Oldtimer opknap project: DKW RT200VS uit 1957

ThaGaruda

MF veteraan
2 aug 2007
8.316
2
Tilburg
Ik ben Michael, 19 jaar oud en werkende bij Defensie. Helemaal gek van tweewielers en al vanaf me 14e bezig met restaureren, opbouwen, raceprojecten e.d. in 2t en 4t.

19pk Gilera Runner sprinter
8wm53o.jpg


en verder heel veel opbouwprojecten..

Eindelijk toch maar eens beginnen aan een leuk oldtimer motor opknap project. Was al ff opzoek naar een leuk beginproject en toen bedacht ik me dat in ons kleine dorpje een oude fietsenzaak was met heel veel motoren/onderdelen uit lang vervlogen tijden. Dus ik daar heen en zag ik op de zolder een DKW staan uit 1957 die nog helemaal compleet was en lopend opzij was gezet (30 jaar stilgestaan) .

Papieren en sleutel zaten er ook nog bij dus dat was helemaal mooi *O* *O*
Hij staat nog op naam van de eerste eigenaar, maar heb 2 delen van de kentekenpapieren. Was dat normaal vroeger of mist er 1? Ik heb deel I en deel II.

Maar goed, om ff verder te gaan.. Het gaat hier om een DKW RT200VS uit 1957 en hij heeft wel wat roestplekken door de tijd gekregen en aanslag her en der. Hij heeft 8 jaar op een warme zolder gestaan en daarvoor 20 jaar in een vrachtwagen loods waar planten op het zadel groeide vertelde de brommerboer me _O-

Foto op zolder:
9gee7q.jpg


Daarna op een heel vernuftige manier dat ding naar beneden getakeld, lees; touwen vast aan voorvork en verticaal naar beneden laten zakken dmv een katrol systeem met kettingen. Zag er best link uit :X maar het is goed gekomen. *D

Alles afgehandeld en het motortje naar huis gelopen (900m verderop :P ) . Mooi ff plaats maken in de schuur, want dit is de 3e motor in de nieuwe schuur }) })

Yamaha R6 uit 2003 voor het circuit en sportieve gedrag op de weg }) O-)
Suzuki GN250 uit 1991 voor het winterverkeer :+

20svml3.jpg


DOELSTELLING!

Vrijwel alles stralen, om de aanslag/roestplekken weg te krijgen en dan weer
in originele staat overspuiten incl de line striping over de hele motor. Ook de emblemen
e.d. worden opgepoetst. Ook wordt het nodige verchroomd/gepolijst!

Het voorbeeld:

2djwj78.jpg


64i59f.jpg


Maar voor het zover is, moet er nog genoeg gedaan worden ;)

-------------------------------------------------------------------------------------------

ZONDAG 28 DECEMBER 2008

Vandaag begonnen met het werken aan de DKW. Dat ding is lastiger uit elkaar te halen dan ik eerste instantie dacht. Dus begon maar met werken van voor naar achter.

53pjwk.jpg


2dse261.jpg


2re5f5w.jpg


Vervolgens na het creeeren van een gunstige werkplek begonnen met strippen en schoonmaken van de motor. Koplamp, voorvork e.d. er af gehaald en dat duurde langer dan ik dacht... Altijd leuk verroeste bouten en moeren die vervolgens dol worden B|
Niets aan te doen helaas, dus dan maar slijpen en doorgaan. Heb me voorgenomen er max 2 uur per dag aan te werken, zodat het wel relaxt blijft. Dan blijft het ook leuker vind ik zelf. Heb toch alle tijd :Y .. Vervolgens de voorvork uit elkaar gehaald en spatbord gereinigd. Vrijwel alles wordt gestraald, moet alleen ff kijken wanneer en door wie.

207mg5z.jpg


284279.jpg


-------------------------------------------------------------------------------------------

MAANDAG 29 DECEMBER 2008

Vandaag wat langer gewerkt aan het project aangezien ik toch niet veel te doen heb :+
Ben wel een stuk verder gekomen en de tank + zadel zijn los gekomen dankzij een handige tip via DKWclub.nl *O* .. Schuur opgestart, kachels vol open en muziek aan, heerlijk hobbyen weer.

Ik begon met het verwijderen van de koplamp kap en de teller kap. Was wel gekloot ivm wat verroestte boutjes maar ze zijn losgekomen :} ..

mbmqg1.jpg


Na deze klus ff gaan lunchen en het DKW forum checken of er al geantwoord was op mijn vraag . En ja hoor, iemand reageerde met een goede tip om het zadel + tank los te krijgen zonder dat de voorkant eraf hoeft (al gedaan, maar goed B| ). Dus daarna de schuur weer in gegaan en binne 5 min lagen de tank en zadel er af! Onder het zadel was het aardig vies van de modder uit de fifties :+

jihnqo.jpg


Daarna maar begonnen met het reinigen van het inlaat systeem en de tank was als eerste aan de beurt, anders blijft de troep binne komen. Nadat de tank schoon was en hij 100x gespoeld is met benzine en grind (om roest te verwijderen), kon ik beginnen met de carburateur en filter. Goed poetsen, spoelen in benzine en ook dit was weer klaar. Morgen de cilinderkop verwijderen en de cilinderwand + zuiger inspecteren, want wie weet moet hij gepowerseald worden oid.

2nvtctf.jpg


Diverse dingen gepoetst en schoongemaakt van de motor zodat iig het grove vuil en zand weg is. Daarna het gereedschap e.d.. weer opgeborgen zodat ik morgen weer verder kan gaan. Vandaag lekker gewerkt en met dit tempo kan ik hem sneller laten spuiten dan ik dacht :P . Heb al geinformeerd bij een maat van me voor spuitwerk en dat wil hij doen voor een mooi prijsje, alleen kan hij niet chroom spuiten dus daar moet ik nog iemand voor zien te vinden *D

Fotos hoe hij er nu bijstaat:

2wrolxc.jpg

2uqosh4.jpg


-------------------------------------------------------------------------------------------

DINSDAG 30 DECEMBER 2008

Vandaag de motor weer stuk inelkaar gezet om te checken of hij vonkt, maar dat doet hij dus helaas niet B| .. Dus ff informeren hoe en wat ik nu het beste ken doen, aangezien die onderdelen niet aan de boom groeien.

In de middag maar besloten om het stralen zelf lekker te doen en een nieuwe compressor en straalcabine gekocht *O* *O*

15yunoy.jpg


Je pakt een kap van de DKW, stopt hem er in en na wat werk komt hij er zo uit:

i44vhz.jpg


Dat was het voor vandaag! *O*

-------------------------------------------------------------------------------------------

VRIJDAG 02 JANUARI 2009

Deze week vooral bezig geweest met stralen en polijsten. De zijkappen, tankdop, voorvork veren en cilinderkop zijn gestraald. De veren en tankdop heb ik gepolijst en blanke lak overheen gespoten en ziet er beter uit dan het origineel! *O* . Alleen heb het express niet keihard laten glimmen omdat dat niet origineel is. Het voorbeeld klopt dus ook niet helemaal.

Wat foto's:

33el6xu.jpg


2ef2p1d.jpg


33jlfya.jpg


Ook heb ik de motor weer wat verder uitelkaar gehaald en morgen gaat ie helemaal uitelkaar op voorvork en blok na. En dan vanaf die basis alles weer opbouwen tot nieuwstaat en dan hopelijk rond april het project af is. Waarschijnlijk gaan over 2 weken (ik kan doordeweeks er niet aan werken) de kappen naar de spuiter *O*
 
Laatst bewerkt:
vet man die DKW zal je project zeker volgen ben benieuwd naar het toekomstige resultaalt
 
:^

en je weet het als je hulp nodig hebt of iets je hebt me nummer ;)

ken ook nog best wat mensen en adresen voor het een en ander...

succes kerel!!!
 
Vet! Ik ben ook op zoek naar een opknap projectje. Misschien komt er samen met m'n pa een ks200 uit '38, maar zoiets is ook leuk :)

heb je trouwens die gilera zelf gespoten? Zo ja hulde! Heb dan wel een hekel aan scooters, het spuitwerk is op alles 2 wielers hetzelfde :P
 
:^

en je weet het als je hulp nodig hebt of iets je hebt me nummer ;)

ken ook nog best wat mensen en adresen voor het een en ander...

succes kerel!!!

Tnx kerel.. Ik zit nu ook al op de ledenlijst van DKWclub dus onderdelen komt wel goed.
Spuiters en stralers ken ik ook wel, maar als je een goed adresje hebt.. meld het maar :)


Vet! Ik ben ook op zoek naar een opknap projectje. Misschien komt er samen met m'n pa een ks200 uit '38, maar zoiets is ook leuk :)

heb je trouwens die gilera zelf gespoten? Zo ja hulde! Heb dan wel een hekel aan scooters, het spuitwerk is op alles 2 wielers hetzelfde :P

Mooi ding he, ben er heel blij mee.. Ik wilde ook een motor van de 30-40iger jaren, alleen die zijn zo verrekte duur in slechte staat. Ik wil namelijk heel graag een Norton of BSA .. Of zo'n oude HD uit ' 28 alleen dan heb je het over bedragen van 5000 euro terwijl ze niet rijden en helemaal verroest zijn :X

Die Gilera is door een bedrijf overgespoten in monte carlo magic voor maar 400 euro per liter }) .. Parelmoer lak met 6 verschillende kleuren :9~

En de rest van de mensen, bedankt voor de positieve reacties. Nu ben ik er 100% zeker van om het project helemaal af te maken *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
vet
deze komt zeker in m'n favorieten te staan
Ik wil het liefst ook een motor van voor 1940, dan mag ik samen met m'n pa meerijden bij de vmc (veteraan motoren club). We hebben zelf ook nog 1 bijna complete motor, alleen zijn onderdelen voor dat type zo verrekte moeilijk te vinden....

Op vehikel dus die ks200 gespot voor het bedrag van 1450 euro.

Norton's en BSA's zijn behoorlijk prijzig ja, als je dat wilt kun je beter klein beginnen.

Overigens, de cilinder hoeft nooit gepowerseald te worden. boren en honen, meer niet.
 
Laatst bewerkt:
de kappen om je carburateur zijn gedeeltelijk gepolijst.
je hebt er nu 1 helemaal gestraald, dat levert een hoop extra polijstwerk op.
je kan beter de gepolijste delen voor het stralen afplakken met aluminiumtape.
 
UPDATE!! *O* *O* })

vet
deze komt zeker in m'n favorieten te staan
Ik wil het liefst ook een motor van voor 1940, dan mag ik samen met m'n pa meerijden bij de vmc (veteraan motoren club). We hebben zelf ook nog 1 bijna complete motor, alleen zijn onderdelen voor dat type zo verrekte moeilijk te vinden....

Op vehikel dus die ks200 gespot voor het bedrag van 1450 euro.

Norton's en BSA's zijn behoorlijk prijzig ja, als je dat wilt kun je beter klein beginnen.

Overigens, de cilinder hoeft nooit gepowerseald te worden. boren en honen, meer niet.

BLijft mooi die pre 1940 motoren maar die kosten aardig wat helaas.. Maar die komt nog wel een keer :) . En idd, dat van die cilinder was foutje.

Tnx voor het toevoegen van mijn project aan je favorieten *O*

de kappen om je carburateur zijn gedeeltelijk gepolijst.
je hebt er nu 1 helemaal gestraald, dat levert een hoop extra polijstwerk op.
je kan beter de gepolijste delen voor het stralen afplakken met aluminiumtape.

Origineel zijn die gewoon zilver gespoten dus dat ga ik ook doen. Bij het voorbeeld zit eigelijk net iets te veel chroom e.d.

Tnx voor de tip van alu tape, kan ik nog wel gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
UPDATE!! *O* *O* })BLijft mooi die pre 1940 motoren maar die kosten aardig wat helaas.. Maar die komt nog wel een keer :) . En idd, dat van die cilinder was foutje.

Tnx voor het toevoegen van mijn project aan je favorieten *O*Origineel zijn die gewoon zilver gespoten dus dat ga ik ook doen. Bij het voorbeeld zit eigelijk net iets te veel chroom e.d.

Tnx voor de tip van alu tape, kan ik nog wel gebruiken.
 


dit is fout gegaan :( :( :(

affin teman ,,, leuk project-----staat bij mij onder favorieten

kerja terus :W
 
Tnx teman! Weer een undercover indo :+
En ik heb er nog genoeg werk aan dus komt goed *O*

Sampai jumpa :W


TROUWENS

KBEN 6X IN BANDUNG GEWEEST ----- DAAR HEBBEN ZE 'N HELE FANATIEKE KLASSIEKERS

SCENE

MERKEN WAAR IK NOG NOOIT VAN GEHOORD HAD [ NOG UIT DE COLONIE JAREN ]


:W :W :W :W :W
 
TROUWENS

KBEN 6X IN BANDUNG GEWEEST ----- DAAR HEBBEN ZE 'N HELE FANATIEKE KLASSIEKERS

SCENE

MERKEN WAAR IK NOG NOOIT VAN GEHOORD HAD [ NOG UIT DE COLONIE JAREN ]


:W :W :W :W :W

Laat toevallig mijn hele familie tak van moeders kant uit bandung komen _O-
Als we daar weer is heengaan zal ik is kijke... Vind het altijd mooi die oldtimers uit de koloniale tijden. Mijn opa had in de oorlog van de NLse militairen een motor gekregen (norton) en hij was toen 12 ofzo }) .. Werd vervolgens paar weken later door de jappen afgepakt en nooit meer teruggezien -O-

Norton is zeker nog een motor die ik moet hebben en dan wel de militaire versie :Y
 
Laat toevallig mijn hele familie tak van moeders kant uit bandung komen _O-
Als we daar weer is heengaan zal ik is kijke... Vind het altijd mooi die oldtimers uit de koloniale tijden. Mijn opa had in de oorlog van de NLse militairen een motor gekregen (norton) en hij was toen 12 ofzo }) .. Werd vervolgens paar weken later door de jappen afgepakt en nooit meer teruggezien -O-

Norton is zeker nog een motor die ik moet hebben en dan wel de militaire versie :Y



GA MAAR NAAR 'BRAGA' DAAR HEEFT 'N BULEH 'N CAFE [ NAAM BEN IK FF KWIJT]

DAT IS DE HANGOUT PLACE :W

IK WAS ALTIJD IN DE KPAD GEGERKALONG --RICHTING LEMBANG :)
 
Gaat goed, ben nu weer 5 dagen per week op de kazerne dus kan alleen in het weekend er aan werken...

Motor is verder gestript en bedoeling is dat volgende week de velgen behandeld gaan worden.
Nieuwe spaken, verchromen en naaf stralen + poetsen. Ik verwacht ook nog een nieuwe DKW uitlaat per post.

Stukje bij beetje schiet het op :)
 
Gaat goed, ben nu weer 5 dagen per week op de kazerne dus kan alleen in het weekend er aan werken...

Motor is verder gestript en bedoeling is dat volgende week de velgen behandeld gaan worden.
Nieuwe spaken, verchromen en naaf stralen + poetsen. Ik verwacht ook nog een nieuwe DKW uitlaat per post.

Stukje bij beetje schiet het op :)

:)

Waar heb je de uitlaat gekocht als ik vragen mag?
 
Terug
Bovenaan Onderaan