Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Die streepjes van min en max op je peilstok (of glas ) zijn afgestemd voor het juiste peil bij koud OF warm blok door de fabrikant, dus lijkt het me de bedoeling het zo te doen als de fabrikant vindt dat het moet. Moet je alleen wel even weten hoe die \'t bedacht heeft Koude olie bij de warme gooien lijkt me ook geen probleem.
Okee, ik heb \'m (toch wel handig GuZ, die link in je sig.). Als je manual opgeeft om te peilen na warmdraaien, is dit omdat je oliepomp leeg is als je motor niet gedraaid heeft. Zuigt dus gelijk de nodige olie uit je carter, die dan onder niveau kan komen. Kom op HElske, gelijk bijvullen, kun je weer rijden, want je staat nu al een paar dagen stil
Een lege verdringerpomp moet theoretisch tot een hoogte van tien met kunnen aanzuigen, wat wrijvingsverliezen aftrekken, dan kom je toch nog een heel eind. Neem niet aan dat jouw motor een centrifugaal pomp heeft.en je oliepomp is nooit leeg, anders kan die geen olie aanzuigen, oliepomp zit in carter.
Als je toch aan het rekenen bent; niet alleen olie zet uit bij hogere temp., maar ook je motor
Of ben ik nu te bijdehand. In ieder geval, volg gewoon TFM.
Ik heb ook een vraagje, ik wou zonet mijn oliepeil een nazien (volgens het inst.boekje).
15 min. laten warm draaien, stilleggen en 5 minuutjes laten zakken. Dan motor recht zetten in in het glazen bolletje zien of de olie tussen min en max staat. Nu daar knelt het schoentje ! Ik kan dat oliepeil niet zien... Precies of er is teveel olie in... (zo vol dat het niet zichtbaar meer is door het glazen bolletje) Zie je het duidelijk als de olie tussen min en max staat of wat? Ik begin hier een beetje in paniek te geraken... straks m\'n motor naar de kl#te omdat de vorige eigenaar er teveel olie op gedaan heeft, want hij ging nog snel even nieuwe olie opdoen voor ik hem kwam ophalen (in december !!!)
Iemand een ideetje ????
Als hij op de standaart staat zie geen olie...als het goed is.
Je ziet dan een metalen \"ster\"(iets glimmends in iedergeval).
Als je hem dan rechtop zet kun je duidelijk het oliepeil zien.
Zie je eerst metaal en als je hem rechtopzet niets....dan zit er idd veel te veel in....
Op z\'n standaard effies heen en weer bewegen, zie je vanzelf wel wat klotsen. Te vol is nie goe. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel, maar je lagers kunnen er een behoorlijke optater van krijgen.Ik heb ook een vraagje, ik wou zonet mijn oliepeil een nazien (volgens het inst.boekje).
15 min. laten warm draaien, stilleggen en 5 minuutjes laten zakken. Dan motor recht zetten in in het glazen bolletje zien of de olie tussen min en max staat. Nu daar knelt het schoentje ! Ik kan dat oliepeil niet zien... Precies of er is teveel olie in... (zo vol dat het niet zichtbaar meer is door het glazen bolletje) Zie je het duidelijk als de olie tussen min en max staat of wat? Ik begin hier een beetje in paniek te geraken... straks m\'n motor naar de kl#te omdat de vorige eigenaar er teveel olie op gedaan heeft, want hij ging nog snel even nieuwe olie opdoen voor ik hem kwam ophalen (in december !!!)
Iemand een ideetje ????
Een lege verdringerpomp moet theoretisch tot een hoogte van tien met kunnen aanzuigen, wat wrijvingsverliezen aftrekken, dan kom je toch nog een heel eind. Neem niet aan dat jouw motor een centrifugaal pomp heeft.
Het is idd een verdringerpomp. Net als alle door Reetje genoemde types. En ook een plunjerpomp. Simpel gezegd; als het medium verpompt wordt door het te verdringen. Dus tandrad, worm, plunjer, zuiger, membraan enz. nemen plaats in van het medium. Zijn zelfaanzuigend.Vraagje, onderstaande tekening is de gecombineerde water/oliepomp van de R1.
Het oliepomp gedeelte is in onderdelen getekend.
Is dit dan een verdringerspomp??
Ik weet wel zeker dat de waterpomp een centrifugaalpomp is.
Ik dacht/denk dat een verdringerspomp een plunjerpomp was.
Ik hoor het wel.
Maar oliepomp zit in carter dus is wel altijd gevuld met olie in ieder geval.
Dit is geen plunjerpomp. Rotors 6 en 7 zorgen voor de pompwerking.
Het is idd een verdringerpomp. Net als alle door Reetje genoemde types. En ook een plunjerpomp. Simpel gezegd; als het medium verpompt wordt door het te verdringen. Dus tandrad, worm, plunjer, zuiger, membraan enz. nemen plaats in van het medium. Zijn zelfaanzuigend.
Centifugaal werkt niet door verdringen, maar zijn snelheid. Zoiets als een waaier. Zijn niet zelfaanzuigend (altijd een open verbinding tussen pers en zuig, hierdoor ook niet kapot te persen).
Euh ja 2600 bedoelde ik...
Net even compleet afgelaten en nagemeten, zit er net GEEN 2 liter in die bak !!!
En wat ruikt die olie verdacht veel verbrand !!!
Das dan 0.6 liter te weinig, DAMN i\'m in trouble ...
Gelukkig geen stukje ijzer of alu bij de olie...
Morgen effe direkt naar de dealer om verse olie.
Hopelijk heeft m\'n schatje geen motorschade opgelopen. Heb veel goesting om die gast op zijn bek te gaan slaan... en nog es