suzuki rm400
Die hard MF'er
Goed ik zal dus even in dit topic bij houden hoe ik mijn RM400 uit 1980 weer aan het lopen krijg. (gewoon handig voor mensen die er zelf ook 1 hebben en weinig informatie kunnen vinden)
Geschiedenis.
Vroeger ging ik altijd bij mijn neefje spelen en stond er een grote crossmotor in de schuur die nooit gebruikt werd. Ik had toen al het idee als ik later groot ben ga ik op dat apparaat rijden. Na veel crossbrommers te hebben gereden werd het tijd voor het zwaardere werk. Mijn neefje trok de rm400 uit de schuur en ging hem aan het lopen maken. Zij kregen dit monster in eerste instantie niet aan de praat. Nadat ik uit had gelegd hoe ze hem moesten starten en voor had gedaan liep hij als een trein!!!
Omdat ik hem aankreeg mocht ik ook meteen het eerste rondje rijden. Dit ben ik tot op de dag nog nooit vergeten(wat een kracht heeft die machine in elke versnelling, continu was de motor aan het wheelien)
Dit was de eerste en ook meteen laatste keer dat ik erop gereden heb.
Na een paar zondagen stond het ding weer in de schuur want me neefje had er een vast loper mee gekregen. Hij had met de motorzaak in de omgeving overlegt wat hij beste kon doen en die vond het zonde om er tijd en geld in te steken. Hij heeft dus nu een Yamaha YZ400F gekocht (ook een zeer leuke motor met leuk vermogen)
Afijn de motor stond dus in de schuur en me oom wou hem weg doen ding stond toch alleen maar in de weg.
Aangezien ik er vroeger van droomde vond ik dit zonde en wou hem hoe dan ook aan het lopen krijgen omdat ik het een fantastische motor vind.
Na de gehele motor uit elkaar te hebben gehaald kwam ik achter een paar punten.
- Zuiger kapot gelopen
- Cilinder uitgesleten
- Vering “op”
- Slag in achterwiel
- Achterbrug ingesleten
- Kapot achterspatbord
- Lekke keerringen
De motor is met een vastloper weg gezet. Het onderste deel van de zuiger aan de uitlaat zijde is volledig kapot geslagen. Na een beetje research bleek dat de grootste overmaat er al ingestoken was. Nadat ik bijna 4 maand aan het zoeken ben geweest en de hoop had opgegeven kwam ik Jan Geboers tegen. Deze man rijd met een rm400 mee in de Dutch twinshock klasse.
Deze man heeft er veel verstand van en heeft allerlei informatie en onderdelen.
Via hem ben ik op het idee gekomen om een maico 440 zuiger te bestellen.
Het voordeel hiervan is: de cilinder kan nog weer gebruikt worden alleen moet deze worden geboord.
Na 9 maanden werd eindelijk de zuiger geleverd door een Duits bedrijf. Ik heb meteen de cilinder weg gebracht en de cilinder op maat laten maken na de zuiger.
Toen ik het zaakje weer terug kreeg wou ik het monteren. Maar ik dacht laat ik het blok gewoon even voor de zekerheid uit elkaar halen.
Toen bleek dat de krukaslagers kapot waren. Deze heb ik besteld samen met een zooi keerringen voor het blokje.
Verder heb ik de krukas uit elkaar laten halen en het bigend na laten kijken. Dit bleek allemaal nog ik orde.
Tot zover ben ik met het project en ligt de gehele motor nog uit elkaar.
In de komende weken post ik hier hoe ik hem verder ga op bouwen.
Ik had alleen nog een vraag over de vering. Achter zit lucht olie geveerd van reiger. Hoe zijn deze in te stellen? Je kan de veer op sterkte zetten door de ringen te verplaatsen. Maar hoe stel ik de demping in? Er zit namelijk geen auto ventiel op de “gas”bus.
En de voor vering deze is ook van reiger hoe stel ik deze in het is namelijk een dweil… moet ik hier gewoon nieuwe olie in doen en dan de vering op pompen bij de auto ventielen boven op de vering?(door deze op te pompen met een mountainbike voorvork pomp deed de vering namelijk steeds beter en ging hij dempen) iemand enig idee hoeveel er ongeveer in moet?
En voor straks welk octaan is beter voor mijn motor 95/98 en hoeveel moet ik smeren? Net als vroeger 1:20???
En laste but not least… ik heb de cilinder laten boren, moet ik dan de spoel/in/uitlaatpoorten nog nalopen met een vijl zodat het 90 graden beeld veranderd zodat de zuiger veer niet in mijn spoelpoorten hapt?
Of gewoon laten zo
Mark
Ik zal binnenkort ook even foto's uploaden voor een beter beleving van mijn motor
Geschiedenis.
Vroeger ging ik altijd bij mijn neefje spelen en stond er een grote crossmotor in de schuur die nooit gebruikt werd. Ik had toen al het idee als ik later groot ben ga ik op dat apparaat rijden. Na veel crossbrommers te hebben gereden werd het tijd voor het zwaardere werk. Mijn neefje trok de rm400 uit de schuur en ging hem aan het lopen maken. Zij kregen dit monster in eerste instantie niet aan de praat. Nadat ik uit had gelegd hoe ze hem moesten starten en voor had gedaan liep hij als een trein!!!
Omdat ik hem aankreeg mocht ik ook meteen het eerste rondje rijden. Dit ben ik tot op de dag nog nooit vergeten(wat een kracht heeft die machine in elke versnelling, continu was de motor aan het wheelien)
Dit was de eerste en ook meteen laatste keer dat ik erop gereden heb.
Na een paar zondagen stond het ding weer in de schuur want me neefje had er een vast loper mee gekregen. Hij had met de motorzaak in de omgeving overlegt wat hij beste kon doen en die vond het zonde om er tijd en geld in te steken. Hij heeft dus nu een Yamaha YZ400F gekocht (ook een zeer leuke motor met leuk vermogen)
Afijn de motor stond dus in de schuur en me oom wou hem weg doen ding stond toch alleen maar in de weg.
Aangezien ik er vroeger van droomde vond ik dit zonde en wou hem hoe dan ook aan het lopen krijgen omdat ik het een fantastische motor vind.
Na de gehele motor uit elkaar te hebben gehaald kwam ik achter een paar punten.
- Zuiger kapot gelopen
- Cilinder uitgesleten
- Vering “op”
- Slag in achterwiel
- Achterbrug ingesleten
- Kapot achterspatbord
- Lekke keerringen
De motor is met een vastloper weg gezet. Het onderste deel van de zuiger aan de uitlaat zijde is volledig kapot geslagen. Na een beetje research bleek dat de grootste overmaat er al ingestoken was. Nadat ik bijna 4 maand aan het zoeken ben geweest en de hoop had opgegeven kwam ik Jan Geboers tegen. Deze man rijd met een rm400 mee in de Dutch twinshock klasse.
Deze man heeft er veel verstand van en heeft allerlei informatie en onderdelen.
Via hem ben ik op het idee gekomen om een maico 440 zuiger te bestellen.
Het voordeel hiervan is: de cilinder kan nog weer gebruikt worden alleen moet deze worden geboord.
Na 9 maanden werd eindelijk de zuiger geleverd door een Duits bedrijf. Ik heb meteen de cilinder weg gebracht en de cilinder op maat laten maken na de zuiger.
Toen ik het zaakje weer terug kreeg wou ik het monteren. Maar ik dacht laat ik het blok gewoon even voor de zekerheid uit elkaar halen.
Toen bleek dat de krukaslagers kapot waren. Deze heb ik besteld samen met een zooi keerringen voor het blokje.
Verder heb ik de krukas uit elkaar laten halen en het bigend na laten kijken. Dit bleek allemaal nog ik orde.
Tot zover ben ik met het project en ligt de gehele motor nog uit elkaar.
In de komende weken post ik hier hoe ik hem verder ga op bouwen.
Ik had alleen nog een vraag over de vering. Achter zit lucht olie geveerd van reiger. Hoe zijn deze in te stellen? Je kan de veer op sterkte zetten door de ringen te verplaatsen. Maar hoe stel ik de demping in? Er zit namelijk geen auto ventiel op de “gas”bus.
En de voor vering deze is ook van reiger hoe stel ik deze in het is namelijk een dweil… moet ik hier gewoon nieuwe olie in doen en dan de vering op pompen bij de auto ventielen boven op de vering?(door deze op te pompen met een mountainbike voorvork pomp deed de vering namelijk steeds beter en ging hij dempen) iemand enig idee hoeveel er ongeveer in moet?
En voor straks welk octaan is beter voor mijn motor 95/98 en hoeveel moet ik smeren? Net als vroeger 1:20???
En laste but not least… ik heb de cilinder laten boren, moet ik dan de spoel/in/uitlaatpoorten nog nalopen met een vijl zodat het 90 graden beeld veranderd zodat de zuiger veer niet in mijn spoelpoorten hapt?
Of gewoon laten zo
Mark
Ik zal binnenkort ook even foto's uploaden voor een beter beleving van mijn motor