oldtimer geschorst En verzekerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

BobberB

Die hard MF'er
14 jul 2009
727
0
Zwolle
Goedenavond

Ik ben vanavond staande gehouden door de politie met mijn gerestaureerde oldtimer. Niks bijzonders op zich. Kenteken werd gecontroleerd en daar ging het fout. Bleek dat de motor nog geschorst is en dat ze niet konden zien of die verzekerd is. Ik heb aan de agent uitgelegd dat ik de motor online verzekerd heb sinds 1 september (vandaag is 4 september) dus ik had nog geen groene kaart opgestuurd gekregen omdat er een weekend tussen zat. Ik kon dus onmogelijk bewijzen dat die wel verzekerd is. afijn ik moest de motor laten staan en heb nu 10 dagen om te bewijzen dat ik op het moment van aanhouden WEL verzekerd was.

De agent was niet onredelijk en snapte dat ik na een zomer lang restaureren, de motor verzekerd had (online) en dat ik gewoon vergeten was om de schorsing op te heffen. Ook snap ik dat dit mijn fout is.

Ik heb de motor in april gekocht en direct geschorst. Vanaf de aankoop tot ongeveer 31 augustus heb ik hem gerestaureerd. Daarom had ik hem direct online verzekerd vanaf 1 september zodat ik er snel op kon rijden. Tijdens het afsluiten van de polis werd er nergens een melding gegeven dat de motor nog geschorst was.

Mijn vraag is: is mijn motor verzekerd geweest? In mijn digitale polismap staat ''polis in behandeling'' heb echter wel een mail gekregen dat mijn voorlopige dekking in gaat op 1 september. Ik heb de complete polisvoorwaarden net doorgelezen en kon niks concreets vinden over deze situatie.

Een tweede vraag:
Ik ga morgenvroeg naar het postkantoor om de schorsing op te heffen, mag ik er dan direct weer op rijden?

Iemand met de zelfde ervaringen? Ik baal er behoorlijk van.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ben je inderdaad verzekerd (voorlopige dekking), maar je kan nog wel een bekeuring krijgen voor het niet opheffen van de schorsing.
 
***heb nog een tweede vraag toegevoegd.

hmm okee. De agent had het over een proces-verbaal. Ik krijg nog een brief toegestuurd met alle informatie is me verteld. En dat het geen leuke bedragen zijn. En milde boete zou ik snappen, ik heb echter wel degelijk geprobeerd de motor netjes te verzekeren. Als ik de justitie bril opzet zullen zij natuurlijk beweren dat ik er vanaf de aankoop op heb gereden. Of loop ik nu op de zaken vooruit?
 
De verzekering, als je die hebt afgesloten, zal geen probleem zijn. Maandag contact opnemen met je tussenpersoon of de maatschappij, ff uitleggen wat er speelt en een WAM verklaring laten maken. Die toon je dan aan die diender, klaar.

Zoals Kees zegt kún je een verbaal krijgen voor het rijden met een geschorst kenteken. Maar als je dan toch met die diender in contact komt..... 't is de toon die de muziek maakt....

Oh, ik lees net dat hij je verbaal heeft aangezegd? Dan zal het lastig worden. Niet voor de verzekering, als de motor verzekerd is dan krijg je daar geen verbaal voor.
 
Laatst bewerkt:
Als je een melding hebt gehad van voorlopige dekking, ook al is dat online, dan ben je inderdaad gewoon verzekerd. Dus inderdaad gewoon de verzekering bellen en die WAM verklaring vragen. Handiger was het overigens om de uitdraai van die bevestiging bij je te hebben gehad.

Dat de verzekering geen melding geeft van het feit dat de motor geschorst is, is op zich niet raar. Veel mensen houden hun motor tijdens een schorsing wel verzekerd, omdat die op die manier ook verzekerd kan worden tegen brand en diefstal.
 
@janb,

Dus als ik van mijn verzekeraar een soort verklaring krijg dat mijn motor wel verzekerd was, dit voldoende moet zijn om een (erg hoge) boete te voorkomen? En dat ik eventueel wel een boete kan krijgen omdat ik de schorsing van mijn motor vergeten ben op te heffen.

PS: waarom kan dat niet gewoon automatisch gaan tegenwoordig? Verzekeren=direct uit de schorsing. Bedoel alles gaat tegenwoordig toch automatisch...
 
Goedenavond

Ik ben vanavond staande gehouden door de politie met mijn gerestaureerde oldtimer. Niks bijzonders op zich. Kenteken werd gecontroleerd en daar ging het fout. Bleek dat de motor nog geschorst is en dat ze niet konden zien of die verzekerd is. Ik heb aan de agent uitgelegd dat ik de motor online verzekerd heb sinds 1 september (vandaag is 4 september) dus ik had nog geen groene kaart opgestuurd gekregen omdat er een weekend tussen zat. Ik kon dus onmogelijk bewijzen dat die wel verzekerd is. afijn ik moest de motor laten staan en heb nu 10 dagen om te bewijzen dat ik op het moment van aanhouden WEL verzekerd was.

De agent was niet onredelijk en snapte dat ik na een zomer lang restaureren, de motor verzekerd had (online) en dat ik gewoon vergeten was om de schorsing op te heffen. Ook snap ik dat dit mijn fout is.

Ik heb de motor in april gekocht en direct geschorst. Vanaf de aankoop tot ongeveer 31 augustus heb ik hem gerestaureerd. Daarom had ik hem direct online verzekerd vanaf 1 september zodat ik er snel op kon rijden. Tijdens het afsluiten van de polis werd er nergens een melding gegeven dat de motor nog geschorst was.

Mijn vraag is: is mijn motor verzekerd geweest? In mijn digitale polismap staat ''polis in behandeling'' heb echter wel een mail gekregen dat mijn voorlopige dekking in gaat op 1 september. Ik heb de complete polisvoorwaarden net doorgelezen en kon niks concreets vinden over deze situatie.
Zo te lezen wel. Verzekeren is niet afhankelijk van het al dan niet geschorst zijn.
Een tweede vraag:
Ik ga morgenvroeg naar het postkantoor om de schorsing op te heffen, mag ik er dan direct weer op rijden?
In principe wel. De agent heeft je gezegd dat je de motor moest laten staan. Is er iets bij gezegd van hoelang? Of gewoon totdat je de zaken op orden had?
Iemand met de zelfde ervaringen? Ik baal er behoorlijk van.
Wees blij dat het niet andersom was: wel schorsing opgeheven, maar niet verzekerd :Y

Misschien krijg te maken met een naheffing van belastingen oid. En of dat dan later ook weer een probleem gaat geven met ingangsdatum van je verzekering, weet ik niet.
 
Als je een melding hebt gehad van voorlopige dekking, ook al is dat online, dan ben je inderdaad gewoon verzekerd. Dus inderdaad gewoon de verzekering bellen en die WAM verklaring vragen. Handiger was het overigens om de uitdraai van die bevestiging bij je te hebben gehad.

Dat de verzekering geen melding geeft van het feit dat de motor geschorst is, is op zich niet raar. Veel mensen houden hun motor tijdens een schorsing wel verzekerd, omdat die op die manier ook verzekerd kan worden tegen brand en diefstal.

Dus hij is wel gewoon verzekerd?

Ik heb ondertussen ook al de tijdelijke verzekering gegevens en polis uitgeprint. Daarin staat kortweg dat de motor vanaf 1 september verzekerd is. Ik denk alleen wel dat ik beste even de brief kan afwachten van de politie voordat ik dingen ga opsturen.
 
@janb,

Dus als ik van mijn verzekeraar een soort verklaring krijg dat mijn motor wel verzekerd was, dit voldoende moet zijn om een (erg hoge) boete te voorkomen? En dat ik eventueel wel een boete kan krijgen omdat ik de schorsing van mijn motor vergeten ben op te heffen.

PS: waarom kan dat niet gewoon automatisch gaan tegenwoordig? Verzekeren=direct uit de schorsing. Bedoel alles gaat tegenwoordig toch automatisch...

