Olie aftapplug gelast?

Apocs

MF'er
26 jan 2011
41
0
Utrecht
Goedemiddag, mooi weertje.

Weet iemand wat de gevolgen zijn als een olie aftapplug te sterk is aangedraaid?


Euhhh Wattuh? :

Wilde voor het eerst zelf de olie en het oliefilter doen (leek me leuk). Las dat oliefilter handvast of voor mijn speed triple 12 Nm moest zijn en de olie aftapplug met 25 Nm.

Nu wilde ik de olie aftapplug losdraaien en er was geen beweging in te krijgen (righty tighty, lefty loosey). Mijn nr13 sleutel boog bijna door en er zat meer beweging in mijn motor dan in de bout.

Zelfs 300 mm engelse sleutel erbij gehaald en alleen de motor beweegt.....

Iemand erbij halen met een grote momentsleutel of naar de garage omdat ik anders alles verkl**t?
 
full

kweet het nog goed, bout vh oliefilterhuisdekselding zat wel erg vast.
Wat was ik blij toen deze los kwam '( O-) :X
Bouten die vast zitten op cruciale punten ben ik nooit zo happig op sindsdien.
Fijn voor ts dat het allemaal goed is afgelopen.

edit, valt wel op dat 4 posts na de losdraai-aanwijzing van Zot TS de bout opeens los kreeg ;)
 
Laatst bewerkt:
+


WD40 is voor huisvrouwen, sleutelaars zouden het links moeten laten liggen.
WD40 doet en kan "alles" ,aar niets erg goed. WD40 kan niets zo goed als een specifiek voor die handeling bedoeld middel zoals bv Imal.
Ik moet wel eens de koplamp afplakken voor op het circuit. Gaffertape laat daarna lijmresten achter.
En resten van stickers verwijderen doet WD40 verbazingwekkend goed, en zonder kans op krassen zoals met een echte stickerverwijderaar.
Gelijk een beetje vettig poetsen overal. :Y :+
\
voor de zekerheid

:t

de meeste kunnen niet ondersteboven nadenken :+

Leest het topic maar na sommige schrijven het fout maar bedoelen het goed _O- _O- _O-
Daarom pak ik altijd een ratel met dop. _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
edit, valt wel op dat 4 posts na de losdraai-aanwijzing van Zot TS de bout opeens los kreeg ;)

Lol, heb (naast in mijn beginpost) al 4x moeten bevestigen dat ik de juiste kant op aan het draaien was. Beetje een dingetje op het forum kennelijk _O- .

"Have you tried turning it off and on again?"
 
GELUKT!!!! Kon niet wachten.... Heel erg blij nu.

Blok laten lopen, 66 cm wringijzer met slagdop erop. Spanning voorzichtig opvoeren, tikken, opvoeren, tikken en na een tijdje... eindelijk beweging in!



Heb hem er nog niet helemaal uitgehaald wil eerst de schroefdraad zien en de motor goed neerzetten zodat ik gelijk ketting olie en oliefilter kan doen.

Allemaal bedankt voor de tips en aanwijzingen, kan zelfs een amateur als ik weer verder. :}

p.s. Gezien de historie van deze Triple en het zelf meer willen doen aan onderhoud zal ik ongetwijfeld vaker smeekbedes posten.

Goed gereedschap is het halve werk ;)

:]
 
Vooruit of achteruit varend, bakboord is en blijft bakboord. Met deze kant legde men vroeger de schepen tegen de wal aan. :Y
De naam bakboord is op een andere manier binnen de scheepvaart gekomen.

De schepen in de oudheid, en dan heb ik het dus voor schepen van de middeleeuwen en daarvoor, hadden een (roei)riem aan de rechterkant als roer, dat werd dus stuurboord.

De rug (back in het engels) van de stuurman wees naar de linkerkant en dat werd dus bakboord.
 
Goed gereedschap is het halve werk.
Ik heb laatst deze 6 kantige krachtdoppenset gekocht, hier heb ik menigeen bout mee los gekregen wat mij met gewone doppen of ring/steeksleutels niet lukte.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan