Olie aftapplug gelast?

Apocs

MF'er
26 jan 2011
41
0
Utrecht
Goedemiddag, mooi weertje.

Weet iemand wat de gevolgen zijn als een olie aftapplug te sterk is aangedraaid?


Euhhh Wattuh? :

Wilde voor het eerst zelf de olie en het oliefilter doen (leek me leuk). Las dat oliefilter handvast of voor mijn speed triple 12 Nm moest zijn en de olie aftapplug met 25 Nm.

Nu wilde ik de olie aftapplug losdraaien en er was geen beweging in te krijgen (righty tighty, lefty loosey). Mijn nr13 sleutel boog bijna door en er zat meer beweging in mijn motor dan in de bout.

Zelfs 300 mm engelse sleutel erbij gehaald en alleen de motor beweegt.....

Iemand erbij halen met een grote momentsleutel of naar de garage omdat ik anders alles verkl**t?
 
Bij de grotere diameters pluggen ja. Bij een kleinere wordt een alu ring gebruikt, omdat je anders de plug veel te vast moet zetten voor de afdichtring vervormt en dus afdicht. Bij deze plug heeft er een alu ring tussen gezeten en die hoort daar ook. Koper is leuk voor de grotere pluggen.Logisch, het is een olieaftapplug. De enige manier om vetvrij de plug terug te monteren is door hem drie uur uit te laten lekken en dan het draad ontvetten of dat ding op zn kop te zetten. In de praktijk maakt dat niet uit. Wat je meestal ziet is dat die plug wordt aangetrokken alsof het een wielbout is. Dat ligt niet echt aan de aanwezigheid van vettigheid.

+


WD40 is voor huisvrouwen, sleutelaars zouden het links moeten laten liggen.
WD40 doet en kan "alles" ,aar niets erg goed. WD40 kan niets zo goed als een specifiek voor die handeling bedoeld middel zoals bv Imal.


12kant sleutels weggooien, vroeg of laat heb je talloze ronde bouten.
Op een 6 kant bout/moet zet je een 6kant.



ik vraag mij af bij hoeveel blokken je via de vuldop in het koppelingsdeksel je zuigslang tot helemaal beneden in het carter ktijgt ...

mijn gok : NUL !

:^ Afzuigen is voor garage's die snel willen werken en waar de kwaliteit iets minder hoog in het vaandel staat.
Er blijft altijd zooi achter, met een beetje geluk juist datgene wat je eigenlijk weg wilt hebben. En het tast gelijk je nieuwe olie aan.





Zo borg je geen bout af op een vliegtuig, dat weet ik wel :Y

Eeueuhh... je hebt het misschien niet gemerkt maar ik denk dat je op een verkeerd forum zit ?
 
Laatst bewerkt:
Rij gewoon die motor warm en draai de plug links-om los voor de 10 de keer.

Links om is van je af. :P

Ik vraag me wel eens af waarom de aarde rechts om draait?
En hoe zou het zijn als de aarde links om zou draaien?
De meeste mensen zijn rechts, zou het kunnen zijn dat dan de meeste mensen links zijn?

Beetje vaag Willem. Hangt 100% af van welke kant het wringijzer opwijst.

Sorry for being such a PITA.
 
Beetje vaag Willem. Hangt 100% af van welke kant het wringijzer opwijst.
Ja en nee *D , als je links naast de motor staat dan draai je het wringijzer linksom dus van je af.Sta je rechts naast je motor dan draai je het wringijzer ook links van je af.
De grap is wel, waar jezelf staat ten opzichte van je wringijzer. :P :+ Anders is het andersom ,dus alles naar je toe _O- ;)

Sorry for being such a PITA.

righty tighty, lefty loosey })
 
Omdat "links" en "rechts" nogal rekbare begrippen zijn gebruiken we in de zeevaart al eeuwen "bakboord" en "stuurboord". O-)
Scheepswerktuigkundigen maken gebruik van de kurkentrekker regel.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het mooie vertellen Willem. Zo heb je koekblikken met aan bakboord een andere draad dan aan stuurboord en dan bedoelen we de wielen. Knap lastig als je niet weet welke kant los is.
 
Mannen, we zijn het gezamenlijk eens dat een olie-plug loshalen altijd tot interessante en lachwekkende afwijkende discussie kan leiden. *D

Op de hoeveelste plug zitten we inmiddels al _O- De vorige TS had de draad eruit gedraaid en bleef volhouden de juiste kant op te draaien.

Totdat hij naar bakboord draaide :+
 
Ahhh vandaar dat er 12 posts in dit topic zijn met je draait toch wel de goede kant op


Weet je, ik ververs per jaar minimaal 9-12 x ( al mijn motoren) en moet zelf ook elke keer goed nadenken .ehum...welke kant ook alweer op. _O- :P

Daarom neem ik altijd de ringsleutel ...tikkie en ze zijn zo los.Met een dop en ratel heb je namelijk geen gevoel.
 
12kant sleutels weggooien, vroeg of laat heb je talloze ronde bouten.
Op een 6 kant bout/moet zet je een 6kant.

weggooien ? soms kan je niet eens zonder. als je zo weinig bewegingsruimte hebt dat je ratel niet "snel" genoeg klikt, kan je de dop 1 kant "verdraaien"

maar je koopt als eerste best 6-kanten inderdaad, zeker omdat die meestal van het "goedkopere" soort zijn bij beginners.
 
Als je achteruit vaart wat is dan bakboord :P EN wijn zuipen aan boord mag in de regel ook niet :+

Drinken geen wijn aan boord. Want dat moet je inschenken, en dat glas is beroerd gemaakt. Topzwaar. Slechte stabiliteit.
Bier is daarentegen ideaal. Er zitten zelfs "tandjes" onder de fles tegen het schuiven wanneer het schip een beetje slingerd.
Die kurketrekker gebruiken we om oude touwpakkingen ergens tussenuit te vissen.
Of om in noodgeval toch maar aan de wijn te gaan.
;)
 
Laatst bewerkt:
Nee. Dat zijn praktijken uit 1897.
Een assortidoos met heul veul ringen kost 10-15 euro.

Uitgloeien is risicovol, tijdrovend en duurder dan een nieuwe pakkingring nemen.

Valt wel mee toch? Ik doe het ook nog wel eens op het gasfornuis van moeders. Knop open draaien en de ring met een haakje in de vlam houden. Eitje bakken is net zo gevaarlijk :+
 
...Bier is daarentegen ideaal. Er zitten zelfs "tandjes" onder de fles tegen het schuiven wanneer het schip een beetje slingerd.
...

Die tandjes zitten ook onder wijnflessen en hebben niets met schuiven te maken. Die zitten eronder omdat anders het glas bij het fabriceren ervan kapot klapt zodra het gloeiend heet op de koelere lopende band gezet wordt. De tandjes zorgen voor net genoeg isolatie tussen de lopende band en het afkoelende glas.
 
Valt wel mee toch? Ik doe het ook nog wel eens op het gasfornuis van moeders. Knop open draaien en de ring met een haakje in de vlam houden. Eitje bakken is net zo gevaarlijk :+


Voor remleidingen neem ik altijd die ringen van HEL.

Maar als die koperringen op zijn en moet voor nood de koperringen van een ander merk/leverancier gebruiken dan doe ik het met nieuwe ringen wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan