Olie bij de Lidl

RML

MF veteraan
5 jun 2003
6.454
31
Oenkerk
Motorvrienden,

Ik heb even een vraag waar ik zelf geen raad mee weet.
Ik zag bij de lidl 5 liter olie staan 15w-40 voor een prijs van 6 euro. Nu was ik nieuwsgierig of de motor van mij die normaal op 10w-40 rijdt maar zich ook op 20w-50 keurig gedraagt ook op de bovenstaande kan rijden.

Dit zijn de gegevens die op de cherrykan staan.


---------------------------------------------------------------------------------

Super motoroil
15w-40

API SJ/CF-4/CF

"Super motor oil is een moderne HD-motorolie met hoge legering en synthetische additieven. Het is het meest geschikt voor personenauto's met benzine en dieselmotoren, ook met turbo. Super motor oil is goedgekeurd door vooraanstaande vrachtwagenproducenten en voldoet aan: API SJ/CI-4/CI MB228.1, 229.1: ACEA A3-02, B3-98 Iss.2: MAN 271; Volvo VDS; VW 505 00; MTU.

Super motor oil is met alle HD-motoroliën op mineraaloliebasis te vermengen.
---------------------------------------------------------------------------------

Ik had deze fles al gekocht omdat ik hem ook wel voor de auto kan gebruiken maar aangezien mijn motor olie slurpt en tijdens de winter er toch een ander motorblok eronder kan was de vraag of ik deze olie ook kan gebruiken omdat het redelijk in de portomonee scheelt.

Graag jullie reactie's

RML
misc
 
Dit is eigenlijk een typische motorolie voor auto's
met de additieven die er in zitten kan het zijn dat je natte koppling problemen krijgt (meestal slippen)
sommigen doen het wel anderen zetten je op de brandstapel als je het nog maar durft vermelden.
 
Als tie al op 20\50 het goed doet,zal die het ook wel zal op 15\40 goed werken.
Het is in iedergeval al iets beter als die 20\50. (15\40=dunnere olie)
Denk dat tie s'winters het niet zo fijn zal vinden bij een paar graden vorst.
Tis alleen te hopen voor je dat je geen problemen krijgt met je koppeling.
Deze olie bevat API SL waar eigenlijk met een natteplaat koppeling API SG het uiterste is (verschillende additieven) Suc6 :)
 
Wat voor een merk olie is het?? Mijn 1e reactie zou zijn, je gaat toch niet die goedkope bocht in je bike gooien, maar misschien is het wel kwaliteit-spul. Olie is samen met mijn banden ongeveer wel het laatste waar ik op zou bezuinigen.
 
Wat voor een merk olie is het?? Mijn 1e reactie zou zijn, je gaat toch niet die goedkope bocht in je bike gooien, maar misschien is het wel kwaliteit-spul. Olie is samen met mijn banden ongeveer wel het laatste waar ik op zou bezuinigen.

Het merk olie heb ik bovenaan vermeld en waarom ik dit doe is omdat ik in de winter een ander blok eronder laat zetten omdat het huidige blok aan nieuwe zuigerveren en uitboring toe is en dus enorm veel olie neemt 1L op 800KM. Als het kwaliteit zou zijn en het zou er in kunnen dat was het aantrekkelijk geweest.

Uiteraard in het nieuwe motorblok komt de normale castrol die ik voorheen ook gebruikte er weer in. :+
 
ff een vraagje tussendoor, ik heb laatst 15W40 in mijn GS500 gegooid(moet eigenl;ijk 10W40 in) maar na 60km begon het blok aardig te ratelen. er zat al een tik in(kleppen moesten nodig gesteld worden) maar kan het ook zijn dat er door die olie gekke dingen gebeurd zijn?
 
ff een vraagje tussendoor, ik heb laatst 15W40 in mijn GS500 gegooid(moet eigenl;ijk 10W40 in) maar na 60km begon het blok aardig te ratelen. er zat al een tik in(kleppen moesten nodig gesteld worden) maar kan het ook zijn dat er door die olie gekke dingen gebeurd zijn?

15\40 is een beetje dikker bij een koude start dan 10\40.
In de "zomer" zou deze olie geen probleem mogen zijn omdat 10/40 bv een range heeft van -10 tot ? graden en 15\40 bv van -5 tot ? graden.
Bij een warme motor heeft die 15\40 de zelfde smering capaciteiten als de 10\40.
Waar ze hier 10\40 voorschrijven, adviseren de fabrikanten in warme landen 15\40
erin te gooien.

Nu is dat wel moeilijk aan te geven of het geratel idd van die 15\40 zou komen
omdat bv je smering kanaaltjes een beetje dicht kunnen zitten en de olie bij een koude start er wat moeilijker bij de kop komt en daardoor een moment geen goede smering heeft gehad.
Andere kant is dat een motor niet gelijk schade oploopt omdat er heel even geen olie is omdat er altijd een filmlaagje olie tussen je lagers ed zit.

Tis allemaal niet zo makkelijk als dat het lijkt. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan