Olie blijft lang goudkleurig

Peertje

Die hard MF'er
4 sep 2002
365
0
Hoeven
Dag, ik heb sinds een week een Thundercat uit 2001.

Nu viel mij op, dat de olie na 800km nog steeds goudkleurig is! Als ik de olie bij mijn Bandit 600 ververste was deze na 1x draaien al gelijk donkerkleurig/zwart.

Hoe kan dat? :P
 
Ik heb m'n blok 1,5 dag laten uitlekken, bij gebrek aan oliefiltersleutel moest ik toch wachten. Oliefilter heb ik doorgestoken met een schroevendraaier maar zat te vast om op die manier los te krijgen, dus die heeft ook leeg staan lekken.
Toen ik nieuwe olie erin deed ging er meer in dan het WPHB voorschrijft, met nieuw filter 2,7 liter meen ik, er ging iets van 3,3 Liter in.
(Volsyntheet)
Na het 1e ritje met die olie was die nog helemaal helder.
Na 2000 kilometer is de olie donkerder maar nog niet zwart, ik denk dat m'n blok gewoon echt helemaal leeg gelekt was.
Tis trouwens een R6 2002 met maar 12k op de teller dus echt veel vuil kan er niet in zitten.

Er wordt wel afgeraden om na bijv. 50.000 km's met mineraal/halfsynth gereden te hebben, ineens over te stappen op volsyntheet omdat er dan teveel vuil in 1x los kan komen.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt wel afgeraden om na bijv. 50.000 km's met mineraal/halfsynth gereden te hebben, ineens over te stappen op volsyntheet omdat er dan teveel vuil in 1x los kan komen.
Dat is zonder meer een feit. Gehoord ook van een olie-expert, vandaar kennelijk die reinigingsolie bij hoge km stand als de dealer de geschiedenis van de motor niet kent. Zo leren we nog eens wat.
 
Dat is zonder meer een feit. Gehoord ook van een olie-expert, vandaar kennelijk die reinigingsolie bij hoge km stand als de dealer de geschiedenis van de motor niet kent. Zo leren we nog eens wat.

Ben wel heel benieuwd wat die reinigingsolie is dan. Volgens mij komen alle vuildelen los als je reinigt, dus kun je net zo goed een volsyntheet er in douwen. (wat inderdaad af te raden is bij een hoge km stand)

Wie wat deze zgn reinigingsolie is ?
 
Die reinigingsolie wordt er met dezelfde vaart weer uitgekieperd en neemt het vuil dus mee en daarna gaat pas de goeie olie er in. Je kan dat ook met goede olie doen, maar dat is een beetje duur (€ 20,- per liter). Die reinigingsolie kostte mij maar € 10,- Dus het woord zegt het al, het reining je motor inwendig en dan eruit. lijkt me toch logisch. Het staat serieus op mijn rekening vermeld.
 
Laatst bewerkt:
Of hoeveel je erin kan gieten voordat je 'm monteerd. :o

correct. alleen vind ik het zonde van al die olie die weg lekt als je het filter op zijn plek moet draaien. al dat geknoei :r
daarom doe ik het er droog op en het motorblok dan met iets meer olie vullen en dan even het blok laten draaien en na een 1/2 uur ofzo het olie niveau correct afvullen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de laatste tijd eens de moeite genomen om alle oliediscussies door te nemen.
Omdat ik daar eens wat meer over wilde weten.
En dit is de laatste nieuwe.
Het is steeds weer een eindeloze discussies.
Het lijkt wel een discussie over “het geloof”.
En steeds weer weet iedereen het beter.
En steeds weer wordt er heel veel onzin uitgekraamd.
Het geeft meer vragen dan antwoorden.
Allemaal een beetje vervelend.
Ik vraag me af hoe het komt dat er geen enkele deskundige hierop reageert.
( afgezien van RSV31, want die schijnt de enige te zijn die er wel echt iets vanaf weet.)
Er moeten toch forumlezers zijn die bijvoorbeeld bij een motorolieproducent werken, of gewerkt hebben.
Betrouwbare, eerlijke en onafhankelijke mensen die precies weten hoe het zit en wat voor zin en onzin de wereld ingaat.
Zouden die dan niets mogen vertellen? (zwijgplicht)

Wat de motorolie zelf betreft, geloof ik ( zie je wel dat het een GELOOF is ) dat er geen echt slechte bestaat. Gewoon het juiste type kiezen.
Bij mijn weten is er nog nooit een motor (of auto) echt kapot gelopen door een slecht merk olie. Wel door verkeerde keuze, of te lang laten zitten, of te laag peil, of oververhitting o.i.d.

Het wordt vandaag mooi weer.
Ik ga lekker een mooi tochtje maken.
 
Er moeten toch forumlezers zijn die bijvoorbeeld bij een motorolieproducent werken, of gewerkt hebben.

Betrouwbare, eerlijke en onafhankelijke mensen die precies weten hoe het zit en wat voor zin en onzin de wereld ingaat.

Zouden die dan niets mogen vertellen? (zwijgplicht)

Met alle respect :} voor mijn collega's, en mede motorrijders en alle werkzamen in de branche........ monteurs en motorverkopers hebben vaak een (commerciele) "training" gekregen van hun olieleverancier. (uitzonderingen daar gelaten)

Technisch inhoudelijk weten ze niet waar het over gaat. Vraag aan een monteur of verkoper maar een wat het verschil is tussen synthetische en minerale olie........ :P

De makers en ontwikkelaars van olie hebben vaak een chemie achtergrond. Die zul je waarschijnlijk niet op dit forum treffen, want mijn ervaring is dat veel van mijn collega-ontwikkelaars (wat ik dus NIET ben) niets met motorrijden hebben.

Als ik binnen mijn eigen vakgebied kijk werken er toch redelijk veel nerds (no offense, werk er zelf ook *O* ) maar deze ontwikkelaars hebben geen binding met het eindproduct. De schakel tussen gebruiker en ontwikkelaar is erg lang, vandaar het mysterie.

Motorrijders kunnen techneuten zijn en verdedigen maar wat graag het eigen nest. Dus als je ze verteld dat iets wat zij hebben niet goed of wel goed is...........dan lijkt het inderdaad of je over zijn of haar geloof praat. Je schopt dan tegen een heilig huisje.
 
Laatst bewerkt:
Tis natuurlijk waar dat de kans niet heel groot is... Er zijn nominaal niet heeeel veel petrochemici in NL. De kans dat die dan ook nog motor rijden EN op dit forum zitten... Maar wellicht is er iemand die iemand in die hoek kent, zodat er een paar vragen gemaild kunnen worden. Ik studeer al 4 jaar geen chemie meer, dus ik ken ze niet meer...

Ben het wel helemaal met je eens dat het het onderwerp is waar de meeste bullshit over uitgekraamd wordt, en de meeste onduidelijkheid over bestaat (wellicht op gelijke hoogte met de voorheen zo populaire V-Power topics...)
 
...spoelolie..??

Diesel !! :}

...laat je blok leeglekken, doe er een liter diesel in, haal de bougiekabels ff los, start hem en laat hem max 10 keer ronddraaien...weer leeglaten lopen...kunstje herhalen met verse diesel..laat hem dan een avond leeglopen...volgende dag nieuw filter monteren en vullen met verse olie...dan mogen de bougiekabels erweer op.

Houd mijn yamaha blok mooi schoon voor nu al bijna 1100 km..(is nu wel wat minder geel, maar goed, nog lang niet donkerzwart..)
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, kikke wel :)
Ik heb laatst ook alles laten uitlekken, maar dan twee weken :Y
Toen ik na die twee weken het carter open maakte, (de scharnierpen van de nokkenas ketting-geleider was er in gevallen) kwam er weer een hele plas olie uit.
Heb hem nu opnieuw gevuld met 3,7 Ltr
Binnenkort eens kijken wat voor kleur de olie heeft... 8-)
 
~
Wat de motorolie zelf betreft, geloof ik ( zie je wel dat het een GELOOF is ) dat er geen echt slechte bestaat. Gewoon het juiste type kiezen.
Bij mijn weten is er nog nooit een motor (of auto) echt kapot gelopen door een slecht merk olie. Wel door verkeerde keuze, of te lang laten zitten, of te laag peil, of oververhitting o.i.d.
quote]

Er zal inderdaad niet direct een olie zijn waarmee je blok in elkaar zal lopen maar verschil in kwaliteit is er wel degelijk. De strijd die daarin gestreden wordt heeft inderdaad nogal met zijn/of haars geloofovertuiging te maken :P

Ik ben zelf van Syntetische Kroon olie (welke in mijn motor zat toen ik hem kocht) naar Castrol GPX gegaan en dat verschil is onmiskenbaar aanwezig. Met een bak die gedeeld wordt met de motorolie (Transalp) merk je dat het schakelen "smeuiger" gaat. Zoals het hoort bij een Honda. Daarvoor ging hij nog wel is ongewild in zijn vrij. Beide zijn vandezelfde viscociteit.



Leon
 
Ben geen olie techneut maar dat van die spoel olie vind ik vreemd. Hoe werkt dat halfe wegen in je blok gieten en dan loopt het er meteen weer uit?? ondertussen heeft het een omweg gemaakt door je hele blok? _O-

Of laten ze je blok even draaien op die olie?? waarom zit het er dan niet standaard in. vast omdat het niet goed smeert ofzo. Fijn je blok draait dan op een niet smeerende olie. :X

Diesel in je blok?? bij meeste blokken blijft een restand olie liggen in de kop van het blok.
Dus ook diesel. na het vullen met olie krijg je toch dan weer diesel bij de olie. smeert minder lekker naar mijn weten toch.
 
Ben geen olie techneut maar dat van die spoel olie vind ik vreemd. Hoe werkt dat halfe wegen in je blok gieten en dan loopt het er meteen weer uit?? ondertussen heeft het een omweg gemaakt door je hele blok? _O-
Of laten ze je blok even draaien op die olie?? waarom zit het er dan niet standaard in. vast omdat het niet goed smeert ofzo. Fijn je blok draait dan op een niet smeerende olie. :X
Geen idee hoe dat gaat, ik bracht mijn motor weg voor een grote beurt en toen stond dit op de rekening. Loop eens binnen bij een motorzaak (in dit geval Motorport Rotterdam) en vraag hoe dat zit, we zitten nu allemaal een beetje te gissen.
Dat verhaal van overschakelen van mineraal op synthetisch bij een al oudere motor lijkt me toch wel logisch als ze die reinigingolie eerst gebruiken om het blok te spoelen (wel van een olie-expert gehoord).
 
Er is geen zinnige reden om je blok door te spoelen bij een routineuse olie-wissel of als je van olie-type bent veranderd. Normaal gesproken doe je dat alleen als je sterke vermoedens hebt dat het blok vervuild kan zijn door extreem achterstallig onderhoud, na lekkage van b.v. brandstof of koelwater, na een reparatie van mechanische motor- of versnellingsbak delen, of wanneer je het ding uit de gracht hebt opdregd.

Een goede minerale olie kan ook dopes bevatten die het blok prima reinigen: olie-type en -kwaliteit zijn 2 verschillende dingen.
Als een motorblok inwendig zo aangekoekt zou zijn dat een goede kwaliteit olie de boel meteen zou verstoppen, dan is er waarschijnlijk weinig verloren en zat het blok sowieso dicht tegen een roemloos einde aan. Het blok openen en (desnoods) reviseren is dan een veel logischer optie dan inferieure olie te gebruiken en maar hopen dat het moment van implosie hierdoor wat kan worden uitgesteld.

Dat een olie sneller zwart wordt kan ook te maken hebben met het verschil in uitlekken: sommige carters hebben wat meer uitsparingen dan andere zodat meer oude olie achterblijft. Een heel klein beetje kan al genoeg zijn om duidelijk zichtbare verkleuring te geven, maar dat is niet meteen een reden voor doorspoelen.
 
ik heb het gedaan omdat mijn blok halfvol met olie was en halfvol met benzine...benzine leiding was direct zonder pomp aangesloten op mijn carb..blijkbaar bleef mijn vlotternaald open staan zodoende liep de benzine zo het blok in..

Vandaar de spoeling met diesel...(oldskool tip van een monteur van bijna 70 jaar en nog steeds werkzaam)
 
Geen idee hoe dat gaat, ik bracht mijn motor weg voor een grote beurt en toen stond dit op de rekening. Loop eens binnen bij een motorzaak (in dit geval Motorport Rotterdam) en vraag hoe dat zit, we zitten nu allemaal een beetje te gissen.
Dat verhaal van overschakelen van mineraal op synthetisch bij een al oudere motor lijkt me toch wel logisch als ze die reinigingolie eerst gebruiken om het blok te spoelen (wel van een olie-expert gehoord).~[/quote]

:o Oeps, dubbelpost...

Zie onderstaande. *D
 
Laatst bewerkt:
Nou ja reinigingsolie...
Bij motoport verkopen ze idd een reinigingsproduct. Dit is een flesje van circa 150ml, en wordt aan de oude (warme!)olie toegevoegd.
Vervolgens mag het blok alleen stationair draaien.

Daarna volgt een oliewissel, incl. vervangen van het oliefilter.
Bijkomend, is het wel handig om ook de oliekoeler leeg te laten lopen.
 
Zat net even bij mijne te kijken naar de olie koelerr en de aansluitingen zitten inderdaad bijde aan de bovenkant. kan dus niet leeg lopen uit zichzelf!! maar zie het ook niet zitten om elke keer dat ding eraf te gaan lopen sleutelen.
 
Zat net even bij mijne te kijken naar de olie koelerr en de aansluitingen zitten inderdaad bijde aan de bovenkant. kan dus niet leeg lopen uit zichzelf!! maar zie het ook niet zitten om elke keer dat ding eraf te gaan lopen sleutelen.


En, de toevoerende leiding (retour, naar blok toe)heeft geen intern buisje van de onderzijde?

Beetje perslucht, doet dan wonderen... (zonder demontage van het geheel) :9

(maar, het kan natuurlijk ook gewoon tegenzitten :+ )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan