olie bij de dynamo?

desmoluuk

Rookie
31 jan 2008
14
0
Wie kan mij helpen met een antwoord op de volgende vraag:

Ik heb mijn startmotor vervangen en heb daarvoor het deksel aan de linkerkant van het motorblok moeten eraf halen. Het viel mij op dat daar veel olie uit kwam. Achter dit deksel zit de dynamo. Is dit normaal?

Motor: ducati 750 ss uit 1995
 
Ok. Dank jullie wel voor deze reacties. Ik ben intussen wel gerust gesteld. Deze week koop ik een nieuwe startrelais om de duc weer aan de praat te krijgen. (Zie mijn eerdere topic over de startmotor.)
In het weekend heb ik alles weer terug gemonteerd: maar nog geen starten. De twee kabels bij het startrelais doorverbonden en meteen lopen.

Ik laat nog wel even weten of alles inderdaad goed gelukt is.

Groeten en misschien tot op de weg!
 
Ik rijd op een luchtgekoelde 4 cilinder, de dynamo zit vlak achter de cilinders en word zodoende dus knetterheet daarom heeft mijn motor een oliegekoelde dynamo en als
je die losmaakt komt daar dus olie tussen vandaan misschien ook bij jou zo.
 
Weet ik.
Aan de andere kant ben ik ongeveer 10 jaar geleden met het sleutelen aan motors begonnen en ook al heb ik geen technische opleiding of iets dergelijks: één ding staat steeds voorop: doe het grondig en denk na. Gebruik gewoon je boeren verstand.
Dat van een dynamo die in de olie draait had ik echter zelf niet kunnen 'ontcijferen'. (Electronica is niet mijn sterkste kant.) Het is ook niet zo, dat de motor niet startte nadat ik het relais had doorgeschakeld. Ik kon dit feit alleen niet doorgronden.
Sorry als ik wat cynisch overkwam.
En inderdaad: iedereen kan de lulligste foutjes maken.
Ik heb zelf een keer de massa draad naar het frame verkeerd aangesloten, nadat ik het blok onder mijn duc had gehaald en weer had gemonteerd. Ongeveer 50 kilometer deed ie het perfect. Daarna kostte het mij veel denkwerk om te achterhalen wat de oorzaak van het niet meer rijden was. Kategorie lullig foutje.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd op een luchtgekoelde 4 cilinder, de dynamo zit vlak achter de cilinders en word zodoende dus knetterheet daarom heeft mijn motor een oliegekoelde dynamo en als
je die losmaakt komt daar dus olie tussen vandaan misschien ook bij jou zo.
..ben wel benieuwd wat voor motor jij hebt .. want de meeste dynamo's die net achter cilinder 1&2 zitten zijn juist niet 'oliegekoeld'
 
Roger Remschijf

Een Yamaha 4 in lijn, dynamo zit in het blok de motorolie loopt langs de binnenkant waar de as uitkomt en koelt dus de binnenzijde van de dynamo.
 
Roger moest ff paar foto's maken dat is duidelijker hoop ik.
Blijf toch nog wel on-topic gaat nog steeds over olie bij de dynamo ;)
Kan geen foto's plaatsen daarom een linkje;

http://www.mijnalbum.nl/Album=A8UL73ON
 
Laatst bewerkt:
cx650c, om de dynamo zit een hars laag, zodat er geen olie bij kan komen, de mijne is kapot geeft niks meer aan en moet vervangen worden, wie kan me helpen of heeft handige tips, heb wel een wph in engels joop

www.sevior.nl

Heeft de dynamo van mijn RSV destijds ook opnieuwe gewikkeld. Goed, goedkoop en snel.

Was geloof ik 9 tienties kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan