olie bijvullen, warm of koud

Rebelske

MF veteraan
12 dec 2001
2.133
0
Delft
Ik moet het oliepeil van mijn motor peilen als de motor gelopen heeft. Dus dan is de olie warm. Soms moet ik dan olie bijvullen.
Moet ik de olie die erin zit dan eerst af laten koelen, of kan ik er gewoon nieuwe olie bijgooien?
 
huh? olie peilen als de motor gelopen heeft?

Het principe van peilen is toch dat je dat doet als ie koud is omdat dan alle olie onder het blok liggt? en je dan kan \"meten\" hoeveel olie er nog in zit? Daaraan kan je zien of ie voldoende olie heeft om te smeren!!

Het punt is nl. dat als de motor warm is de olie door het hele blok verdeeld is, uiteraard zul je dan zien dat tijdens het peilen er bijna geen olie onderin zit, iig veel minder dan bij een koude motor. DAAROM altijd peilen als ie koud is, toch???
 
huh? olie peilen als de motor gelopen heeft?

Het principe van peilen is toch dat je dat doet als ie koud is omdat dan alle olie onder het blok liggt? en je dan kan \"meten\" hoeveel olie er nog in zit? Daaraan kan je zien of ie voldoende olie heeft om te smeren!!

Het punt is nl. dat als de motor warm is de olie door het hele blok verdeeld is, uiteraard zul je dan zien dat tijdens het peilen er bijna geen olie onderin zit, iig veel minder dan bij een koude motor. DAAROM altijd peilen als ie koud is, toch???


Idd, maar geloof dat je wel meteen na afzetten olie moet controleren bij een DRY SUMP systeem.
 
Volumetoename warme olie?? :?

Meetmethode verschilt van motor tot motor, zie instructieboekje.

Als dat zoveel uitzet mag je wel oppassen dat je blok niet scheurt ;)

Ik heb wel eens gekeken met warme of koude motor, maar kon geen verschil zien.

volgens mij is het gewoon met koude motor meten of na 5 min als je motor gelopen heeft, en dat laatste alleen maar om de olie de tijd te geven om terug te stromen naar je carter.
En verder niets.
 
Als dat zoveel uitzet mag je wel oppassen dat je blok niet scheurt ;)

Ik heb wel eens gekeken met warme of koude motor, maar kon geen verschil zien.

volgens mij is het gewoon met koude motor meten of na 5 min als je motor gelopen heeft, en dat laatste alleen maar om de olie de tijd te geven om terug te stromen naar je carter.
En verder niets.

Kan me niet voorstellen dat het hetzelfde zou zijn. Idd gewoon instr. boekje volgen, maar de reden om eerst warm te draaien, is toch volume toename. Als een fabrikant zegt koud te meten, heeft ie daar al rekening mee gehouden. Maar we wijken af van de vraag. ;)
 
Als dat zoveel uitzet mag je wel oppassen dat je blok niet scheurt ;)

Ik heb wel eens gekeken met warme of koude motor, maar kon geen verschil zien.

volgens mij is het gewoon met koude motor meten of na 5 min als je motor gelopen heeft, en dat laatste alleen maar om de olie de tijd te geven om terug te stromen naar je carter.
En verder niets.

Als dat zoveel uitzet mag je wel oppassen dat je blok niet scheurt ;)

Moet je ook niet helemaal vol gooien dan, toch :P

\'K weet wel dat ik als ik koud op peil zit m\'n olielampje (is niveaumelder die helaas nogal kritisch reageert) bij het minste aan en uit gaat. Hou ik hem \"warm\" op peil is er niks aan de hand, moet ik afhankelijk van (mis)gebruik ongeveer 200 cc bijvullen tussen olieverversingen in!
 
Als dat zoveel uitzet mag je wel oppassen dat je blok niet scheurt ;)

Ik heb wel eens gekeken met warme of koude motor, maar kon geen verschil zien.

volgens mij is het gewoon met koude motor meten of na 5 min als je motor gelopen heeft, en dat laatste alleen maar om de olie de tijd te geven om terug te stromen naar je carter.
En verder niets.
Idd, het verschil tussen koude en warme motor(die wel +/- 5 minuten heeft stilgestaan) is nihil.
Maaaaaarrrrr; dat \"en verder niets\" klopt niet helemaal, iedere olie (ook de hele, hele goede!)
schuimt enigszinds een beetje, en daardoor lijkt het dat er iets meer in je carter zit, maar in weze is dit dus alleen maar lucht die nog moet ontsnappen.
De verhouding lucht in je olie , en blijven hangen van de olie in het blok, zorgen ervoor dat niet bij elke motor (afhankelijk v/d. constructie), het peil altijd hoger of lager moet staan dan als de motor wat langer stilstaat.

Groeten, Paul.
 
Wat is het verschil met een koude motor meten???
bij dry sump is het goed om de boel ff helemaal rond te laten pompen.
Bij de Duke is het koude motor-> 4 minuutjes stationair -> 5 wachten -> meten.
Het verschilt erg met bijvoorbeeld een heet blok. Als je na het rijden 5 minuten wacht en dan meet, meet je een hoger peil. Volgens mij komt dat omdat de olie dan pis-dun is en heel makkelijk terugstroomt in het carter.
 
enne mijn vraag??? (Of heb ik er over heen gelezen)

Maakt het nou nog wat uit of er koude olie bij de warme komt??
Want in het instructieboekje (nou ja, Haynesmanual) staat gewoon dat hij eerst ff moet lopen, dus dan doe ik dat netjes. Maar er staat niks bij over olie bijvullen alleen over olie verversen, maar ja, na 40000km verbruikt hij toch wat olie, dus moet je af en toe bij vullen.
 
over dat uitzetten
De kubieke uitzettings coefficient van olie is ongeveer 0,72*10-3
dwz dat per graad temperatuursstijging het volume toeneemt met maar liefst een factor 0,00072 !!!
Ofwel 0,072 %
Dus 3 liter olie die 60 graden warmer wordt heeft dan een volume van 3,2 liter.
Scheelt dus wel iets maar ik weet niet of je een verschil van 0,2 liter op de gemiddelde peilstok kan aflezen. :}
 
Olie PEILEN is (volgens mij!) het best bij koude motor.
De olie zit dan al onderin het blok, en kan dan nauwkeurig afgelezen worden in het kijkglaasje, of m.b.v. de peilstok.
Hoe dat met dry-sump is weet ik niet!!

Echter olie AFTAPPEN gaat het gemakkelijkst als de motor (en olie!) warm is, omdat dan de olie dunner is en dus gemakkelijker uit het blok loopt!

Groetjus :z
 
wat een geweldig antwoord...

dit kan niemand bestrijden...hehehe....
ik zou zeggen....gewoon peilen als je motor koud is....vullen dus ook...

klaar...!

over dat uitzetten
De kubieke uitzettings coefficient van olie is ongeveer 0,72*10-3
dwz dat per graad temperatuursstijging het volume toeneemt met maar liefst een factor 0,00072 !!!
Ofwel 0,072 %
Dus 3 liter olie die 60 graden warmer wordt heeft dan een volume van 3,2 liter.
Scheelt dus wel iets maar ik weet niet of je een verschil van 0,2 liter op de gemiddelde peilstok kan aflezen. :}
 
Persoonlijk vul ik het liefst bij met een warme motor.. Mar dat zal wel zijn omdat het nu winter is, dan krijg ik lekkere warme handjes na het rijden :+

M.I. serineus; boeit nix. warm / koud, doe wat je wilt... Het gaat alleen sneller als je blok warm is omdat de olie dan sneller je blok in gaat naar onder, zodat je sneller het juiste peil meet...

Over het Dry sump w.tiknix
 
Die streepjes van min en max op je peilstok (of glas 8-) ) zijn afgestemd voor het juiste peil bij koud OF warm blok door de fabrikant, dus lijkt het me de bedoeling het zo te doen als de fabrikant vindt dat het moet. Moet je alleen wel even weten hoe die \'t bedacht heeft :? Koude olie bij de warme gooien lijkt me ook geen probleem.
 
Okee, ik heb \'m (toch wel handig GuZ, die link in je sig.). Als je manual opgeeft om te peilen na warmdraaien, is dit omdat je oliepomp leeg is als je motor niet gedraaid heeft. Zuigt dus gelijk de nodige olie uit je carter, die dan onder niveau kan komen. Kom op HElske, gelijk bijvullen, kun je weer rijden, want je staat nu al een paar dagen stil ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan