Olie aftapplug gelast?

Apocs

MF'er
26 jan 2011
41
0
Utrecht
Goedemiddag, mooi weertje.

Weet iemand wat de gevolgen zijn als een olie aftapplug te sterk is aangedraaid?


Euhhh Wattuh? :

Wilde voor het eerst zelf de olie en het oliefilter doen (leek me leuk). Las dat oliefilter handvast of voor mijn speed triple 12 Nm moest zijn en de olie aftapplug met 25 Nm.

Nu wilde ik de olie aftapplug losdraaien en er was geen beweging in te krijgen (righty tighty, lefty loosey). Mijn nr13 sleutel boog bijna door en er zat meer beweging in mijn motor dan in de bout.

Zelfs 300 mm engelse sleutel erbij gehaald en alleen de motor beweegt.....

Iemand erbij halen met een grote momentsleutel of naar de garage omdat ik anders alles verkl**t?
 
Een slagmoersleutel lijkt me een minder goed idee. Je voelt niks meer en als hij vastvreet is je draad ook helemaal naar de filistijnen.

Je moet voelen wat je doet en als het straks gelukt is, zet hem dan er weer in met een beetje vet op de draad en niet te vast.

Ik heb een massieve plug op de Honda, daar een gaatje doorheen geboord zodat ik hem kan zekeren met een draadje:

[afbeelding]

Als dat ooit nog eens los loopt zal er een druppeltje onder de motor liggen, maar ik raak hem niet kwijt onderweg.

Zo borg je geen bout af op een vliegtuig, dat weet ik wel :Y
 
Een slagmoersleutel lijkt me een minder goed idee. Je voelt niks meer en als hij vastvreet is je draad ook helemaal naar de filistijnen.

Ok, wil je deze uitleggen. Hoe kan een bout zich vast vreten als je hem probeert los te draaien?
(anders dan de verkeerde kant op draaien)

Overigens heb ik als tientallen bouten op deze manier probleemloos los gekregen.
 
Altijd goed idee echte kruipolie te gebruiken i.p.v. WD40-meuk.
Maar hoe wil je dat voorbij de afdichtring krijgen?

Kruipend *D

Serieus, ik combineer gewoon zoveel mogelijk methoden die niets kapot kunnen slopen tegelijkertijd om de kans te vergroten dat het lukt. Wellicht dat IMAL niet helpt maar het is risicoloos om het te gebruiken.

Werk dat allemaal niet dan ga boor ik de bout er uit.
 
dat warm stoken he, waar het over ging; je hebt toch niet de PLUG warm gestookt he? want die zet dan uit en zit dan NOG vaster. Beter stook je de motor even warm zodat het carter warm is?
 
Is ie al los?

Ben net terug uit Soest. Heb op aanraden even goede doppen gehaald en een wringijzer bij een topzaakje daar.

Gehaald doppenset voor 1/4 momentsleutel (voor het aandraaien)
1/2 zware doppenset die wel wat klappen kan hebben
wringijzer
Kruipolie ipv de WD40

Ga kijken of ik later op de dag nog even een poging kan wagen.

Laat het weten als ik of de plug of een halve carterpan in mn handen heb.
 
voor de zekerheid

full
 
Rij gewoon die motor warm en draai de plug links-om los voor de 10 de keer.

Links om is van je af. :P

Ik vraag me wel eens af waarom de aarde rechts om draait?
En hoe zou het zijn als de aarde links om zou draaien?
De meeste mensen zijn rechts, zou het kunnen zijn dat dan de meeste mensen links zijn?
 
GELUKT!!!! Kon niet wachten.... Heel erg blij nu.

Blok laten lopen, 66 cm wringijzer met slagdop erop. Spanning voorzichtig opvoeren, tikken, opvoeren, tikken en na een tijdje... eindelijk beweging in!



Heb hem er nog niet helemaal uitgehaald wil eerst de schroefdraad zien en de motor goed neerzetten zodat ik gelijk ketting olie en oliefilter kan doen.

Allemaal bedankt voor de tips en aanwijzingen, kan zelfs een amateur als ik weer verder. :}

p.s. Gezien de historie van deze Triple en het zelf meer willen doen aan onderhoud zal ik ongetwijfeld vaker smeekbedes posten.
 
GELUKT!!!! Kon niet wachten.... Heel erg blij nu.

Blok laten lopen, 66 cm wringijzer met slagdop erop. Spanning voorzichtig opvoeren, tikken, opvoeren, tikken en na een tijdje... eindelijk beweging in!
Warm laten draaien bedoel je ;) :t
Heb hem er nog niet helemaal uitgehaald wil eerst de schroefdraad zien en de motor goed neerzetten zodat ik gelijk ketting olie en oliefilter kan doen.

Allemaal bedankt voor de tips en aanwijzingen, kan zelfs een amateur als ik weer verder. :}

p.s. Gezien de historie van deze Triple en het zelf meer willen doen aan onderhoud zal ik ongetwijfeld vaker smeekbedes posten.


Goed zo dat het nu wel gelukt is :t

Nu wachten we op je volgende vraag hoe je een afgeknakte bougie kunt verwijden }) :+

Let wel op, een bougie vastzetten op max 11 NM

En je olie-filter handvast ...... plus een stukje verder })
 
Terug
Bovenaan Onderaan