Waarom wel?
Ik heb ook een verzekerde en geschorste motor staan. Die wil ik ook graag nog even geschorst houden :Y
 
Ik wist niet dat mensen dit bewust doen. Ik ken de precieze voordelen er niet van. Ging me er vooral om dat achteraf straks niet blijkt dat ik de motor helemaal niet had KUNNEN verzekeren omdat deze nog geschorst was. Maar uit de meeste berichten snap ik dat dit niet het geval is.

Zon WAM verklaring, wat houdt dat precies in? Is dat schriftelijk?
 
@janb,
Dus als ik van mijn verzekeraar een soort verklaring krijg dat mijn motor wel verzekerd was, dit voldoende moet zijn om een (erg hoge) boete te voorkomen? En dat ik eventueel wel een boete kan krijgen omdat ik de schorsing van mijn motor vergeten ben op te heffen.
Klopt. Je verzekering weet precies wat er nodig is als jij de WAM verklaring noemt. Maak je daar geen zorgen over, mits je zorgt dat die verklaring bij die diender komt.

PS: waarom kan dat niet gewoon automatisch gaan tegenwoordig? Verzekeren=direct uit de schorsing. Bedoel alles gaat tegenwoordig toch automatisch...
Nee. Een verzekeringsbedrijf waar jij een verzekering afsluit is nu eenmaal iets anders dan het RDW.
Je bent als kentekenhouder zelf verantwoordelijk voor je eigen kenteken.
Maar als jij hem over hebt laten schrijven, dan moet volgens mij het postkantoor hebben gezien dat het kenteken geschorst was?
 
Klopt. Je verzekering weet precies wat er nodig is als jij de WAM verklaring noemt. Maak je daar geen zorgen over, mits je zorgt dat die verklaring bij die diender komt.Nee. Een verzekeringsbedrijf waar jij een verzekering afsluit is nu eenmaal iets anders dan het RDW.
Je bent als kentekenhouder zelf verantwoordelijk voor je eigen kenteken.
Maar als jij hem over hebt laten schrijven, dan moet volgens mij het postkantoor hebben gezien dat het kenteken geschorst was?

Ik heb toen ik de motor kocht, hem tijdens het overschrijven direct laten schorsen op het postkantoor idd. Ja ik weet dat het me eigen schuld is dat ik hem niet uit de schorsing heb gehaald...

Was alleen bang voor een buitensporige hoge boete. Bedragen waar je niet vrolijk van wordt (helemaal niet als student)

Ik zal morgen direct mijn verzekering bellen en daarna direct de schorsing opheffen bij het postkantoor omdat dit digitaal niet kan op dit moment. Hoorde dat bijna alle overheids sites zijn gehackt....
 
Ik heb toen ik de motor kocht, hem tijdens het overschrijven direct laten schorsen op het postkantoor idd. Ja ik weet dat het me eigen schuld is dat ik hem niet uit de schorsing heb gehaald...
Was alleen bang voor een buitensporige hoge boete. Bedragen waar je niet vrolijk van wordt (helemaal niet als student)
Ik zal morgen direct mijn verzekering bellen en daarna direct de schorsing opheffen bij het postkantoor omdat dit digitaal niet kan op dit moment. Hoorde dat bijna alle overheids sites zijn gehackt....

Oi...... verbaasde me al dat jij niets zou weten van die schorsing.
Tja, in dat geval is er maar één persoon die je daar op aan kunt kijken en dat ben je zelf. Maar volgens mij valt die boete wel mee, blijft zonde geld, daar niet van.
 
Ja klopt het is ook mijn eigen schuld dat ik dat vergeten ben. maar misschien ken je het. Je bent dag en nacht paar maand lang aan zon ding aan het bouwen en dan is die eindelijk af :) Toen heb ik hem dus wel netjes verzekerd maar ben gewoon in alle opwinding vergeten de schorsing op te heffen.

Verder even een update:

Ik heb vanochtend mijn verzekering gebeld, die sturen me zo snel mogelijk een WAM document op. Deze moet ik kan inleveren bij het politie bureau en dan is alles klaar.

Ik ga vanmiddag de schorsing opheffen. Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt.

Bedankt voor jullie tips enzo (Y)
 
PS: waarom kan dat niet gewoon automatisch gaan tegenwoordig? Verzekeren=direct uit de schorsing. Bedoel alles gaat tegenwoordig toch automatisch...

Omdat je voor apk-plichtige voertuigen dan meteen risico op een bekeuring loopt als 'ie niet (goed)gekeurd is. Een geschorste auto mag je, mits verzekerd, wel van/naar APK brengen, en pas daarna de schorsing opheffen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan meteen iets waar 'ie 't op kan spelen als ze 'm vragen waarom 'ie 'm niet ont-schorst had :)

Al heeft dat hele issue nu met die certificaten van Digi-Notar vooralsnog niks te maken met het hacken van overheidswebsites. 't Is alleen zo dat iemand anders nu de site van Dig-ID zou kunnen gaan hosten (man in the middle attack) zodat mensen d'r gegevens feitelijk aan een vreemde toe vertrouwen die zich voordoet als Dig-ID.
 
Laatst bewerkt:
***heb nog een tweede vraag toegevoegd.

hmm okee. De agent had het over een proces-verbaal. Ik krijg nog een brief toegestuurd met alle informatie is me verteld. En dat het geen leuke bedragen zijn. En milde boete zou ik snappen, ik heb echter wel degelijk geprobeerd de motor netjes te verzekeren. Als ik de justitie bril opzet zullen zij natuurlijk beweren dat ik er vanaf de aankoop op heb gereden. Of loop ik nu op de zaken vooruit?
Voor zover ik weet zijn het "geen leuke bedragen" omdat geschorst rijden belastingontduiking is. Echter, bij een oldtimer betaal je geen belasting, dus wellicht dat dat nog iets kan helpen.

Ik heb toen ik de motor kocht, hem tijdens het overschrijven direct laten schorsen op het postkantoor idd. Ja ik weet dat het me eigen schuld is dat ik hem niet uit de schorsing heb gehaald...
Mag ik vragen wat de reden van het schorsen was? Ging je uit van jarenlang restaureren? Want voor die paar maanden kost een verzekering toch bar weinig?

Ivm hacken van overheidssites, wilde TS dat liever niet doen.
Sterker nog, nieuwsbericht van gisteravond: De Nederlandse overheid raadt voorlopig af om gebruik te maken van diensten als DigiD.
 
Je kunt je oldtimer beter verzekeren dan schorsen. Dan kan er weinig fout gaan en een oldtimer WA verzekering kost geen drol.
Ik heb vijf oldtimers staan en ondanks dat de meesten niet rijden is alles verzekerd
 
Je kunt je oldtimer beter verzekeren dan schorsen. Dan kan er weinig fout gaan en een oldtimer WA verzekering kost geen drol.
Ik heb vijf oldtimers staan en ondanks dat de meesten niet rijden is alles verzekerd

Motoren: ja. Auto's: nee, vanwege APK...
 
ik heb 2 staan niet verzekert en niet geschorst denk ik ?
heb wel een kenteken van 1 motor
en van de ander niks, komt nog hopelijk... :Y
en ja verzekeren kost geloof ik 12 euro per jaar, belasting is er niet meer voor...
zal er binnenkort zelf eens induiken :Y
 
Ik wist niet dat WA verzekeren idd zo goedkoop zou zijn. Bij mij is het iets duurder ben nog maar 21 namelijk (weinig schadevrije jaren). Ja ik had de motor gekocht met het idee dat het een langdurig project zou worden (vandaar de schorsing). Echter heb ik hem best snel afgebouwd al zeg ik het zelf haha (A).

Verder kan ik gelukkig melden dat alles is afgehandeld en ik geen boete of niks hoef te betalen. Ik ben gelukkig niet staande gehouden tijdens rijden maar tijdens dat ik ''geparkeerd'' stond. Zo werd het in ieder geval benoemd in de brief van de politie. Kreeg dus vandaag mijn wam verklaring in de bus en heb deze ingeleverd. Verder kon ik nergens mijn schoring opheffen gisteren want ook de postkantoren hadden landelijke storing :S. Bovendien moet je via internet 5 dagen wachten op je nieuwe kentekenbewijs. Ben uiteindelijk naar veendam gereden naar een RDW kantoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan