Olie bijvullen of vervangen (incl. oliefilter)?

Rene

Die hard MF'er
7 feb 2002
462
0
steenwijk
Ik heb een Fireblade '00 (nieuw model)en heb deze gekocht met 8.000 km
op de teller. Aangezen mijn oliepeil op bijvullen staat mijn vraag.
Wat moet ik doen? Ik weet niet wat voor olie er nu inzit (ga 'der vanuit
dat het de originele olie is gezien de km. stand), moet ik nu bijvullen of
zeggen jullie:' olie vervangen + oliefilter'?
Is het schadelijk als ik het bijvul i.v.m. ander merk olie?
Wat is verstandig?
 
Gezien de km stand kan hij wel toe zijn aan een beurtje, of heeft hij deze onlangs gehad? Als hij pas een beurt heeft gehad aanvullen met dezelfde olie (op de faktuur van de beurt staat vaak welke olie is gebruikt of vorige eigenaar proberen).

Als hij nog geen beurt heeft gehad, na de 1000km beurt, nieuwe olie en filter erin.

Als je twijfeld, gewoon nieuwe olie en filter. Voor zo'n 50 euro geen risico lopen.

Succes.
 
persoonlijk zou ik gewoon de olie verversen (zelf) kost je iets van 40 euro en kan je helemaal zelf doen heb je iig weer goede olie en kost niet zoveel. Gewoon de olie eruit laten lopen doppie er weer op en bijvullen tot er weer genoeg inzit


ietsss a siempel :)
 
persoonlijk zou ik gewoon de olie verversen (zelf) kost je iets van 40 euro en kan je helemaal zelf doen heb je iig weer goede olie en kost niet zoveel. Gewoon de olie eruit laten lopen doppie er weer op en bijvullen tot er weer genoeg inzit
EN het filter he?

alles ff verversen, weet je waar je staat met je onderhoud, heb je lekker een frisse brommer
 
hoppa, schroevendraaier erdoor en draaien maar... :)

Oke, deze methode werkt goed omhem los te draaien, maar de nieuwe moet ook weer vast. Ik zou gweoon de "losdraaidop" kopen, want als je die de andere kant op draai dan heb je.... ja zeker een "vastdraaidop" *D .

Zo'n dop is gewoon een kleine investering en werkt gewoon heel handig.

Wat het olie verversen betreft: Ik zou hem gewoon verversen, hij is toch bijna aan zijn beurt toe. Als je wilt bijvullen en je weet niet welke olie er nu in zit, in principe is een fabrikant verplicht om te zorgen dat hun olie met andere olie gemengd kan worden zonder dat er nagatieve effecten ontstaan. Beter zal de olie er niet van worden maar problemen hoef je niet te verwachten.
 
Op vrijdag 21 februari 2003 10:19 schreef cooper het volgende:Oke, deze methode werkt goed omhem los te draaien, maar de nieuwe moet ook weer vast. Ik zou gweoon de "losdraaidop" kopen, want als je die de andere kant op draai dan heb je.... ja zeker een "vastdraaidop" *D .
ben je gek!
gewoon met de hand aandraaien....

met gereedschap zet je het veel te vast!
 
Tip van Pingu: als je zo'n handige afsluitbare olie-opvangbak hebt (aanrader!) leg er dan een stukje kippengaas op om te voorkomen dat de oliedop (die in de hete olie valt) in het laagste punt (=gaatje) gaat zitten en de olie niet meer in de bak loopt maar er overheen. De ouwe-brikkers zijn helaas niet geinteresseerd in voor-geoliede tegels (belachelijk eigenlijk, wil je ze werk uit handen nemen....) dus moet je ze zelf vervangen....
 
zet je olie filter altijd met de hand vast!!!!!
anders gaat het niet goed komen.

ik zou als ik jou was lekker de olie verversen + filter.
heb je weer een vers blok.
En wat als WPH + gebruikershandleiding aangeven het filter nog anderhalve slag te draaien????? Lukt waarschijnlijk niet met de hand, maar wel met die sleutel. En zit echt niet zo stevig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan