oldtimer op 25kw zetten in friesland

remotesunset

Die hard MF'er
27 jun 2009
800
0
Kampen (Overijssel)
beste mede 25kilowatjes,

heeft iemand ervaring met het op papier 25kw laten zetten in friesland (omgeving drenthe, groningen kan ook.

zo jah waar?
en hoe ging dat (hoe was de service en prijs).

zelf ben ik bij ureterp schademotoren geweest en heb ik al een aantal motoport vestigingen afgebeld.

bij de motoport vestigingen snapten ze volgens mij niet dat ik de motor op papier wil begrenzen (dus niet(!) op kenteken dat is namelijk niet mogelijk tenzij ik naar de rwd ga).
en hadden ze daarbij naar mijn bescheiden mening dan dus ook geen ervaring met het terug voeren van motoren naar 25kw via deze methode.

de schademotoren zaak in ureterp wilde dat wel doen maar dat zou me dan 250 euro kosten en dat vond ik toch wel erg veel te veel geld.

ik ben bereid +- 150 euro te betalen voor het terug zetten van de motor op 25 kw.

(mijn motor is een Honda VT500c.. en zo'n V-twin rijd als een trein O-) ... @ the moment dus op vol vermogen)


hopelijk kan iemand me een beetje verder helpen
 
Laatst bewerkt:
Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal),
motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. Hier zijn echter wel een aantal regels
aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;

1 Maximaal origineel motorvermogen 60kw (81,6pk)
2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem),
de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen.
3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.
Op deze manier wordt de keuze van motoren toch nog flink uitgebreid. Daarnaast wordt de motor
getest op de testbaan van de RDW in Lelystad.

Voor meer informatie over IKS kan er contact op worden genomen met de
RDW afdeling IKS op telefoonnummer 079-3458302.

Zie: www.25kilowatt.nl


Misschien heb je daar iets aan. :)
 
klopt daar was ik van op de hoogte.
maar het is niet de bedoeling om de motor helemaal richting Lelystad te slepen.

wat ik wil laten doen is de motor laten begrenzen door middel van een uitdraai de motor wordt dan begrenst en dat kan ik dan bij mijn verzekering aantonen via een vermogens uitdraai.

ik ben ervan op de hoogte dat op mijn kenteken papieren dan nog steeds aangegeven staat dat mijn motor meer vermogen heeft maar verzekeringstechnisch maakt dat niet uit dus dan ben ik bereid een foute agent tegen te komen.

ik zoek alleen een adres ergens in noord nederland waar ik dit kan doen.
mijn vraag is dan ook heeft iemand ervaring met deze methode en/of weet een adres waar ik het kan laten doen.
wat ik hier en daar lees over mensen die dit hebben gedaan kost het tussen de (laagst) 75 euro tot de 200 euro.

veel meer dan 150 euro wil ik niet betalen omdat het een klusje van niks is.
er zit niet veel meer werk dan 3 kwartier in + de kosten van de dyno.
 
...
je kan ook zeggen dat je geen adres weet.

p.s enige dat ik verwacht is dat ik een papiertje krijg waarop staat dat hij 25 kw is.

Ik heb het zelf ook meerdere malen laten doen met een uitdraai.
De motoren zijn dan begrenst op gas, i.i.g. in mijn geval.
Dit koste bij mij 110 euro maar dit was in Zuid-Holland.

Voor adressen kan je even kijken op:
Dynojet motorfiets testbanken benelux

Dit zijn bedrijven die zo'n bank hebben staan en die kan je even afbellen :)
De meeste doen dit volgens mij wel!
Succes!
 
bedankt daar heb ik wat aan.
zal morgen direct beginnen met het afbellen van de lijst.

vandaag ook nog even bij motorrado in Leeuwarden geweest heeft een aardige man die zich volgens mij meer zorgen om mij maakte dan om de naam van hun zaak.
me met klem verteld dat de motor zo niet (erg goed) verzekerd kan worden.

ik kan niet anders dan zeggen dat hij gelijk heeft

op het moment dat jou kentekenbewijs zegt dat je meer dan 25kw aan vermogen hebt en jij rijd met een rijbewijs waarmee je niet met meer dan 25 kw mag rijden (rijd je dus zonder rijbewijs).

en mag je dus niet op die motorrijden (dikke punt).

de afspraak die ik daarentegen met de miep aan de telefoon van mijn verzekerraar gemaakt heb (die met de appel en de peer ;) )

is dat mijn motor die op kenteken, op volvermogen staat maar aantoonbaar via een dyno uitdraai toch op 25kw staat zal worden verzekerd bij een ongeluk.

een advies dat ik aan iedereen wil geven leg dat ZWART OP WIT vast een miep aan de telefoon kan wel meer zeggen.

de papieren van je verzekering staan vol met :
bestuurder moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.

als je het niet zwart op wit vastlegt rijd je dus zonder geldig rijbewijs en zal er daarom dus niet worden uitgekeerd in het geval van een ongeluk.

p.s ik moet mijn motor nog op 25kw laten zetten tot die tijd kan en mag ik er niet op rijden
en tot die tijd kan ik het ook niet zwart op wit laten vastleggen daarom is het voor mij toch belangrijk dit snel te doen.
 
Ik heb het zelf ook meerdere malen laten doen met een uitdraai.
De motoren zijn dan begrenst op gas, i.i.g. in mijn geval.
Dit koste bij mij 110 euro maar dit was in Zuid-Holland.

Voor adressen kan je even kijken op:
Dynojet motorfiets testbanken benelux

Dit zijn bedrijven die zo'n bank hebben staan en die kan je even afbellen :)
De meeste doen dit volgens mij wel!
Succes!

even een vraagje hoe worden de motoren dan begrensd?
via het gas..
maar hoe wordt dat gedaan dan?
 
even een vraagje hoe worden de motoren dan begrensd?
via het gas..
maar hoe wordt dat gedaan dan?

Even om op je gehele verhaal in te haken.

Je hebt gelijk, maar bij verzekeringen als KNMV verzekeringen kan je het op je polis laten zetten. Dan staat het zwart op wit en dan gaan ze er mee akkoord!
Ik heb zelfs een keer beroep gedaan op de verzekering en dit was geen probleem.
Dus zorg ervoor dat ze het ook zwart op wit op de polis zetten inderdaad!

Het ligt er aan hoeveel vermogen je motor nu heeft. Mijn ZXR750 had dik over de 100 pk. Bij mij moest het dus opgelost worden doordat het gas maar een gedeelte open kan, waardoor er nooit meer dan 38pk wordt geleverd door de motor.

Bij andere motoren zijn er kitjes beschikbaar waarin er vanalles aan de motor wordt veranderd.

Ik denk aangezien je een oldtimer hebt dat zo'n kit niet beschikbaar is en je het beste voor deze, op gas, ingreep kan gaan.

Om wat voor motor gaat het?
 
het gaat om een Honda VT500C.
ben nooit een chopperfan geweest maar na een paar stiekeme kleine ritjes weet ik dat ik er erg goed mee kan leven super goedkoop en ook nog aangedreven via een cardan.

wat ik mij afvraag is hoe begrens je een motor op het gas word er dan gezorgt dat de het gas niet helemaal open kan worden getrokken?
zojah hoe word dat dan aangepast al in de gashandel of op de carburateur('s)
 
het gaat om een Honda VT500C.
ben nooit een chopperfan geweest maar na een paar stiekeme kleine ritjes weet ik dat ik er erg goed mee kan leven super goedkoop en ook nog aangedreven via een cardan.

wat ik mij afvraag is hoe begrens je een motor op het gas word er dan gezorgt dat de het gas niet helemaal open kan worden getrokken?
zojah hoe word dat dan aangepast al in de gashandel of op de carburateur('s)

Er werd bij mij gezorgd dat de gashendel niet helemaal open kon! Neem aan dat dat bij jou ook gedaan wordt.
Zo'n chopper zal waarschijnlijk niet zoveel afgeknepen hoeven te worden!
 
vandaag even naar mijn verzekering gebeld.
en mijn vermoeden werd bevestigt nergens in mijn verzekering stond dat ik met een motor reed die maar 25kw aan vermogen heeft (gaat krijgen).
dat is nu recht gezet en ik kan alleen maar zeggen iedereen die zijn motor op deze onofficieële manier begrenst check dit !!

en ik heb ook de lijst van clansbergen direct maar afgebeld ik laat het waarschijnlijk doen in roden bij "No Limits Racing".
er wordt dan custom (..tja als ze erachter komen dat je chopper rijd wordt je dood gegooid met dat soort termen. :X) aangepast.

er worden dan ringen gemaakt die in de inlaat van beide carburateurs zullen worden geplaatst.
vervolgens word dan het vermogen van de motor gemeten.
lijkt me een prettige methode omdat de motor gewoon niet meer aan vermogen kan produceren dan die 25kw (+-33pk).

ben bang dat als de motor op het gas zou zijn begrensd ik de begrenzing binnen een week ongedaan zou maken.
misschien nu nog steeds wel maar als de motor gewoon lekker blijft rijden blijf ik ook lkkr 25kw rijden

dat kost dan 175 euro redelijk schappelijke prijs (zitten 2 of 3 runs bij als hij maar 2 runs nodig heeft kost het minder. tja de details worden wel onderhandeld als ik daar kom)
 
vandaag even naar mijn verzekering gebeld.
en mijn vermoeden werd bevestigt nergens in mijn verzekering stond dat ik met een motor reed die maar 25kw aan vermogen heeft (gaat krijgen).
dat is nu recht gezet en ik kan alleen maar zeggen iedereen die zijn motor op deze onofficieële manier begrenst check dit !!

en ik heb ook de lijst van clansbergen direct maar afgebeld ik laat het waarschijnlijk doen in roden bij "No Limits Racing".
er wordt dan custom (..tja als ze erachter komen dat je chopper rijd wordt je dood gegooid met dat soort termen. :X) aangepast.

er worden dan ringen gemaakt die in de inlaat van beide carburateurs zullen worden geplaatst.
vervolgens word dan het vermogen van de motor gemeten.
lijkt me een prettige methode omdat de motor gewoon niet meer aan vermogen kan produceren dan die 25kw (+-33pk).

ben bang dat als de motor op het gas zou zijn begrensd ik de begrenzing binnen een week ongedaan zou maken.
misschien nu nog steeds wel maar als de motor gewoon lekker blijft rijden blijf ik ook lkkr 25kw rijden

dat kost dan 175 euro redelijk schappelijke prijs (zitten 2 of 3 runs bij als hij maar 2 runs nodig heeft kost het minder. tja de details worden wel onderhandeld als ik daar kom)

Ik ken het gevoel ;) Mijne is van 140 naar 38 pk gegaan op gas! Maargoed, ik wacht wel gewoon :)

Succes iig!
 
Die van mij is een stuk jonger als die van jou (2003), maar ook niet op kenteken begrenst. Reden daarvoor was dat mijn dealer zei dat het gewoon heel veel moeite ging kosten (en tijd, maar dat had ik zelf al uitgezocht), omdat officieel op papier te krijgen nu. En na 2 jaar kun je hetzelfde gezeur nog een keer doorlopen.

De mijne zit nu een TUV gekeurd kitje in, wat speciaal is gemaakt voor mijn motor. Ik heb daar ook de papieren van op zak. Als ik aangehouden wordt kan ik dat laten zien. En dan mogen ze hem van mij ook op zo'n testbank zetten. Hij is nl echt 25 kw. Ik heb volvermogen proefgereden en dat verschil voel je wel.

Volgens mij is dit weer een manier die je niet overal tegenkomt. Maar ik heb vertrouwen in mijn dealer.

Ik heb overigens bij het afsluiten van mijn verzekering, via een tussenpersoon, meerdere malen nadrukkelijk gevraagd of ze akkoord gingen met die 25 kw verklaring, en dat ik ook echt verzekerd was als er wat gebeurde. Daarop werd me verzekerd dat dat zo was. Ik heb helaas de papieren nog niet in huis, net over gebeld, dus dat moet ik nog ff checken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan