Olie??? (alweer?!)

wootie

MF'er
26 jan 2004
76
0
Idd..., alweer een olie topic, in de andere vond ik niet wat ik wilde weten (en ben misschien te lui om ALLE lichtelijk gerelateerde bijv: "mijn gsx1100 lekt olie" ofzow *niet algemeen genoeg* te gaan lezen).., Zijn er bepaalde vuistregels voor het gebruik van olie?

*********************************************************************************
BIJV!!!!!!!:
volsyntheet ->alleen motoren vanaf 1990
halfsyntheet -> alleen motoren voor 1990
Mineraal -> motoren vanaf 1970 - 1985

Mineraal heeft eigenschap dikker te zijn (met dezelfde viscositeit onderling vergeleken)?

wat de verschillende dingen/vuistregels zijn voor viscositeit?
*********************************************************************************

Hierboven is alleen een idee om aan te geven wat ik bedoel!!!

Ik zou zeggen barst maar los (voor de kenners)

Btw, mijn motor is een gs650 uit 1983, wil ik eigenlijk ook voor weten wat de beste oliesoort voor is (ik hoor verschillende dingen) ik ben nu van plan om morgen een vol mineraal te gaan halen Castrol GP 10W40

Grtz Wout :]
 
Gewoon inflikkeren wat in het instructieboekje staat, waarschijnlijk mineraal 10w40. Gooi je er volsyntheet in, dan trekt ie wellicht door de koppeling. Oudere motoren doen dit wel eens, ivm kurk (dacht ik) in de frictieplaten, die geen volsynth. kunnen verdragen.

De Kale
 
synth olie is duurder dan mineraal, met halfsynteet wordt een compromis bereikt..
zoiets was het ...geen zin om nu op te zoeken.

Mij werd verteld dat mijn kawa uit 78 mineraal nodig had omdat de keerringen in het blok niet tegen (half-)syntheet konden...
 
Minerale olie is zoals de naam het al zegt, van minerale grondstoffen gemaakt. (ruwe aardoliedestillaat) Synthetische is een ""chemische" olie (gemaakt in het lab, van esthers dacht ik ) Vroeger liep alles op dikke (15w40) olie. Dit kon probleemloos gemaakt worden met minerale grondstoffen. Tegenwoordig (meer pk's uit minder cc) komt alles veel naukeuriger, en heeft de motor vaak dunnere olie nodig, bv een 5w40. Deze dunne viscositeit kun je niet uit minerale grondstoffen maken, vandaar de noodzaak van synt. olie. Een halfsynth. is een mengsel van minerale en synth. olie. Vaak is dit een 10w40. (is dus een tussenvorm) Gooi gewoon de voorgeschreven olie in je GS. Een "te goede" olie kan ook problemen opleveren. Mijn eerste motor was een FZR600 uit 1992. Om zekerheid te nemen vulde ik hem toen af met Castrol Superbike 5w40. Schakelde beter, maar floot wel geregeld door de koppeling heen. Collega van mij precies hetzelfde. Het verhaal van de kurk in de kopp. platen heb ik ooit eens een keer gehoord in de motorzaak waar ik mijn onderdelen haal.

Succes ;)

De Kale
 
Dan word het dus 10W40. Maar keb voor mn gs650 nog geen WPH kunnen vinden (werd in 1983 niet geleverd in NL, mijne is een import uit Canada) dus nu word het kiezen tussen half syntheet en mineraal, ik denk dat ik toch voor het laatste ga.
 
Terug
Bovenaan Onderaan