieren invoeren?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Ik heb een vraag over RDW zaken die de rdw ook niet weet- zal niet voor het eerst zijn..
Hieronder typ ik mijn mail naar de RDW en hun antwoord..

Ikke; Er wordt me een oldtimer-motor zonder kenteken/papieren, maar met VIM plaatje aangeboden vanuit Bulgarije.
Kan ik deze legaal op de weg krijgen? zo ja, wat is het kostenplaatje ervan?


Antwoord rdw;

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt informatie over het invoeren van een personenauto uit een EU-lidstaat.

De RDW kan voor een personenauto, die eerder geregistreerd is in een EU-lidstaat, Zwitserland, Noorwegen of IJsland een Nederlands kentekenbewijs verstrekken. Het “eerder geregistreerd zijn” kunt u aantonen met het regulier kentekenbewijs uit het land van herkomst.

Bij het onderzoek overlegt u het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst.

De kosten bij invoer van een voertuig vanuit een EU-land bedragen:

Opnamekosten € 55,00
Aanvraag Voertuigbewijs € 39,00 (niet te betalen bij herinvoer van een voertuig)
Aanvraag Tenaamstellingsbewijs € 9,70
Belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) op te vragen bij de Belastingdienst telefoonnummer: 0800 0749. Het internetadres is: www.belastingdienst.nl
Kentekenplaten dit kan verschillen per kentekenplaatleverancier
Eventueel bijkomende kosten zijn:

APK-keuring € 32,00
Extra beoordeling verlichting van oorspronkelijk linksrijdend voertuig uit EU/EVA-land (Goedkeuring minder dan 5 aspecten) € 27,00
Vragen?




Goed, je vraag wordt dus helemaal niet gelezen en gewoon een std rot-op antwoord opgestuurd..
Misschien weet iemand het hier??

Daarnaast is er nog een probleempje, de motor- met weinig waarde- staat in Bulgarije..
Ik heb een expeditiedinges gemaild voor een offerte maar denk dat het al snel in verhouding duur wordt. Heeft iemand een ingeving hoe ik het barrel hierheen kan krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat m niet worden.

Zonder bijbehorende papieren ga je in NL geen kenteken voor dit voertuig krijgen.
 
Dit gaat m niet worden.

Zonder bijbehorende papieren ga je in NL geen kenteken voor dit voertuig krijgen.

Hmm duidelijk.. je bent zeker hierover?- waarom weten ze dat bij de rdw dan niet?-
Dan heeft het ook geen zin hier verder over te contempleren..
 
Hmm duidelijk.. je bent zeker hierover?- waarom weten ze dat bij de rdw dan niet?-
Dan heeft het ook geen zin hier verder over te contempleren..
Rdw geeft je bijna hetzelfde antwoord. Maar dan in andere bewoordingen.

Je moet gewoon het papierwerk bij een voertuig hebben, als er nog niet ooit een nl kenteken op heeft gezeten.

Zo niet, dan wordt het niks.
 
als het voertuig vroeger wel een kenteken heeft gehad kan je misschien weer dat kenteken activeren en dan is het verschepen hier heen niet zo moeilijk meer.
zonder wordt lastig want dan wordt aantonen van eigendom best lastig. en onze overheid wil niet dat ja makkelijk een gestolen motor op naam kan zetten.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik heb van iemand die in oltimers 'doet'het volgende antwoord gekregen;

Als ze aantoonbaar , van voor 1985 zijn is een kenteken geen probleem

Een duidelijke en complete aankoop bon heb je wel nodig .
De keuring is wel duur , tussen 150,- en 200,- euro.
 
ik heb een Morini 3 1/2 uit '80 staan... uit Duitsland zonder enig bliesje papier maar wel met een duits invoerplaatje
de RDW gewoon gebeld (wordt je als het ingewikkeld wordt doorverbonden naar een keurmeester): de motor moet in rijdbare staat aangeboden worden, na de initiele keuring gaan ze in het land van herkomst informeren of hij als gestolen geregistreerd staat... zo niet dan is het kenteken geen probleem.
Let wel: zorg bij de aankoop voor zoveel mogelijk ondersteunend materiaal... aankoop contract, bonnetjes, boekjes etc... alles wat evt. kan helpen
 
Laatst bewerkt:
aankoop contract.. check, maar zo iets lijkt me simpel zelf na te maken? Hoe kan dat dan een overtuigend bewijsmiddeldinges zijn?
 
Tja, alles is na te maken.

Ik ga het ook meemaken. Ik heb ook net een motor zonder papieren gekocht. Die is iig van ruim voor 1985 O-)
 
Vraag aan de verkoper in Bulgarije of hij (evt. op jouw kosten) het voertuig daar op kenteken zet. Moet voor hem een stuk makkelijker zijn dan voor jou.
:^

Ik heb eens een Italiaanse motor zonder papieren via Duitsland gekocht.
Moest eerst in Duitsland de weg op (officieel) en daarna geëxporteerd worden.
Een heel gedoe maar het is wel gelukt. De eerste rit ging ik alleen over de kop. _O-
 
Vraag aan de verkoper in Bulgarije of hij (evt. op jouw kosten) het voertuig daar op kenteken zet. Moet voor hem een stuk makkelijker zijn dan voor jou.

..doet hij niet, maar hij reageert ook zo schimmig op simpele vragen dat ik er van af zien..
 
Ik heb hetzelfde gehad met me CB77, ook niks geen papieren bij en ook geen kenteken.
Ding komt trouwens uit 1966.

Waar ik voor heb gezorgt is dat er zoveel mogelijk duidelijkheid over de motor is.
Ik heb om frame nr.'s gevraagd van bestaande motoren uit Amerika (omdat de motor daar het meeste voorkomt) en hun bouwjaar. Aan de hand van dat lijstje frame nr.'s die dus al een kenteken hadden, zat mijn frame nr. dus ergens 'tussen' deze frame nummers in, waar we op uitkwamen was 1966.
Overigens had ik er ook nog een officiele lijst bijgedaan waar de frame nr.s en hun bouwjaar volgorde opstonden.

Ook heb ik de vorige eigenaar nog gebeld en gevraagd om zijn verhaal, over hoe hij aan de motor is komen, dit allemaal op papier gezet, en met toestemming van de vorige eigenaar zijn telefoon nr. en adres erbij gezet, mocht de RDW dus twijfelen kunnen ze contact met hem opnemen.
Verder heb ik ze nog verwijst naar een project topic die ik destijds had van de motor.

Gewoon heel veel duidelijkheid geven, volgens mij had ik iets van 3 A4tjes met info over de motor.
Ook heb ik het op kenteken laten zetten uitbesteed aan een bedrijf (Coos Matser) die wel vaker Japanse motoren en brommers op kenteken laat zetten, dat scheelt misschien ook weer, heeft de RDW een vertrouw gezicht (of goede klant) en het bedrijf zelf weet ook wel het een en ander over de motor.
Ik had hem pas op kenteken laten zetten nadat de motor helemaal opgeknapt was.
Alles lekker officieel gedaan, alles super netjes, splitpennen gebruiken, dempertjes in de uitlaten ( :+ ) enz. enz.

Als je gewoon zorgt dat er een nette motor staat met een eerlijk verhaal, waarom zou die dan geen kenteken kunnen krijgen ?

Overigens heb ik nu een oude (1975 ofzo) Honda CL360 staan (nooit officieel ingevoerd in NL, wel in Duitsland trouwens) , die komt uit Amerika, en heeft net als de CB77 ook geen papieren.
Ik maak me daar echt geen zorgen over.
 
Dank vcoor je repliek, ik vind die oude oer-honda;s best leuk en kijk je topic's met plezier!
 
Het moet mogelijk zijn..

Ik zag ooit een auto op een sloop staan zonder papieren, met een D er op dus duitse auto geweest..
Een kennis van me die bij de douane werkte heeft toen papieren geregeld voor mij, WEL MET EEN VERKLARING van de duitse staat dat hij niet als gestolen te boek stond, hoe hij dat gedaan heeft weet ik niet ( en hij kan je niet meer helpen helaas)
 
ik heb een hercules uit 1956 staan, ook zonder kenteken.
Na wat mailtjes richting RDW werd ik er moe van.
Ze bleven bij het verhaal dat je zonder "geldig" kenteken het voertuig niet over kan zetten.
Na wat zelf onderzoek kwam ik een stuk tegen van de KNAC waarin staat dat ze een overeenkomst met het RDW hebben. Via die weg worden oude voertuigen als een soort cultureel erfgoed gezien en kan je hem, met onder andere een aankoop bon, gewoon op kenteken krijgen.
Het RDW blijft maar zeggen dat het niet kan, maar nadat ik over deze overeenkomst vertelde begonnen ze toch wat te pruttelen en moesten ze toegeven dat het dus wel mogelik is.
 
RDW, UWV, waarom lijken al die instellingen met 3 letters alleen mensen aan te nemen wiens ouders broer & zus zijn? :?
 
RDW, UWV, waarom lijken al die instellingen met 3 letters alleen mensen aan te nemen wiens ouders broer & zus zijn? :?


Bewust beleid ... op papier om minderheden zoals verstandelijk gehandicapten, voormalige rijksgenoten en geloofzeikers een kans te geven die ze op de gewone arbeidsmarkt niet krijgen ( hoe zou dat nou komen ??? ).

In de praktijk heeft de overheid schijt aan de kutburger die z'n muil moet houden en voor dit soort krankzinnigheid belasting moet betalen.
 
ik heb een hercules uit 1956 staan, ook zonder kenteken.
Na wat mailtjes richting RDW werd ik er moe van.
Ze bleven bij het verhaal dat je zonder "geldig" kenteken het voertuig niet over kan zetten.
Na wat zelf onderzoek kwam ik een stuk tegen van de KNAC waarin staat dat ze een overeenkomst met het RDW hebben. Via die weg worden oude voertuigen als een soort cultureel erfgoed gezien en kan je hem, met onder andere een aankoop bon, gewoon op kenteken krijgen.
Het RDW blijft maar zeggen dat het niet kan, maar nadat ik over deze overeenkomst vertelde begonnen ze toch wat te pruttelen en moesten ze toegeven dat het dus wel mogelik is.

Ja, ik zie het altijd maar zo, RDW is overheid.

De vraag is : Welk belang heeft het RDW om een voertuig NIET op kenteken te zetten ?
Geen kenteken betekend ook geen belasting.
Tuurlijk heeft de RDW een soort 'keurings plicht' , gewoon kijken of het voertuig technisch in orde is, aan de eisen voldoet, en niet gejat is, als dat allemaal het geval is, WAAROM zou je dan geen kenteken kunnen krijgen ?
Niemand heeft er iets aan als het voertuig geen kenteken krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan