Olie blijft lang goudkleurig

Peertje

Die hard MF'er
4 sep 2002
365
0
Hoeven
Dag, ik heb sinds een week een Thundercat uit 2001.

Nu viel mij op, dat de olie na 800km nog steeds goudkleurig is! Als ik de olie bij mijn Bandit 600 ververste was deze na 1x draaien al gelijk donkerkleurig/zwart.

Hoe kan dat? :P
 
Bij de Cat wel het oliefilter vervangen en bij de Bandit niet?
Of de Bandit heeft meer plekjes waar olie blijft liggen/hangen in het blok... Cilinderafdichting en mengsel hebben misschien er ook mee te maken, en de Bandit is een oliekoeler, met een relatief grote olieinhoud om de cilinder kop te koelen. Merk olie is misschien anders?
 
Ik heb liever dat mijn olie het aangekoekte vuil absorbeerd en daardoor zwart wordt dan wanneer de olie het niet obsorbeert en doorzichtig blijft.
Een blok vervuilt namelijk altijd intern.
Dus of dat schooonblijvende olie nou zo geweldig is..........
 
Laatst bewerkt:
Dag, ik heb sinds een week een Thundercat uit 2001.

Nu viel mij op, dat de olie na 800km nog steeds goudkleurig is! Als ik de olie bij mijn Bandit 600 ververste was deze na 1x draaien al gelijk donkerkleurig/zwart.

Hoe kan dat? :P
bij de bandit zit er nog 1/2 liter oude olie in de oliekoeler + eventueel 300ml in het oliefilter. dit mengt met de nieuwe olie.
gevolg donkere olie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb liever dat mijn olie het aangekoekte vuil absorbeerd en daardoor zwart wordt dan wanneer de olie het niet obsorbeert en doorzichtig blijft.
Een blok vervuilt namelijk altijd intern.
Dus of dat schooonblijvende olie nou zo geweldig is..........
Ik gebruik dezelfde olie zoals gezegd... waarom zou de ene olie wel absorberen en de ander niet :+ Terwijl het dezelfde olie is.. misschien is er dan gewoon geen interne vervuiling? :+

Ik weet niet hoe de oude olie eruit zag want die heeft de motorzaak vervangen bij aflevering 2 weken geleden.
 
Ik gebruik dezelfde olie zoals gezegd... waarom zou de ene olie wel absorberen en de ander niet :+ Terwijl het dezelfde olie is.. misschien is er dan gewoon geen interne vervuiling? :+

Ik weet niet hoe de oude olie eruit zag want die heeft de motorzaak vervangen bij aflevering 2 weken geleden.

Een blok vervuilt altijd intern ,dus waar blijft het vuil bij jouw blok? :?
 
Een blok vervuilt altijd intern ,dus waar blijft het vuil bij jouw blok? :?
Dat vroeg ik me laatst ook af...
Ik heb op m'n werk een veegwagen met een 3 cilinder dieselmotortje... Vorig jaar augustus had ik daar olie van ververst. Dat apparaat wordt elke vrijdag middag een uurtje gebruikt en de olie is nu nogsteeds kraakhelder :? .
Waar is die vervuiling nou? B|
 
Laatst bewerkt:
moet dat filter maar eens een tijdje onderste boven in een lek bak laten staan.
zal je nog verbazen hoeveel er nog uitkomt.

Ik tap de olie altijd af na een "lange" rit, en laat de olie dan wanneer het uitkomt zo lang mogelijk uitlekken (meestal een paar dagen). Ik denk dat het oliefilter dan langzaam leeg loopt o.i.d., want wanneer ik het filter daarna los haal zit er nauwelijks nog olie in; zoals ik al zei hooguit een paar druppen.
 
Bekijk de beide rekeningen eens van de dealer. Motorport had voor het verversen van de olie eerst reinigingsolie erin gedaan, toen bleef mijn olie ook erg lang kraakhelder. Nu bij Leen Post niet en het was direct weer zwart. Kan misschien ook het verschil zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zou het niet zo kunnen zijn dat als je altijd je olie op tijd vervangt en je filter en je fiets goed onderhoud het blok minder intern vervuilt.

Tis prachtig als de olie de aangekoekte rommel oplost en dus snel zwart wordt maar hoe komt het dat de rommel ooit heeft kunnen aankoeken? Plus die aan gekoekte rommel wordt dan een jaar lang door je blok gepompt. Had deze niet beter op de eventuele onschuldige plek kunnen blijven zitten.

Ik zou me er niet druk over maken. Wat wel handig is is een magneert door de oude olie halen en kijken wat er aan metaal aan blijft plakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan