olie bijvullen, warm of koud

Rebelske

MF veteraan
12 dec 2001
2.133
0
Delft
Ik moet het oliepeil van mijn motor peilen als de motor gelopen heeft. Dus dan is de olie warm. Soms moet ik dan olie bijvullen.
Moet ik de olie die erin zit dan eerst af laten koelen, of kan ik er gewoon nieuwe olie bijgooien?
 
Die streepjes van min en max op je peilstok (of glas 8-) ) zijn afgestemd voor het juiste peil bij koud OF warm blok door de fabrikant, dus lijkt het me de bedoeling het zo te doen als de fabrikant vindt dat het moet. Moet je alleen wel even weten hoe die \'t bedacht heeft :? Koude olie bij de warme gooien lijkt me ook geen probleem.


Ja natuurlijk |(

READ YOUR FUCKING MANUAL

bij olie zijn de 2 streepjes min en max niveau.

Dus olie moet tussen streepjes zitten.

Cold en Hot staat op expansietankje koelvloeistof.

Er is er hier al eentje die niet weet wat waar hoort, nu zijn het er twee.
 
Okee, ik heb \'m (toch wel handig GuZ, die link in je sig.). Als je manual opgeeft om te peilen na warmdraaien, is dit omdat je oliepomp leeg is als je motor niet gedraaid heeft. Zuigt dus gelijk de nodige olie uit je carter, die dan onder niveau kan komen. Kom op HElske, gelijk bijvullen, kun je weer rijden, want je staat nu al een paar dagen stil ;)

en je oliepomp is nooit leeg, anders kan die geen olie aanzuigen, oliepomp zit in carter.
 
Ik heb ook een vraagje, ik wou zonet mijn oliepeil een nazien (volgens het inst.boekje).
15 min. laten warm draaien, stilleggen en 5 minuutjes laten zakken. Dan motor recht zetten in in het glazen bolletje zien of de olie tussen min en max staat. Nu daar knelt het schoentje ! Ik kan dat oliepeil niet zien... :? Precies of er is teveel olie in... (zo vol dat het niet zichtbaar meer is door het glazen bolletje) Zie je het duidelijk als de olie tussen min en max staat of wat? Ik begin hier een beetje in paniek te geraken... straks m\'n motor naar de kl#te omdat de vorige eigenaar er teveel olie op gedaan heeft, want hij ging nog snel even nieuwe olie opdoen voor ik hem kwam ophalen (in december !!!)
Iemand een ideetje ????
 
Ik heb ook een vraagje, ik wou zonet mijn oliepeil een nazien (volgens het inst.boekje).
15 min. laten warm draaien, stilleggen en 5 minuutjes laten zakken. Dan motor recht zetten in in het glazen bolletje zien of de olie tussen min en max staat. Nu daar knelt het schoentje ! Ik kan dat oliepeil niet zien... :? Precies of er is teveel olie in... (zo vol dat het niet zichtbaar meer is door het glazen bolletje) Zie je het duidelijk als de olie tussen min en max staat of wat? Ik begin hier een beetje in paniek te geraken... straks m\'n motor naar de kl#te omdat de vorige eigenaar er teveel olie op gedaan heeft, want hij ging nog snel even nieuwe olie opdoen voor ik hem kwam ophalen (in december !!!)
Iemand een ideetje ????

Als hij op de standaart staat zie geen olie...als het goed is.
Je ziet dan een metalen \"ster\"(iets glimmends in iedergeval).

Als je hem dan rechtop zet kun je duidelijk het oliepeil zien.

Zie je eerst metaal en als je hem rechtopzet niets....dan zit er idd veel te veel in....
 
Als hij op de standaart staat zie geen olie...als het goed is.
Je ziet dan een metalen \"ster\"(iets glimmends in iedergeval).

Als je hem dan rechtop zet kun je duidelijk het oliepeil zien.

Zie je eerst metaal en als je hem rechtopzet niets....dan zit er idd veel te veel in....

Zowel op zijn standaart als volledig recht zie ik geen oliepeil... dus toch te vol .... :(
Is dit schadelijk voor de motor ? Ik heb dus zo al bijna 1000 km gereden .... :( :( :( :( :(

En is het daarom misschien dat hij zo vies doet in lage toeren... dat de pistons in de olie \'pletsen\' en daarom wat blijft hangen ??? :?
Of is dit larie en apekool ?
 
Laatst bewerkt:
Of is dat kijkglas soms erg vuil :? Ik kan door de olie dat ijzertje ook nog zien.(zij het wat minder duidelijk he)

En teveel is idd niet goed......

Van de gevolgen weet ik niets....

Laat het er gewoon uitlopen en kijk hoeveel het is...dan weet je het zeker.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een vraagje, ik wou zonet mijn oliepeil een nazien (volgens het inst.boekje).
15 min. laten warm draaien, stilleggen en 5 minuutjes laten zakken. Dan motor recht zetten in in het glazen bolletje zien of de olie tussen min en max staat. Nu daar knelt het schoentje ! Ik kan dat oliepeil niet zien... :? Precies of er is teveel olie in... (zo vol dat het niet zichtbaar meer is door het glazen bolletje) Zie je het duidelijk als de olie tussen min en max staat of wat? Ik begin hier een beetje in paniek te geraken... straks m\'n motor naar de kl#te omdat de vorige eigenaar er teveel olie op gedaan heeft, want hij ging nog snel even nieuwe olie opdoen voor ik hem kwam ophalen (in december !!!)
Iemand een ideetje ????
Op z\'n standaard effies heen en weer bewegen, zie je vanzelf wel wat klotsen. Te vol is nie goe. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel, maar je lagers kunnen er een behoorlijke optater van krijgen.
Wat te doen? Hangt er vanaf hoeveel teveel. Het is wel veel werk om je lagers echt te checken door ze uit elkaar te halen.
Een wat snellere methode is door de zuigerstangen te \'rammelen\' vanuit het carter. Kun je schatten of de speling niet teveel is.
Of gewoon doorrijden en er het best van hopen. Succes!
 
Ik begin nu wel echt te zweten ...
Kom net van m\'n werk en hoor een raar gerammel vanuit de motor rond de 4000 toeren en hoger.
Ojee, als dat maar niet die speling is... ;(
En er is echt teveel olie in , het is propere olie , want ik zie zonder probleem het sterretje, niks vuil. Maar hoe schuin of recht ik hem ook hou , geen luchtbel of niveau te zien.
Wat heeft die gast daarmee gedaan, en dat ik dat niet eerder gezien heb, effe olie opgedaan tot de bus leeg was ???? |(

Moet ik hem nu terug laten warmdraaien ? en achteraf loodrecht zetten en dan olie aflaten tot deze tussen min en max komt of moete hij op zijn poot staan , nee toch hé ??? :?
 
Laat gewoon op de standaard staan en laat er wat uitlopen.....zal wel lekker geklieder worden.

Of laat alles eruit lopen.
En gooi het in een maat beker of iets dergelijks als je het terug wil doen.

Je kan als je alles eruit laat lopen beter zorgen dat het iet wat warm is.

Als je er wat uit wil laten lijkt me dat niet nodig.
 
Euh ja 2600 bedoelde ik... :?

Net even compleet afgelaten en nagemeten, zit er net GEEN 2 liter in die bak !!! :( :( :(
En wat ruikt die olie verdacht veel verbrand !!!
Das dan 0.6 liter te weinig, DAMN i\'m in trouble ...
Gelukkig geen stukje ijzer of alu bij de olie...
Morgen effe direkt naar de dealer om verse olie.
Hopelijk heeft m\'n schatje geen motorschade opgelopen. Heb veel goesting om die gast op zijn bek te gaan slaan... :( en nog es :(
 
Een lege verdringerpomp moet theoretisch tot een hoogte van tien met kunnen aanzuigen, wat wrijvingsverliezen aftrekken, dan kom je toch nog een heel eind. Neem niet aan dat jouw motor een centrifugaal pomp heeft.


Vraagje, onderstaande tekening is de gecombineerde water/oliepomp van de R1.
Het oliepomp gedeelte is in onderdelen getekend.
Is dit dan een verdringerspomp??
Ik weet wel zeker dat de waterpomp een centrifugaalpomp is.
Ik dacht/denk dat een verdringerspomp een plunjerpomp was.

Ik hoor het wel.

Maar oliepomp zit in carter dus is wel altijd gevuld met olie in ieder geval.

misc.php


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/1017/3ae776e3b663f43b0b63970ab15444bb (oil pump R1.jpg)​
 
Pompen of verzuipen:
Pompen zijn globaal te verdelen in:

-Tandwielpomp
-inwendige vertanding
-uitwendige vertanding
-tandring (nummertje 7 uit bovenstaande tekening)

-wormpomp

-schottenpomp
- ook vier verschillende typen

-plunjerpomp
- lineair
- radiaal
- axiaal

ok , tis geen globale indeling meer.
schema\'s volgen.....
PS. Ik mis nu een smilie met een sleutel of hamer
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, onderstaande tekening is de gecombineerde water/oliepomp van de R1.
Het oliepomp gedeelte is in onderdelen getekend.
Is dit dan een verdringerspomp??
Ik weet wel zeker dat de waterpomp een centrifugaalpomp is.
Ik dacht/denk dat een verdringerspomp een plunjerpomp was.

Ik hoor het wel.

Maar oliepomp zit in carter dus is wel altijd gevuld met olie in ieder geval.
Het is idd een verdringerpomp. Net als alle door Reetje genoemde types. En ook een plunjerpomp. Simpel gezegd; als het medium verpompt wordt door het te verdringen. Dus tandrad, worm, plunjer, zuiger, membraan enz. nemen plaats in van het medium. Zijn zelfaanzuigend.
Centifugaal werkt niet door verdringen, maar zijn snelheid. Zoiets als een waaier. Zijn niet zelfaanzuigend (altijd een open verbinding tussen pers en zuig, hierdoor ook niet kapot te persen).
 
Het is idd een verdringerpomp. Net als alle door Reetje genoemde types. En ook een plunjerpomp. Simpel gezegd; als het medium verpompt wordt door het te verdringen. Dus tandrad, worm, plunjer, zuiger, membraan enz. nemen plaats in van het medium. Zijn zelfaanzuigend.
Centifugaal werkt niet door verdringen, maar zijn snelheid. Zoiets als een waaier. Zijn niet zelfaanzuigend (altijd een open verbinding tussen pers en zuig, hierdoor ook niet kapot te persen).

bedankt, dacht eigenlijk dat oliepomp ook een centrifigaalpomp was, maar eigenlijk ook nooit over nagedacht, gewoon vanuit gegaan.
 
Euh ja 2600 bedoelde ik... :?

Net even compleet afgelaten en nagemeten, zit er net GEEN 2 liter in die bak !!! :( :( :(
En wat ruikt die olie verdacht veel verbrand !!!
Das dan 0.6 liter te weinig, DAMN i\'m in trouble ...
Gelukkig geen stukje ijzer of alu bij de olie...
Morgen effe direkt naar de dealer om verse olie.
Hopelijk heeft m\'n schatje geen motorschade opgelopen. Heb veel goesting om die gast op zijn bek te gaan slaan... :( en nog es :(


En hoe is het nou :?
 
Dat ik het niet echt weet, ik heb de olie bijgevuld tot op zijn peil, maar vanaf 4000 toeren maakt mijn motor een rammelend geluid. Hoe moet ik het zeggen, precies iets met wat speling...ik weet niet goed hoe het eigenlijk klinkt, je moet het gewoon horen . Raar ... :?
En het gerammel verhoogt naarmate ik naar de 5 en 6000 toeren ga. Ben echt bang dat er brokken zijn. Hou ik mijn koppeling in en ik bol verder is het geluid weg, dus vanaf dat de koppeling terug los is en de motor moet werken is het daar terug. Nu dinsdag ga ik met lijn motor effe naar een plaatselijke vriend en kenner en die moet dan maar eens horen en zijn gedacht zeggen. Dit krijgt nog een staartje...
Ik hou jullie wel op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan