olie bijvullen, warm of koud

Rebelske

MF veteraan
12 dec 2001
2.133
0
Delft
Ik moet het oliepeil van mijn motor peilen als de motor gelopen heeft. Dus dan is de olie warm. Soms moet ik dan olie bijvullen.
Moet ik de olie die erin zit dan eerst af laten koelen, of kan ik er gewoon nieuwe olie bijgooien?
 
Effe kijken of ik het nu goed zeg.

Je motor maakt lawaai vanaf 4000 rpm, dus als je je koppeling inknijpt zakt die onder de 4000 touren en hoor je hem niet meer.
Koppelingsplaten zijn het niet , want daar valt weinig te rammelen.
Je versnellingsbak blijft aangedreven door je achterwiel, dus daar zit het ook niet in.
Dus herrie komt uit blok, als je nu stilstaat, en gas geeft, hoor je het dan ook??
Als je stilstaat, voorrem inhoudt en gas geeft totdat die herrie gaat maken, dan koppeling licht laat opkomen, gaat geluid dan weg, dan belast je namelijk je krukas, dus dan zouden het je krukaslagers zijn, of speling op tandwiel krukas/koppelingshuis, of speling zuigers.
Gaat herrie niet weg dan zouden het je nokkenassen kunnen zijn.

Als me verhaal niet klopt hoor je het wel van Ritzen. ;)
 
Effe kijken of ik het nu goed zeg.

Je motor maakt lawaai vanaf 4000 rpm, dus als je je koppeling inknijpt zakt die onder de 4000 touren en hoor je hem niet meer.
Koppelingsplaten zijn het niet , want daar valt weinig te rammelen.
Je versnellingsbak blijft aangedreven door je achterwiel, dus daar zit het ook niet in.
Dus herrie komt uit blok, als je nu stilstaat, en gas geeft, hoor je het dan ook??
Als je stilstaat, voorrem inhoudt en gas geeft totdat die herrie gaat maken, dan koppeling licht laat opkomen, gaat geluid dan weg, dan belast je namelijk je krukas, dus dan zouden het je krukaslagers zijn, of speling op tandwiel krukas/koppelingshuis, of speling zuigers.
Gaat herrie niet weg dan zouden het je nokkenassen kunnen zijn.

Als me verhaal niet klopt hoor je het wel van Ritzen. ;)
Gizz je verhaal klopt wel redelijk, maar als je krukaslagers (big-end) versleten zijn gaat hij juist harder rammelen bij belasting, en als de hoofdlagers versleten zijn, dan uit zich dat op een \"rommelend\" geluid in het onderblok.
Ik heb dit verhaal van deze jongen ook een beetje gevolgd, maar hij specificeerd het geluid niet goed genoeg om er echt iets betrouwbaars van te maken.
Wie weet, het kan zelfs een loszittend schotje in de uitlaat zijn wat nagenoeg geen kwaad kan.

Groeten Paul.
 
Ja, ik wist wel dat ik ergens fout zou gaan, hihi

Ik probeerde zo hem iets te laten proberen zodat het allemaal wat duidelijker werd.

Maar bedankt voor de back-up
 
Sorry jongens ben 2 dagen offline geweest(herinstallatie van mijn pc)en nu net terug online (op het werk dan), ik zal vanavond eens proberen wat jullie zeggen, maar de uitlaat mag je al zeker uitsluiten... ik laat het asap weten... THX

Ik start vanavond wel een nieuwe topic, is veel makkelijker op te volgen zo...

 
Laatst bewerkt:
Sorry jongens ben 2 dagen offline geweest(herinstallatie van mijn pc)en nu net terug online (op het werk dan), ik zal vanavond eens proberen wat jullie zeggen, maar de uitlaat mag je al zeker uitsluiten... ik laat het asap weten... THX

Ik start vanavond wel een nieuwe topic, is veel makkelijker op te volgen zo...


Dat ASAP laat nogal op zich wachten of mis ik nu iets :?
 
Olie PEILEN is (volgens mij!) het best bij koude motor.
De olie zit dan al onderin het blok, en kan dan nauwkeurig afgelezen worden in het kijkglaasje, of m.b.v. de peilstok.
Hoe dat met dry-sump is weet ik niet!!

Echter olie AFTAPPEN gaat het gemakkelijkst als de motor (en olie!) warm is, omdat dan de olie dunner is en dus gemakkelijker uit het blok loopt!

Groetjus :z

De enige juiste manier... volgens mijn boekje dan.
! waarschuwing
De temperatuur van de motorolie kan zo hoog zijn, dat u uw vingers kunt branden bij het losdraaien van de aftapplug. Wacht daarom tot de aftapplug dusdanig afgekoeld is dat deze met blote handen kan worden aangeraakt.
Raak de uitlaatpijp niet aan zolang deze warm is, omdat u anders uw vingers kunt branden.
:} thnx boekkie
 
Terug
Bovenaan Onderaan