Oldtimer: geen 25 kW op kenteken

Mr. Bacon

MF'er
28 mrt 2004
52
0
Hellendoorn/Delft
Hallo allemaal,

Ik rij op een Yamaha SR500 uit 1978. Deze is origineel ongeveer 24,5 kW, dus geschikt voor licht rijbewijs. Vandaag heb ik mijn kentekenbewijs eens even bekeken, bij toeval. Nu is mij opgevallen dat er hierop nergens te lezen valt dat mijn motor ook werkelijk 25 kW is!

Mijn vragen:
* Het kentekenbewijs deel 1 stamt uit 1978. Toen gold er nog geen 25 kW-regel. Kan het daarom zijn dat er niets vermeld staat? Oftewel; mag ik hiermee gewoon rijden zonder problemen?

* Krijg ik gedonder met de verzekering bij een zwaar ongeluk?

Hopelijk weten jullie meer :}
 
ja.
nee.

hij is toch <25kw? wat is er loos dan?
van de wet is het zo dat ie onder 25kw moet zitten, niet precies 25kw.
 
Ja nou...je hoort iedereen praten over hun <25 kW motor die ze slechts met uitdraai van de rollerbank (of hoe dat bij motoren ook mag heten) van de dealer bij de verzekering verzekeren. Die motoren zijn OOK <25 kW, staat het OOK niet op het kenteken, maar kan de verzekering bij een zwaar ongeluk wel moeilijk gaan doen.

Vandaar.
 
Ja nou...je hoort iedereen praten over hun <25 kW motor die ze slechts met uitdraai van de rollerbank (of hoe dat bij motoren ook mag heten) van de dealer bij de verzekering verzekeren. Die motoren zijn OOK <25 kW, staat het OOK niet op het kenteken, maar kan de verzekering bij een zwaar ongeluk wel moeilijk gaan doen.

Vandaar.

motoren die op uitdraai zijn verzekerd waren voorheen >25kw.
jouw oldtimer heeft nooit meer als 25kw gehad.
dus hoeft het ook niet op het kenteken te staan (het aantal pk's/kw's staat immers vast voor het bepaalde model!)
 
Ik had hetzelfde met mijn andere Suzuki. Dat kun je kostenloos opvragen op het 070 nummer van de RDW. Gewoon kenteken opgeven en vragen of hij 25kw is of niet. Werd mij zo meegedeeld door een dame van de RDW.
 
Terug
Bovenaan Onderaan