Oldtimer RM400

trouwens hoe wil je dat doen met een oven als je de rest van de componenten er ook nog in moet doen vorodat je dat alles netjes hebt is spul toch alweer afgekoeld?
 
oven is btw geen optie aangezien we net hier nieuwe keuken hebben me pa en ma schoppen me het huis uit en geef ze geen ongelijk als der ook nog pizza's gebakken moeten worden in dat ding;)

dus gasbrander of feun een optie? zouden die lagers er echt niet tegen kunnen als je ZACHTJES die carters erop tikt?lijkt mij dat het niet zo veel verkeerd kan gaan mitz je teun de beunhaas heet en gaat rammen...
 
Dit werkt ook super, krukas met lagers erop in de vriezer leggen, de carters verwarmen met een verfstripper en je schuift het zootje zonder probleem in elkaar.

Succes
 
Laatst bewerkt:
oven is btw geen optie aangezien we net hier nieuwe keuken hebben me pa en ma schoppen me het huis uit en geef ze geen ongelijk als der ook nog pizza's gebakken moeten worden in dat ding;)

dus gasbrander of feun een optie? zouden die lagers er echt niet tegen kunnen als je ZACHTJES die carters erop tikt?lijkt mij dat het niet zo veel verkeerd kan gaan mitz je teun de beunhaas heet en gaat rammen...


Je tikt altijd indirect op de kogel en daar is het loopvlak niet blij mee.
Fohn is ook een optie (alles gelijkmatig opwarmen), lagerhelften moeten over de lagers SCHUIVEN.
 
Dit werkt ook super, krukas met lagers erop in de vriezer leggen, de carters verwarmen met een verfstripper en je schuift het zootje zonder probleem in elkaar.

Succes

ruk zooi ik had juist de carters verwarmd en de lagers erin gelegt en na gedrukt met de hand pers... daarna de krukas in de lagers geplaatst krukas zit er dus al bijna in zoals de foto's al tonen.

Zo heb ik het ook altijd bij mijn brommertjes gedaan ging perfect alleen deze krukas heeft meer speling t.o.v de carters waardoor hij precies in het midden meot zitten wat bij een brommer niet zo nauwkeurig kwam...

hmzzz hoe verder alles maar weer uit elkaar en nieuwe lagers halen of valt er nog iets te redden?
 
Je tikt altijd indirect op de kogel en daar is het loopvlak niet blij mee.
Fohn is ook een optie (alles gelijkmatig opwarmen), lagerhelften moeten over de lagers SCHUIVEN.

zou dit nog kunnen? aangezien ik ook al de keerringen heb geplaats? net wat ik al zij bij mijn brommer ging het altijd dus veelste makkelijk denk ik... |( zou het nog gaan dat ik mijn carters opwarm met de feun zonder mijn keerringen aan het grootje te help?
 
Als je de hele zaak een graad of 80 hebt, gaan die carters zo uit elkaar.
Keerringen gaan niet kapot van een graad of 80. Hele zaak recht uit elkaar trekken.
 
oke chill dan gaan we dat van de week maar eens doen... gelukkig dus nog niet het hele zaakje om zeep geholpen ondanks dat ik het carter met zachtjes tikken erop heb gekregen;) idd mebe niet de beste manier maar goed al doende leerd men;) straks krijgen die lagers ook dikke klappen ;) haha
 
Ik had alleen nog een vraag over de vering. Achter zit lucht olie geveerd van reiger. Hoe zijn deze in te stellen? Je kan de veer op sterkte zetten door de ringen te verplaatsen. Maar hoe stel ik de demping in? Er zit namelijk geen auto ventiel op de “gas”bus.

En de voor vering deze is ook van reiger hoe stel ik deze in het is namelijk een dweil… moet ik hier gewoon nieuwe olie in doen en dan de vering op pompen bij de auto ventielen boven op de vering?(door deze op te pompen met een mountainbike voorvork pomp deed de vering namelijk steeds beter en ging hij dempen) iemand enig idee hoeveel er ongeveer in moet?


Vraag t ze zelf... ;)
 
mooi spul zo'n rm400 :D ikzelf heb een suzuki rm370(1976) gerestaureerd en een suzuki rm250(1977) waar ik nu mee bezig ben te restaureren! ook heb ik nog een suzuki pe250(1979) te koop trouwens ;) ..en een suzuki rm500 (1983) waar ik mee cross! jan geboers is idd familie van eric en sylvain geboers!en heeft veeeeeeeeel suzuki onderdelen!!! leuke topic deze :D
 
mooi spul zo'n rm400 :D ikzelf heb een suzuki rm370(1976) gerestaureerd en een suzuki rm250(1977) waar ik nu mee bezig ben te restaureren! ook heb ik nog een suzuki pe250(1979) te koop trouwens ;) ..en een suzuki rm500 (1983) waar ik mee cross! jan geboers is idd familie van eric en sylvain geboers!en heeft veeeeeeeeel suzuki onderdelen!!! leuke topic deze :D
Ik (wij) zeg(gen): Foto's!!! *O*
 
Als je het met 'met beleid tikken' erin kunt krijgen mag dat best. T kan echt wel iets hebben, zodra het na de eerste, misschien tweede tik niet in beweging komt zit t te strak. T is niet bedoeling erop te slaan, maar een duwtje in de goede richting mag wel. Mocht dat niet lukken kun je idd door hitte t materiaal wat uit laten zetten waardoor het minder strak op elkaar komt te zitten.
Toen k een jaar of 12 was sloeg ik (niet beter wetend) met een zware hamer net zolang totdat hij goed zat :) Ook die lagers hebben het tot aan de vervangingstijd goed vol gehouden, om maar aan te geven dat t allemaal wel wat kan hebben. Als k er aan terug denk hoe ik toen alles aan het lopen hielp moet ik er nog om lachen (maar t liep wel altijd en zonder problemen :) lol )
 
Goed gisteren avond blok dicht gekregen allemaal nieuwe inbusbouten erin 12.9 kwaliteit (H) van die zwarte :D ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen. Had idd mebe het blok kunnen spuiten maar goed dat ligt er toch zo weer af:(
goed volgende stappen zijn:
-blok onder frame en even laten draaien (hier word denk ik ook wel even filmpje van gemaakt)
-remmen inorde maken
-paar nieuwe spaken in achtervelg+ slag eruit draaien
-nieuwe kunstof geleiders freezen voor ketting
-nieuwe benzineslag + filter (aangezien er standaard geen in de tank zit)
-voorvering fixen
-kill switch aanbrengen

dat was het wel geloof ik want zo heel veel kan je niet doen aan zon oldtimer :D alles is lekker basic
 
als je zwarte hittebestendige lak van motip haalt(verkrijgbaar bij de Gamma) en je hebt je blok goed schoongemaakt,liefst geglasparelstraalt..dan blijft de verg goed zitten op carters en cilinder! wel even met een fohn of verfafbrander de verf even goed warm maken als hij droog is,dan hecht hij beter! als je er dan als laatste nog even met hittebestendige blankelak van motip overheen gaat krijg je ook weer een mooie glans op het blok! werkt perfect,en je hoeft niet bang te zijn dat de lak er af bladdert! ;)
 
trouwens,op www.vintage-suzuki.com vind je alle info over alle oldtimer suzuki crossers :D en heel veel nieuwe onderdelen!
 
als je zwarte hittebestendige lak van motip haalt(verkrijgbaar bij de Gamma) en je hebt je blok goed schoongemaakt,liefst geglasparelstraalt..dan blijft de verg goed zitten op carters en cilinder! wel even met een fohn of verfafbrander de verf even goed warm maken als hij droog is,dan hecht hij beter! als je er dan als laatste nog even met hittebestendige blankelak van motip overheen gaat krijg je ook weer een mooie glans op het blok! werkt perfect,en je hoeft niet bang te zijn dat de lak er af bladdert! ;)

Er bestaat ook motorblok verf ;)
 
Goed dames en heren ik ben weer even wat verder gekomen.
hier paar foto's

Foto-6M8TSM4R.jpg

Het kopje met wat pikkels van vast gelopen/versnipperde oude zuiger
Foto-UZZ6NL8S.jpg

Oude en nieuwe maico zuiger
Foto-BPSPP7I6.jpg

nieuwe zuiger 25.65 tussenmaat
Foto-EZ7NRIP7.jpg

oude zuiger tussenmaat 22.25

Aangezien de ruimte bij de nieuwe opgevult moest worden omdat hij anders teveel speling had/heeft heb ik shims moeten maken. Deze heb ik gemaakt van staal52. Gat 18mm geboord/uitgedraaid met binnendraai beitel en toen het zaakje gevlakt met een vlakmachine totdat ik 2 dezelfde shims had van ik meen 1,355 mm toen zat er voldoende speling nog tussen de zuiger en het smallend lager.

Foto-QD3L6DFX.jpg

het gehele blokje dicht :D
wel klote was dat toen ik de kop aandraaide 1 draadeind kapot was. aangezien dit geen meterich draad is heb ik een helicoil gezet en een nieuwe draadeind verloop gemaakt van m10 naar m8.
Foto-TDLGBOFB.jpg

Foto-ZN3QDHJ8.jpg


Foto-UVDZGOIV.jpg

zo staat mijn brommer er momenteel bij.
-Volgende stappen zijn 6 nieuwe spaken om het achterwiel weer recht te krijgen.
-ketting uitlijnen
-nieuwe kettinggeiders freezen en draaien
-reigervering achter en voor opnieuw uit elkaar halen om ze te maken. vorige keer geen nieuwe keringen gedaan en dat lekt nu dus ook. (maar dit doe ik waarschijnlijk pas van de winter aangezien in binnenkort wil rijden.

Castrol tts olie is al gehaald :D(H)
en belray sae 80w voor het blokje ook:D
Volgens De ouwe heer van Hartelman was dit de beste olie voor oude 2 takt motoren dus heb ik die maar genomen na dat 1 van de verkopers mij de normale motul 10w40 had gegeven. Dus maar even kijken hoe het uitpakt het is iig allebij mooi ROOD *D

Goed volgende keer hopelijk bewegende beelden.
Mark
 
Laatst bewerkt:
Goed gisteren avond blok dicht gekregen allemaal nieuwe inbusbouten erin 12.9 kwaliteit (H) van die zwarte :D ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen.

Weet je zeker dat dit werkt? 12.9 Bouten zijn immers gemaakt van gereedschapsstaal en zijn vrij gevoelig voor trillingen omdat ze vrij hard zijn dus de mogelijkheid bestaat dat de bouten kunnen breken tgv trillingen.
 
In alle cnc draaibanken bij ons doen we ook allemaal 12.9 bouten heb er nog nooit 1 uit zien vallen. straks na 2 draaiuurtjes maar eens alles na trekken en anders locktide eraan. mindere kwaliteit heb ik slechte ervaring mee na verloop vantijd of ze zitten vast gerot of je draaid ze dol..:S maar goed we zien wel laat me bevindingen wel weten.
 
kick die oma:)

nu mijn motor bijna klaar is begin ik met de afstelling ervan:D
maar loop tegen 1 probleem mijn reiger voorvering is net een boot hij dempt niet erg lekker.
hoeveel olie moet er in z'n vork en hoeveel lucht want deze kan ik oppompen met mijn atb pompje. en zijn deze telescopische vorken makkelijk zelf te demonteren?

jansuh
 
oja voor de liefhebbers de eerste omwentelingen...
let even niet op hoge water/ketting/achterwiel/etc gaat om de nostalgie;)

GroteFoto-DJMTOF8M.jpg
 
Gaaf man! Komt helemaal goed. Wat die voorvering betreft, kan ik me vergissen maar volgens mij moet er helemaal geen lucht inzitten. Die nippels bovenop zijn naar mijn weten (word wel gecorrigeerd als k t mis heb) niet om er lucht bij te doen maar juist om er lucht af te laten. Als je de poten hebt ontlucht op de grond voor montage dien je na de eerste ritten de lucht eruit te laten lopen. Ik moet mn eerste eigen ervaring nog krijgen met de schokkers maar zo zag ik het mijn monteur het altijd doen na het crossen, was toen wel nog een klein mannetje, maar herrinner me het gesis. Voor de juiste hoeveelheid olie vraag even aan de dealer. Het is handig om bij de apotheek een spuit te halen, kun je het aantal cc's goed doseren (moet je die gezichten zien als je daarom vraagt :) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan