oldtimer op bouwjaar, niet op kenteken vanwege import

pindakaas

MF veteraan
15 jul 2008
1.456
742
Op het kenteken van mijn motor staat de datum van afgifte op 25 mei 1988 en verder bij bijzonderheden niks. Het is een fj600 dus hij is geimporteerd en hij is ouder dan de afgifte datum. Op een stikker van de motor staat dat hij uit 1985 komt en dan zou hij bijna oldtimer zijn.

Kan ik dan volgend jaar dan aanspraak maken bij de belasting op het feit dat hij 25 jaar oud is of wordt de datum van het kenteken aangehouden?

op het aanvraagformulier staat: "Een kopie van het bewijs stuur ik mee (bijvoorbeeld een kopie van een motorrijwiel 25 jaar en ouder is (buitenlands) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander deugdelijk bewijsstuk)."
Dat bewijsmateriaal heb ik natuurlijk niet, kan ik dat op een andere manier aantonen? is het bouwjaar uit het serienummer op te maken oid?
 
Misschien even simpel gezegd hoor, maar waarom bel je niet gewoon met de RDW? Die vertellen je het zo.

Indien geen bevredigend antwoord van de RDW, bel dan eens met de FEHAC. Die kunnen het je precies vertellen.
 
In Nederland geldt de datum eerste afgifte kenteken.
Ik heb het in de praktijk ook al eens mogen ondervinden: ik heb een fiets die pas in 1979 verkocht is aan de eerste bezitter, maar het model is alleen geproduceerd in 1977 (aantoonbaar).
FEHAC gemaild met foto's en foldermateriaal, nooit meer wat van gehoord....
Einde van het liedje: voor de wet is het gewoon een '79-er...
 
Datum eerste toelating is wat telt.. Kever van m'n vriendin heeft eerste toelating (dus dag van verkoop) in '74. Maar is geimporteerd in '93. Heeft toen dus de GAIK platen gekregen.

Auto is toch oldtimer vanwege de eerste toelating, en kan overigens ook nog de blauwe platen gaan voeren na verandering van het kentekenbewijs door de RDW.

Om op safe te spelen pak je de telefoon en bel je de RDW, mailen kan ook, maar dan duurt het een paar dagen voor je je antwoord hebt. Het zijn geen slechteriken daar, ze helpen je er best wel mee..
 
Hier hetzelfde auto-oldtimer-liedje : 1e toelating 1982 (Deutschland) maar pas vorig jaar ingevoerd dus afgifte kenteken 2008
 
goed,...typisch geval van kastje muurtje dit. rdw verwijst naar belastingdienst, belastingdienst naar de rdw en de rdw naar de importeur en de importeur moet nog gebeld worden.

De conclusie: om in aanmerking te komen als oldtimer moet het kenteken aangepast worden, maar het kenteken is dmv versnelde aanvraag destijds aangevraagd door de importeur. De rdw zei dat ik bij de importeur moet zijn om dat aan te passen, maar geeft mij weinig kans.
Ik ga nu nog de importeur bellen, maar de kans is niet zo groot dat ze me gaan helpen.
 
Op zich met amerikanen al vaker aan de hand gehad en uiteindelijk via het zogenaamde VIN nummer aantoonbaar gemaakt dat de fiets van oudere datum was en zodoende vrijstelling van de wegenbelasting gekregen.

Uitleg van het Vehicle Identification Number:
Honda_VIN_Table.jpg


Wellicht handig als je fiets over een dergelijk nummer beschikt..
 
Op zich met amerikanen al vaker aan de hand gehad en uiteindelijk via het zogenaamde VIN nummer aantoonbaar gemaakt dat de fiets van oudere datum was en zodoende vrijstelling van de wegenbelasting gekregen.

Uitleg van het Vehicle Identification Number:
[afbeelding]

Wellicht handig als je fiets over een dergelijk nummer beschikt..
Dus zo heb je een fiets als oldtimer kunnen aanmelden ook al was deze volgens de datum eerste tenaamstelling geen oldtimer?

[me="Fiah"]heeft een brommer van '85 welke pas in '89 op naam is gezet[/me]
 
Tja datum eerste toelating is toch echt in '89.. Ben ik genaaid? :/
 
Laatst bewerkt:
Dus zo heb je een fiets als oldtimer kunnen aanmelden ook al was deze volgens de datum eerste tenaamstelling geen oldtimer?

[me="Fiah"]heeft een brommer van '85 welke pas in '89 op naam is gezet[/me]

Ja, zo heb ik het op een aantal fietsen voor elkaar gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan