Oldtimer opknappen?!?

Little Devil

MF'er
21 sep 2003
48
0
Maastricht
Ik heb 1 jaar geleden een oldtimer overgenomen; Kawasaki KZ400 uit '76
Deze had 6 jaar stil gestaan maar loopt nu weer nadat het nodige was gereinigd op cilinders zelf na (filters, olie, accu, etc.). Remmen natuurlijk ook gereinigd.

Nu ik weet dat motorblok het weer doet (wel wat zwetend) wil ik de rest van de Kawa opknappen; buiten kant ziet er roestig uit, elektrisch circuit klopt niet, spaken en velgen moeten opgeknapt, etc.

Mijn vraag is nu; ik heb samen met iemand anders die bij Motoport sleutelt de motor weer lopend gekregen maar wil hem nu alleen verder opknappen (heeft alle tijd) zodat ik motorkennis kan opdoen. Maar wil nu zelf verder gaan...

WAARMEE KAN IK HET BESTE BEGINNEN?! Gewoon eerst buitenkant mooi maken en dan later vanzelf wel zien waar motorische en elektrische mankementen (gaan) optreden?!
 
Neej, ik wil hem sowieso behouden om desnoods in woonkamer te stallen als meidenvanger... euhhh, blikvanger :9

Maar ik weet dat hij loopt en heb nog niet de kennis om hem helemaal na te checken dus hoop dat dat met de tijd komt dus dacht daarom om eerst die buitenkant te doen en dan vanzelf erachter komen waar alles zit en hoe het loopt.

Maar toch; waar te beginnen dan?! eerst banden eruit halen en spaakjes eruit halen en die opschuren etc. of banden erin laten evenals spaken en gewoon van buitenaf proberen te poetsen omdat het anders hels karwei wordt?!?!?!

Wie heeft hier ervaring mee?! :?
 
Laatst bewerkt:
Met alleen poetsen (meer dan alleen shampoo :P ) kom je een heel eind.

Dus met van dat polijstpasta enzo 't blok & 't chroom oppoetsen. Frame kun je met een potje hamerite bijtippen als je bijvoorbeeld alleen plaatselijk roestplekken hebt.


Bij grondig poetsen kom je vaak ook al allerlei dingen tegen (zoals zwakke plekken in bedraden en zo) ;)
 
1: Werkplaatshandboek kopen.
2: Alle dingen die je in dat boekje vind nakijken :P .

Maar even serieus, als je het boek volgt voor de grote beurt die daar in staat heb je de belangrijkste dingen al gehad (ontsteking, carbs). Je hoeft er gelukkig geen verstand van te hebben, dat krijg je vanzelf wel.
Belangrijke tip: dingen niet te vast aandraaien.
 
Ik heb zelf een BSA B40 WD (1967) opgeknapt en daar zijn de volgende tips uit te herleiden:
Belangrijke tip1:
GOED GEREEDSCHAP, = het halve werk = scheelt je kosten (ivm onderdelen slopen door slecht gereedschap)

Belangrijke tip2:

Zorg dat je constant je verstand/hersens erbij hebt als je eraan sleutelt, voor je het weet sloop je iets wat vrij kostbaar is of moeilijk te vinden

Belangrijke tip3:
Als je geen werkplaats handboek hebt, (liefst wel natuurlijk, eigenlijk een vereiste), zorg dan dat je alles opschrijft/tekend/digitale foto's maakt van wat je uit elkaar haalt. Scheelt je een hoop ellende

Belangrijke tip4:
Nooit meteen veel geweld gebruiken om iets los/vast/lopend te krijgen, meestal moet je eerst A doen voordat B kan. Eerst goed kijken dus.

Veeel suc6 ermee!!
 
Er is maar 1 manier de juiste voor een oud lijk, totaal strippen en compleet weer opbouwen.

Voor zo'n ouwe Kawa wordt dat waarschijnlijk te duur, je beurt je kosten nooit terug, daarom doe ik het alleen met Guzzi's.....zie je nog es wat erug van je investering.
 
Ik zou gewoon aan de buitenkant beginnen, je hebt de motor nu eenmaal aan het lopen ,dus als alle lampjes werken is er met de bedrading (momenteel) niks mis.
Bij mijn Gs 750 uit '76 ben ik eerst eens begonnen met het motor gedeelte weer te laten blinken, daarna pas het rijwiel gedeelte onder handen genomen (mits de motor rijd uiteraard) Gewoon doen wat je op dat moment he beste uitkomt wil ik dus eigenlijk maar ff zeggen.
 
Ik heb zelf een BSA B40 WD (1967) opgeknapt en daar zijn de volgende tips uit te herleiden:
Belangrijke tip1:
GOED GEREEDSCHAP, = het halve werk = scheelt je kosten (ivm onderdelen slopen door slecht gereedschap)

Belangrijke tip2:

Zorg dat je constant je verstand/hersens erbij hebt als je eraan sleutelt, voor je het weet sloop je iets wat vrij kostbaar is of moeilijk te vinden

Belangrijke tip3:
Als je geen werkplaats handboek hebt, (liefst wel natuurlijk, eigenlijk een vereiste), zorg dan dat je alles opschrijft/tekend/digitale foto's maakt van wat je uit elkaar haalt. Scheelt je een hoop ellende

Belangrijke tip4:
Nooit meteen veel geweld gebruiken om iets los/vast/lopend te krijgen, meestal moet je eerst A doen voordat B kan. Eerst goed kijken dus.

Veeel suc6 ermee!!

-------------------------------------------------

Thnx voor tips!!!

Nou, ik heb een technisch boek uit begin jaren 80, van auto/motor onderhoud.
Nou staat daar een Honda in die minimaal 75% overeenkomt met mijn Kawa. (Met technische tekeningen en veel handelingen beschreven).

Dus ik denk dat ik buitenkant gedeeltelijk strip om losse delen (uitlaten, frame, lampen, spatborden etc.) eerst 1 voor 1 op te knappen en dan weer erop monteer om zo overzicht te behouden en te voorkomen door de bomen het bos niet meer te zien.
 
Ik heb zelf een BSA B40 WD (1967) opgeknapt en daar zijn de volgende tips uit te herleiden:
Belangrijke tip1:
GOED GEREEDSCHAP, = het halve werk = scheelt je kosten (ivm onderdelen slopen door slecht gereedschap)

Belangrijke tip2:

Zorg dat je constant je verstand/hersens erbij hebt als je eraan sleutelt, voor je het weet sloop je iets wat vrij kostbaar is of moeilijk te vinden

Belangrijke tip3:
Als je geen werkplaats handboek hebt, (liefst wel natuurlijk, eigenlijk een vereiste), zorg dan dat je alles opschrijft/tekend/digitale foto's maakt van wat je uit elkaar haalt. Scheelt je een hoop ellende

Belangrijke tip4:
Nooit meteen veel geweld gebruiken om iets los/vast/lopend te krijgen, meestal moet je eerst A doen voordat B kan. Eerst goed kijken dus.

Veeel suc6 ermee!!
:^
Kan ik mij volledig bij aansluiten.
Niet alleen gereedschap is halve werk maar ook wie je kent en weten wie wat voor je kan doen. Veel kan men niet zelf (stralen.coaten,spuiten,verchromen enz) en dan zijn connecties er handig. Soms heb je ook speciaal gereedschap nodig en dat hoef je dan niet aan te schaffen.
Hou voor specials en onderdelen de verhikel beurs in Utrecht in de gaten en koop het blad "motorrijwiel" daar staan een hoop adressen al in.

Als je frame, wielen en elektriek goed wil doen moet je het blok er even uit gooien.
 
leuk als pekelfiets

dit is er ook een .
20893


voor in de stad is hij best
 
zou dat brikkie mooi laten zoals ie is,heb je een nog mooie pekelfiets,en spaar je je centen voor een spannendere motor die wel zijn waarde houd,geef em wel een droog stallings plekkie,een rotte uitlaat vervangen kost teveel.
 
Ik heb een redelijk aantal motoren gerestaureerd en werk als volgt:

Originele werkplaatshandboeken zoeken/kopen, genoeg op de markt van andere uitgevers maar daar staan nog wel een fouten in! anders digitale versies (van die originele)op internet opsnorren.

inventariseren wat mist aan de buitenkant dan fiets demonteren met inderdaad goed gereedschap, wil iets niet los dan WD40 en een paar dagen wachten, haastige spoed .........
Opbouwen: eerst blok geheel klaar maken (hanteer je eigen norm maar.. bedenk je haalt hem er niet snel weer uit!) Frame + achterbrug powdercoaten! en plaats blok in je frame (wel ff iets coating weg halen op de pas vlakken i.v.m. aarding blok).
van hier uit bouw je de fiets weer op: voorfork, op de wielen en daarna de " rest" ik ga altijd voor een of perfecte kabelboom of maak hem zelf..

ps. chromen is duur, goedkoop chromen is altijd slecht maar 2e hands origineele onderdelen via beurzen wil wel eens verassend uitpakken qua prijs en kwaliteit.

succes
 
Hey ik ben nog steeds op zoek naar een kawasaki KZ400. Ik heb er reeds 1 gerestoreerd. Ik rij nu dagelijks rond met deze KZ400, maar het is een hobby geworden en mits ik deze moto nu al redelijk goed ken ben ik op zoek naar nog een kawa om te restoreren!! Ik heb nog heel wat reserve onderdelen van de KZ400 liggen daarmee ;-)
Dus als er iemand zo'n ongebruikte moto weet(heeft) staan, laat me dan vlug iets weten!!
Alvast bedankt
powerblast
 
Terug
Bovenaan Onderaan