Olie-achtige spetters?

PogoSticK

MF veteraan
15 dec 2005
4.418
4
Utrecht
Hey alemaal,

Had net even het leuke idee te zien hoe mijn mito stationair liep als 'ie warm was.. dus ik hem gestart, laten lopen, af en toe beetje gas geven, om hem warm te laten worden...
Kom ik er halverwege achter dat 'ie ten eerste meteen stilvalt als ik gas loslaat (ook met choke volledig aan, dit heeft 'ie koud niet), maar vooral dat er overal spetters komen :S
ONder de uitlaat lag een klein plasje zwarte vloeistof, en overal op het kuipwerk zaten zwarte spetters, zelfs tot op de tank :( Als ik veeg veeg ik ze alleen maar uit, of ik moet er een kwartier met mijn vinger over boenen. Wat is het, en hoe krijg ik het weg -O-

Had onlangs nog wat gelezen erover op MF, maar heb het niet kunnen vinden met MF-Google.

Zou hem wel graag weer schoon willen hebben, biedt WD40 uitkomst?
 
Laatst bewerkt:
Klinkt eng... Zwarte spetters en een donker plasje onder je motor. Wat dat is weet ik niet, maar wat werkt tegen van alles en nog wat is kettingreiniger. Reteduur (EUR 8 voor een spuitbus) maar je lost er allerlei vet mee op.
 
Spetters waren niet onder de motor maar onder de uitlaat. Ook aan de achterkant van de uitlaat hing een druppel of wat. Note: Tis dus wel een tweetakt, heeft het daar mee te maken?

Jammer ook dat de wind mijn kant op stond, maar ik dacht dat er (lijkt me normaal), alleen rook uit de uitlaat kwam.

Updeet: Vochtig maken en met een doek er overheen gaan (dit x10) lijkt het schoon te maken, maar volgens mij smeer ik het alleen heel erg uit (het wit blijft dus niet helemaal mooi wit)
;( Was Jetzt?
 
Laatst bewerkt:
ff naar een goeie wasplaats, daar hebben ze meestal ook een mogelijkheid om het motorblok af te spuiten.
heb je geen goeie wasplaats in de buurt dan kan je ook motorreiniger kopen (s100 heet dat geloof ik en dat is er ook van Castrol)
 
De spetters zitten niet op het motorblok, maar op het kuipwerk. Onderkuip/topkuip en zelfs op de tank. (ook remschrijven, velgen en banden zijn de pineut)
Het is troep die uit de uitlaat is gekomen, en 'over' mijn motor heen gewaaid zijn omdat de wind verkeerd stond (weet ik veel dat er zoveel troep in uitlaatgas zit :X )

Straks krijg ik er een 'ik-durf-niet-stationair-stil-te-staan'-syndroom van
 
het gaat niet om het motorblok maar een wasplaats met die mogelijkheid heeft ook een ontvetter achter een knop.

en idd... wat is het nut van dom kijken naar een stationair lopende fiets :?
 
Is niets om je zorgen over te maken.
Het is gewoon condens met een beetje olie.
Bij de verbranding van een liter benzine komt een liter condens vrij, bij een warme motor verdampt het onmiddelijk maar bij een koude motor condenseert het in de uitlaat.
Kijk maar eens naar auto's voor het stoplicht, daar komt als ze nog koud zijn ook water uit de uitlaat. Jij hebt alleen een tweetakt en dus komt er ook olie mee voor de smering.
 
Is niets om je zorgen over te maken.
Het is gewoon condens met een beetje olie.
Bij de verbranding van een liter benzine komt een liter condens vrij, bij een warme motor verdampt het onmiddelijk maar bij een koude motor condenseert het in de uitlaat.

en daarom rotten uitlaten van autos/motoren welke altijd kleine stukjes rijden altijd sneller weg dan die waar veel en lang mee gereden wordt.
 
heb het vroeger ook wel eens met m'n brommer gehad, dat ding ff schoonmaken, en ondertussen laten lopen, toen ik na een minuutje a 5 of 10 ff gas gaf leek het ook wel een oliespuit, 2-takt :}

maar misschien ooit aan wasbenzine gedacht? gebruik het voor alles: ontvetten, achterbrug van kettingsmeer ontdoen, velgen van kettingsmeer ontdoen enz
 
dat vindt een motor niet fijn hoor....
beter is het om te starten en dan vrijwel meteen RUSTIG weg te rijden en op die manier de boel lekker warmrijden.
Jammer dat ik m'n rijbewijs nog niet heb, maar toch ff wilde tjekken waarom ie zo vaag liep (en of het bleef)

en idd... wat is het nut van dom kijken naar een stationair lopende fiets :?
Tsja, als je niet rijden mag :)

Stationair draaien zowel als koud wegjanken zijn echte aanslagen op dat ringetje
Dus ik mag hem eigenlijk niet stationair laten lopen? (Koud rossen doe ik toch niet, altijd 15 minuten warmrijden :) )

Is niets om je zorgen over te maken.
Het is gewoon condens met een beetje olie.
Bij de verbranding van een liter benzine komt een liter condens vrij, bij een warme motor verdampt het onmiddelijk maar bij een koude motor condenseert het in de uitlaat.
Kijk maar eens naar auto's voor het stoplicht, daar komt als ze nog koud zijn ook water uit de uitlaat. Jij hebt alleen een tweetakt en dus komt er ook olie mee voor de smering.
Kijk, daar heb ik wat aan :) Thanks, dat zal het inderdaad hoogstwaarschijnlijk zijn. Ga het er morgen afpoetsen, ben volgende week jarig en dan moet 'ie wel mooi zijn 8-)

heb het vroeger ook wel eens met m'n brommer gehad, dat ding ff schoonmaken, en ondertussen laten lopen, toen ik na een minuutje a 5 of 10 ff gas gaf leek het ook wel een oliespuit, 2-takt :}

maar misschien ooit aan wasbenzine gedacht? gebruik het voor alles: ontvetten, achterbrug van kettingsmeer ontdoen, velgen van kettingsmeer ontdoen enz
Herkenbaar? :P Tsja, en t'is echt rotzooi :r
Is wasbenzine niet slecht voor de lak/kuipwerk? Anders ga ik morgen daar mee aan de slag.
 
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/53607/singlepost/2730217

Is in ieder geval heel erg herkenbaar! Ook precies rond de 7000 toeren dat hij er geen zin meer in heeft, en als ik daar rustig gasgevend langs ga, gaat ie weer als de brandweer! (HEeft ook met powervalve te maken toch?)

En zou dat dan ook te maken kunnen hebben met het feit dat hij stationair niet goed blijft lopen? Als hij nog helemaal koud is vormt het geen probleem (choke iets open), maar als hij warmer was (naja, warm... metertje begon net te bewegen bij 40 graden) en ik laat gas los stopt hij er gewoon mee.
Heb geen ervaring met rijk/arm mengsel, en het instellen hiervan, dus dit laat ik vooralsnog met rust. Ga misschien wel ff met het stationairtoerental aan de slag.
Zal nog even het RGV topic doorspitten, maar kreeg erg veel results als ik zocht op 'rijk'
 
Dan zuigt ie valse lucht, zijn toch wel iets andere symptomen.

En/of; die ring kan naar 1 of naar 2 kanten lekken en afhankelijk van de constructie ook olie uit de versnellingsbak in het carter halen of benzine naar de versnellingsbak toe brengen.
Bij brommertjes zonder versnellingsbak gaat het "slechts" om inlaten van valse lucht en weggooien van gasmengsel.
 
heb het vroeger ook wel eens met m'n brommer gehad, dat ding ff schoonmaken, en ondertussen laten lopen, toen ik na een minuutje a 5 of 10 ff gas gaf leek het ook wel een oliespuit, 2-takt :}

maar misschien ooit aan wasbenzine gedacht? gebruik het voor alles: ontvetten, achterbrug van kettingsmeer ontdoen, velgen van kettingsmeer ontdoen enz

Ja, dat doet een tweetakt inderdaad: stationair draaiend troep in de uitlaat opsparen.
Als er niets anders aan de hand is dan komt dat met 1 goeie lange rit vanzelf op orde; wel kansje op schoorsteenbrand als een deel van de aanslag hard zou zijn geworden. Ik bleef met een brommer dan doorrijden tot het over was, liever omkeren bij een kruispunt dan stoppen maar ik weet niet zeker of dat het meest wijze is want een deel van de vuurgloed slaat misschien terug in cilinder/carter; de boel werd een tijdje erg heet en voor alle zekerheid ververste ik daarna ook meteen de olie.

Stationairgas: altijd na-stellen aan warmGEREDEN motor.

Maar de combinatie van troep, niet goed op toeren komen EN slecht stationair lopen blijft mij doen denken aan een dode keerring op de krukas. Immers: valse lucht / rottig stationair, geen volle toeren, plus smerige uitlaat (misschien olie uit de versnellingsbak).
Die keerringetjes zijn zo belangrijk als hartkleppen.

Vooral met een tweetakt moet je zorgen dat de vloeistofjes, vetten, banden en remmen er zijn en verder niets anders dan RIJDEN; het rijden levert de grootste zelfreinigende werking.
 
Ik dacht ook al aan een te laag stationair toerental door het afstellen met koude motor. En niet meer zomaar stationair laten draaien of een paar keer aan het gas hengelen. Alleen starten om te rijden. Zo wordt de boel ook niet warm en komt je uitlaat dus ook vol prut te zitten. Dus of iemand met een rijbewijs en tweetaktervaring laten rijden, of voorlopig laten staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan