Ik ben Michael, 19 jaar oud en werkende bij Defensie. Helemaal gek van tweewielers en al vanaf me 14e bezig met restaureren, opbouwen, raceprojecten e.d. in 2t en 4t.
19pk Gilera Runner sprinter
en verder heel veel opbouwprojecten..
Eindelijk toch maar eens beginnen aan een leuk oldtimer motor opknap project. Was al ff opzoek naar een leuk beginproject en toen bedacht ik me dat in ons kleine dorpje een oude fietsenzaak was met heel veel motoren/onderdelen uit lang vervlogen tijden. Dus ik daar heen en zag ik op de zolder een DKW staan uit 1957 die nog helemaal compleet was en lopend opzij was gezet (30 jaar stilgestaan) .
Papieren en sleutel zaten er ook nog bij dus dat was helemaal mooi
Hij staat nog op naam van de eerste eigenaar, maar heb 2 delen van de kentekenpapieren. Was dat normaal vroeger of mist er 1? Ik heb deel I en deel II.
Maar goed, om ff verder te gaan.. Het gaat hier om een DKW RT200VS uit 1957 en hij heeft wel wat roestplekken door de tijd gekregen en aanslag her en der. Hij heeft 8 jaar op een warme zolder gestaan en daarvoor 20 jaar in een vrachtwagen loods waar planten op het zadel groeide vertelde de brommerboer me
Foto op zolder:
Daarna op een heel vernuftige manier dat ding naar beneden getakeld, lees; touwen vast aan voorvork en verticaal naar beneden laten zakken dmv een katrol systeem met kettingen. Zag er best link uit maar het is goed gekomen.
Alles afgehandeld en het motortje naar huis gelopen (900m verderop ) . Mooi ff plaats maken in de schuur, want dit is de 3e motor in de nieuwe schuur
Yamaha R6 uit 2003 voor het circuit en sportieve gedrag op de weg
Suzuki GN250 uit 1991 voor het winterverkeer
DOELSTELLING!
Vrijwel alles stralen, om de aanslag/roestplekken weg te krijgen en dan weer
in originele staat overspuiten incl de line striping over de hele motor. Ook de emblemen
e.d. worden opgepoetst. Ook wordt het nodige verchroomd/gepolijst!
Het voorbeeld:
Maar voor het zover is, moet er nog genoeg gedaan worden
-------------------------------------------------------------------------------------------
ZONDAG 28 DECEMBER 2008
Vandaag begonnen met het werken aan de DKW. Dat ding is lastiger uit elkaar te halen dan ik eerste instantie dacht. Dus begon maar met werken van voor naar achter.
Vervolgens na het creeeren van een gunstige werkplek begonnen met strippen en schoonmaken van de motor. Koplamp, voorvork e.d. er af gehaald en dat duurde langer dan ik dacht... Altijd leuk verroeste bouten en moeren die vervolgens dol worden
Niets aan te doen helaas, dus dan maar slijpen en doorgaan. Heb me voorgenomen er max 2 uur per dag aan te werken, zodat het wel relaxt blijft. Dan blijft het ook leuker vind ik zelf. Heb toch alle tijd .. Vervolgens de voorvork uit elkaar gehaald en spatbord gereinigd. Vrijwel alles wordt gestraald, moet alleen ff kijken wanneer en door wie.
-------------------------------------------------------------------------------------------
MAANDAG 29 DECEMBER 2008
Vandaag wat langer gewerkt aan het project aangezien ik toch niet veel te doen heb
Ben wel een stuk verder gekomen en de tank + zadel zijn los gekomen dankzij een handige tip via DKWclub.nl .. Schuur opgestart, kachels vol open en muziek aan, heerlijk hobbyen weer.
Ik begon met het verwijderen van de koplamp kap en de teller kap. Was wel gekloot ivm wat verroestte boutjes maar ze zijn losgekomen ..
Na deze klus ff gaan lunchen en het DKW forum checken of er al geantwoord was op mijn vraag . En ja hoor, iemand reageerde met een goede tip om het zadel + tank los te krijgen zonder dat de voorkant eraf hoeft (al gedaan, maar goed ). Dus daarna de schuur weer in gegaan en binne 5 min lagen de tank en zadel er af! Onder het zadel was het aardig vies van de modder uit de fifties
Daarna maar begonnen met het reinigen van het inlaat systeem en de tank was als eerste aan de beurt, anders blijft de troep binne komen. Nadat de tank schoon was en hij 100x gespoeld is met benzine en grind (om roest te verwijderen), kon ik beginnen met de carburateur en filter. Goed poetsen, spoelen in benzine en ook dit was weer klaar. Morgen de cilinderkop verwijderen en de cilinderwand + zuiger inspecteren, want wie weet moet hij gepowerseald worden oid.
Diverse dingen gepoetst en schoongemaakt van de motor zodat iig het grove vuil en zand weg is. Daarna het gereedschap e.d.. weer opgeborgen zodat ik morgen weer verder kan gaan. Vandaag lekker gewerkt en met dit tempo kan ik hem sneller laten spuiten dan ik dacht . Heb al geinformeerd bij een maat van me voor spuitwerk en dat wil hij doen voor een mooi prijsje, alleen kan hij niet chroom spuiten dus daar moet ik nog iemand voor zien te vinden
Fotos hoe hij er nu bijstaat:
-------------------------------------------------------------------------------------------
DINSDAG 30 DECEMBER 2008
Vandaag de motor weer stuk inelkaar gezet om te checken of hij vonkt, maar dat doet hij dus helaas niet .. Dus ff informeren hoe en wat ik nu het beste ken doen, aangezien die onderdelen niet aan de boom groeien.
In de middag maar besloten om het stralen zelf lekker te doen en een nieuwe compressor en straalcabine gekocht
Je pakt een kap van de DKW, stopt hem er in en na wat werk komt hij er zo uit:
Dat was het voor vandaag!
-------------------------------------------------------------------------------------------
VRIJDAG 02 JANUARI 2009
Deze week vooral bezig geweest met stralen en polijsten. De zijkappen, tankdop, voorvork veren en cilinderkop zijn gestraald. De veren en tankdop heb ik gepolijst en blanke lak overheen gespoten en ziet er beter uit dan het origineel! . Alleen heb het express niet keihard laten glimmen omdat dat niet origineel is. Het voorbeeld klopt dus ook niet helemaal.
Wat foto's:
Ook heb ik de motor weer wat verder uitelkaar gehaald en morgen gaat ie helemaal uitelkaar op voorvork en blok na. En dan vanaf die basis alles weer opbouwen tot nieuwstaat en dan hopelijk rond april het project af is. Waarschijnlijk gaan over 2 weken (ik kan doordeweeks er niet aan werken) de kappen naar de spuiter
19pk Gilera Runner sprinter
en verder heel veel opbouwprojecten..
Eindelijk toch maar eens beginnen aan een leuk oldtimer motor opknap project. Was al ff opzoek naar een leuk beginproject en toen bedacht ik me dat in ons kleine dorpje een oude fietsenzaak was met heel veel motoren/onderdelen uit lang vervlogen tijden. Dus ik daar heen en zag ik op de zolder een DKW staan uit 1957 die nog helemaal compleet was en lopend opzij was gezet (30 jaar stilgestaan) .
Papieren en sleutel zaten er ook nog bij dus dat was helemaal mooi
Hij staat nog op naam van de eerste eigenaar, maar heb 2 delen van de kentekenpapieren. Was dat normaal vroeger of mist er 1? Ik heb deel I en deel II.
Maar goed, om ff verder te gaan.. Het gaat hier om een DKW RT200VS uit 1957 en hij heeft wel wat roestplekken door de tijd gekregen en aanslag her en der. Hij heeft 8 jaar op een warme zolder gestaan en daarvoor 20 jaar in een vrachtwagen loods waar planten op het zadel groeide vertelde de brommerboer me
Foto op zolder:
Daarna op een heel vernuftige manier dat ding naar beneden getakeld, lees; touwen vast aan voorvork en verticaal naar beneden laten zakken dmv een katrol systeem met kettingen. Zag er best link uit maar het is goed gekomen.
Alles afgehandeld en het motortje naar huis gelopen (900m verderop ) . Mooi ff plaats maken in de schuur, want dit is de 3e motor in de nieuwe schuur
Yamaha R6 uit 2003 voor het circuit en sportieve gedrag op de weg
Suzuki GN250 uit 1991 voor het winterverkeer
DOELSTELLING!
Vrijwel alles stralen, om de aanslag/roestplekken weg te krijgen en dan weer
in originele staat overspuiten incl de line striping over de hele motor. Ook de emblemen
e.d. worden opgepoetst. Ook wordt het nodige verchroomd/gepolijst!
Het voorbeeld:
Maar voor het zover is, moet er nog genoeg gedaan worden
-------------------------------------------------------------------------------------------
ZONDAG 28 DECEMBER 2008
Vandaag begonnen met het werken aan de DKW. Dat ding is lastiger uit elkaar te halen dan ik eerste instantie dacht. Dus begon maar met werken van voor naar achter.
Vervolgens na het creeeren van een gunstige werkplek begonnen met strippen en schoonmaken van de motor. Koplamp, voorvork e.d. er af gehaald en dat duurde langer dan ik dacht... Altijd leuk verroeste bouten en moeren die vervolgens dol worden
Niets aan te doen helaas, dus dan maar slijpen en doorgaan. Heb me voorgenomen er max 2 uur per dag aan te werken, zodat het wel relaxt blijft. Dan blijft het ook leuker vind ik zelf. Heb toch alle tijd .. Vervolgens de voorvork uit elkaar gehaald en spatbord gereinigd. Vrijwel alles wordt gestraald, moet alleen ff kijken wanneer en door wie.
-------------------------------------------------------------------------------------------
MAANDAG 29 DECEMBER 2008
Vandaag wat langer gewerkt aan het project aangezien ik toch niet veel te doen heb
Ben wel een stuk verder gekomen en de tank + zadel zijn los gekomen dankzij een handige tip via DKWclub.nl .. Schuur opgestart, kachels vol open en muziek aan, heerlijk hobbyen weer.
Ik begon met het verwijderen van de koplamp kap en de teller kap. Was wel gekloot ivm wat verroestte boutjes maar ze zijn losgekomen ..
Na deze klus ff gaan lunchen en het DKW forum checken of er al geantwoord was op mijn vraag . En ja hoor, iemand reageerde met een goede tip om het zadel + tank los te krijgen zonder dat de voorkant eraf hoeft (al gedaan, maar goed ). Dus daarna de schuur weer in gegaan en binne 5 min lagen de tank en zadel er af! Onder het zadel was het aardig vies van de modder uit de fifties
Daarna maar begonnen met het reinigen van het inlaat systeem en de tank was als eerste aan de beurt, anders blijft de troep binne komen. Nadat de tank schoon was en hij 100x gespoeld is met benzine en grind (om roest te verwijderen), kon ik beginnen met de carburateur en filter. Goed poetsen, spoelen in benzine en ook dit was weer klaar. Morgen de cilinderkop verwijderen en de cilinderwand + zuiger inspecteren, want wie weet moet hij gepowerseald worden oid.
Diverse dingen gepoetst en schoongemaakt van de motor zodat iig het grove vuil en zand weg is. Daarna het gereedschap e.d.. weer opgeborgen zodat ik morgen weer verder kan gaan. Vandaag lekker gewerkt en met dit tempo kan ik hem sneller laten spuiten dan ik dacht . Heb al geinformeerd bij een maat van me voor spuitwerk en dat wil hij doen voor een mooi prijsje, alleen kan hij niet chroom spuiten dus daar moet ik nog iemand voor zien te vinden
Fotos hoe hij er nu bijstaat:
-------------------------------------------------------------------------------------------
DINSDAG 30 DECEMBER 2008
Vandaag de motor weer stuk inelkaar gezet om te checken of hij vonkt, maar dat doet hij dus helaas niet .. Dus ff informeren hoe en wat ik nu het beste ken doen, aangezien die onderdelen niet aan de boom groeien.
In de middag maar besloten om het stralen zelf lekker te doen en een nieuwe compressor en straalcabine gekocht
Je pakt een kap van de DKW, stopt hem er in en na wat werk komt hij er zo uit:
Dat was het voor vandaag!
-------------------------------------------------------------------------------------------
VRIJDAG 02 JANUARI 2009
Deze week vooral bezig geweest met stralen en polijsten. De zijkappen, tankdop, voorvork veren en cilinderkop zijn gestraald. De veren en tankdop heb ik gepolijst en blanke lak overheen gespoten en ziet er beter uit dan het origineel! . Alleen heb het express niet keihard laten glimmen omdat dat niet origineel is. Het voorbeeld klopt dus ook niet helemaal.
Wat foto's:
Ook heb ik de motor weer wat verder uitelkaar gehaald en morgen gaat ie helemaal uitelkaar op voorvork en blok na. En dan vanaf die basis alles weer opbouwen tot nieuwstaat en dan hopelijk rond april het project af is. Waarschijnlijk gaan over 2 weken (ik kan doordeweeks er niet aan werken) de kappen naar de spuiter
Laatst bewerkt: