Oldtimer RM400

suzuki rm400

Die hard MF'er
20 dec 2007
580
6
Doetinchem
Goed ik zal dus even in dit topic bij houden hoe ik mijn RM400 uit 1980 weer aan het lopen krijg. (gewoon handig voor mensen die er zelf ook 1 hebben en weinig informatie kunnen vinden)

Geschiedenis.
Vroeger ging ik altijd bij mijn neefje spelen en stond er een grote crossmotor in de schuur die nooit gebruikt werd. Ik had toen al het idee als ik later groot ben ga ik op dat apparaat rijden. Na veel crossbrommers te hebben gereden werd het tijd voor het zwaardere werk. Mijn neefje trok de rm400 uit de schuur en ging hem aan het lopen maken. Zij kregen dit monster in eerste instantie niet aan de praat. Nadat ik uit had gelegd hoe ze hem moesten starten en voor had gedaan liep hij als een trein!!!
Omdat ik hem aankreeg mocht ik ook meteen het eerste rondje rijden. Dit ben ik tot op de dag nog nooit vergeten(wat een kracht heeft die machine in elke versnelling, continu was de motor aan het wheelien)
Dit was de eerste en ook meteen laatste keer dat ik erop gereden heb.
Na een paar zondagen stond het ding weer in de schuur want me neefje had er een vast loper mee gekregen. Hij had met de motorzaak in de omgeving overlegt wat hij beste kon doen en die vond het zonde om er tijd en geld in te steken. Hij heeft dus nu een Yamaha YZ400F gekocht (ook een zeer leuke motor met leuk vermogen)
Afijn de motor stond dus in de schuur en me oom wou hem weg doen ding stond toch alleen maar in de weg.
Aangezien ik er vroeger van droomde vond ik dit zonde en wou hem hoe dan ook aan het lopen krijgen omdat ik het een fantastische motor vind.

Na de gehele motor uit elkaar te hebben gehaald kwam ik achter een paar punten.
- Zuiger kapot gelopen
- Cilinder uitgesleten
- Vering “op”
- Slag in achterwiel
- Achterbrug ingesleten
- Kapot achterspatbord
- Lekke keerringen

De motor is met een vastloper weg gezet. Het onderste deel van de zuiger aan de uitlaat zijde is volledig kapot geslagen. Na een beetje research bleek dat de grootste overmaat er al ingestoken was. Nadat ik bijna 4 maand aan het zoeken ben geweest en de hoop had opgegeven kwam ik Jan Geboers tegen. Deze man rijd met een rm400 mee in de Dutch twinshock klasse.
Deze man heeft er veel verstand van en heeft allerlei informatie en onderdelen.
Via hem ben ik op het idee gekomen om een maico 440 zuiger te bestellen.
Het voordeel hiervan is: de cilinder kan nog weer gebruikt worden alleen moet deze worden geboord.
Na 9 maanden werd eindelijk de zuiger geleverd door een Duits bedrijf. Ik heb meteen de cilinder weg gebracht en de cilinder op maat laten maken na de zuiger.
Toen ik het zaakje weer terug kreeg wou ik het monteren. Maar ik dacht laat ik het blok gewoon even voor de zekerheid uit elkaar halen.
Toen bleek dat de krukaslagers kapot waren. Deze heb ik besteld samen met een zooi keerringen voor het blokje.
Verder heb ik de krukas uit elkaar laten halen en het bigend na laten kijken. Dit bleek allemaal nog ik orde.
Tot zover ben ik met het project en ligt de gehele motor nog uit elkaar.
In de komende weken post ik hier hoe ik hem verder ga op bouwen.

Ik had alleen nog een vraag over de vering. Achter zit lucht olie geveerd van reiger. Hoe zijn deze in te stellen? Je kan de veer op sterkte zetten door de ringen te verplaatsen. Maar hoe stel ik de demping in? Er zit namelijk geen auto ventiel op de “gas”bus.

En de voor vering deze is ook van reiger hoe stel ik deze in het is namelijk een dweil… moet ik hier gewoon nieuwe olie in doen en dan de vering op pompen bij de auto ventielen boven op de vering?(door deze op te pompen met een mountainbike voorvork pomp deed de vering namelijk steeds beter en ging hij dempen) iemand enig idee hoeveel er ongeveer in moet?

En voor straks welk octaan is beter voor mijn motor 95/98 en hoeveel moet ik smeren? Net als vroeger 1:20???

En laste but not least… ik heb de cilinder laten boren, moet ik dan de spoel/in/uitlaatpoorten nog nalopen met een vijl zodat het 90 graden beeld veranderd zodat de zuiger veer niet in mijn spoelpoorten hapt?
Of gewoon laten zo

Mark

Ik zal binnenkort ook even foto's uploaden voor een beter beleving van mijn motor
 
Hier even wat foto's van het blokje wat uit elkaar ligt.
Voor de meeste niet boejend maar ik vond het wel even leuk.

Foto-ULJETH7D.jpg

Foto-FWW7D4AO.jpg

Foto-H4RJRMU7.jpg

Foto-Z6JQIMRY.jpg
De 38mm mikuni (H)
 
Hier even wat foto's van het blokje wat uit elkaar ligt.
Voor de meeste niet boejend maar ik vond het wel even leuk.

[http://www.mijnalbum.nl/Foto-ULJETH7D.jpg (afbeelding)]
[http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWW7D4AO.jpg (afbeelding)]
[http://www.mijnalbum.nl/Foto-H4RJRMU7.jpg (afbeelding)]
[http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z6JQIMRY.jpg (afbeelding)] De 38mm mikuni (H)


Voor mij wel boeiend hoor.. Zoveel mogelijk foto´s maken!

Ziet er mooi uit, behalve de oude zuiger.. :+
 
Mooi hoor!
Foto's van open blokken mogen van mij altijd gepost worden, vind het gewoon mooi om te zien :)
 
RM 400 gekocht toon ik 15 jaar was.
Bij proefrit motor aangetroken door auto van ouders van verkoper [16]
eerste rit gas kopeling los nog meer gas 200m op 1 wiel en toe 10meter op rug. -O-
rug en knieen zeer vakkundig ontvelt.
Schade [achterspatbord,uitlaatdemper,zit,handvaten en handels erg beschadigd.

De verkoper schrok zo erg en begon alles op te noemen wat stuk was.
Direct maar gekocht voor vraagprijs 600 gulden.
Wat dacht die motor niet, ik zal hem leren. [was nog jong :+ ]
Heel veel tussenrubbers cab- spruitstuk vernieuwd.
Wat een wrede brute crosser.

Heel veel succes Man met je bike, wordt steeds schraler om 1 te vinden.
Groet en ik volg dit.
Lar
 
Als de cilinder geboord wordt door een kenner , dan worden die kanten echt wel gebroken (bewerkt). Let op dat de onderzijde van de zuiger niet te ver doorsteek, ach, dat zal die Jan Geboers ook wel verteld hebben lijkt me.

Die Reiger veren kun je beter even naar een Reiger specialist brengen om , als je er nog lang plezier van wilt hebben, een keer volledig te laten reviseren.

Btw, ik heb , jammer genoeg, nog maar 1 originele schokbreker (demper) van een RM liggen, weet niet zeker of het van een 400 is. Het is er 1 met een los reservoir. Om de demping hiervan in te stellen moet je de demper (zonder veer) geheel indrukken en verdraaien, 3 standen.

Succes.
 
Jup!

zeer vriendelijke belg overigens! zoekt een goed passende oplossing voor problemen enzo en wil je graag helpen om je rm400 aan het lopen te krijgen
 
Ow, die man was gisteren op tv, in Belga sport over de cross familie geboers.
Ik wou die aflevering op het web zetten maar ik weet niet juist waar het is veel te groot voor youtube ofzo.
 
Ow, die man was gisteren op tv, in Belga sport over de cross familie geboers.
Ik wou die aflevering op het web zetten maar ik weet niet juist waar het is veel te groot voor youtube ofzo.

ow ja shit, was ik van plan te zien maar heb het gemist... B|
 
Ja leuk om dit te zien, idd veel foto's posten.
ik ben zelf bezig met een RM 125 uit '79 maar dit ligt even stil zo gauw ik hieraan begin open ik er ook een topic over. :]
 
Ow, die man was gisteren op tv, in Belga sport over de cross familie geboers.
Ik wou die aflevering op het web zetten maar ik weet niet juist waar het is veel te groot voor youtube ofzo.

Hahah toevallig was ik zelf ook aan het zippen en kwam ik er ook langs:D was wel boejende documantaire! ook leuk van al dat succes:D en gewoon hoe die familie leeft voor de topsport/sport
 
Foto-S8WPVQWM.jpg

Foto-MJLXJHBT.jpg

Foto-S8WPVQWM.jpg

Foto-TZDMJKKL.jpg


Goed iets verder gekomen eindelijk had de rest van de onderdelen binnen en begonnen met het blokje sluiten.
Nu had ik alleen een vraag mijn kruk as zit nu strak tegen het carter aan de vliegwiel zijde. (blokje zit nog niet helemaal dicht. Aan de koppelingszijde heb ik nog veel ruimte over hoe krijs ik mijn krus als precies in het midden voordat ik mijn blokje dicht maak met de bouten.

het is namelijk wel belangrijk dat de krukas in het midden zit is mij verteld anders heb ik niet zo lang plezier van mijn dure zuiger (A)

dan nog een vraag hoe bewerk ik mijn cilinder het beste? aangezien de spoelpoorten enz nog aardig scherp zijn.... :S:( met een zeer fijne vijl of met linnen schuurpapier of hebben jullie nog mogelijk andere oplossingen?

volgende keer pic's van de bike zelf;):P
 
Nice.
Wilde je het blok niet (prof.) spuiten? Weer nieuw mooi zwart?

De rand (waar je pakking tegen komt) (foto 2) van je middelste carterdeel ziet er erg netjes/vlak uit. Ís die ook gevlakt?
 
Leuk project dit :Y

Die randen van de spoelpoorten vijl ik altijd een beetje rond ja, daarna met schuurpapier.

Heb je een nieuw koppelingshuis erop? je binneste huis is ingeslagen maar de buitenste niet :?
 
Buiten en binnen is inderdaad ingeslagen maar om nou te gaan zeggen vervangen die zooi vond ik ook wat te overdreven.
goed dank u chrisscross dan ga ik daar deze week maar eens mee bezig kan dat ding er ook weer op:D en dan zo snel mogelijk laten lopen de rest die komt later wel weer (remmen etc ;) )

iemand nog ideeen hoe ik de krukas weer van het linker carter af krijg en netjes in het midden tussen de 2 carters in krijg???

zat zelf te denken aan: vliegwiel iets terug tikken met kunstof hamer en dan rechter carter(koppelingshuis) rustig op de krukas tikken met kunstof hamer
iemand beter idee???
 
in de oven ermee; er wordt niet op geslagen ! |(
Je slaat de lagers kapot, ook met een kunststof hamer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan