olie boot

mister CBX

MF'er
4 apr 2005
110
0
Leeuwarden
Beste motor-forummers,

I.v.m. een hoog olieverbruik, heb ik vorig jaar besloten om een koprevisie uit te voeren bij mijn motor. Helaas ging dit alles niet van een leiendakje en toen vorig jaar mij alles weer in elkaar zat heb ik er maar 60 km plezier van gehad om vervolgens geconfronteerd te worden met een kapotte dynamokettingspanner. Het onderdeel liet even op zich wacht net als de reparatie die daarop volgde. Eenmaal in september weer alles in elkaar te hebben gezet bleek dat ik nog steeds een aardig hoog olie verbruik had wat gecombineerd gaat met de nodige rook . In overleg gegaan met het revisie bedrijf welke de kop heeft gereviseerd en deze gaf aan dat ze graag de kop nogmaals wilden bekijken. De kop daar dus eind vorig jaar heen gebracht en in april was hij eindelijk klaar omdat er klepgeleiders moesten worden besteld welke erg lang opzich lieten wachten. Ik had mijn buik al aardig vol van het sleutelen dus heb de kop en de motor doorgeschoven naar een motorzaak welke alles weer inelkaar heeft gezet. In de tussentijd ben ik zelf met een andere motor onderuit gegaan en heb goed de schrik te pakken maar de laatste weken weer wat op mijn eigen motor aan het rijden maar hij rookt nog steeds verschrikkelijk als ik het gas volledig open doe dan heb ik medelij met de mensen achter me en als ik bij het stoplicht sta en geef wat gas dan walmt het ook aardig. Nu denk ik zelf dat hij olie aan het spoelen is langs de zuigers waardoor hij olie aan het verbranden is.

Nu wil ik wel andere zuigers erin zetten en het allemaal even perfect opelkaar laten honen door een "beter" revisie bedrijf maar waar kan ik voor een zachtprijsje zuigers kopen ?

Hieronder resume van de geschiedenis:

februari 2006, koprevisie laten doen en zuigerveren vervangen (cylinders binnen tollerantie grens)

mei 2006, kapotte dynamokettingspanner

september 2006, bovenstaande spanner is vervangen en kilometers maken...

november 2006, ongeveer 1100 km gereden en 1,5 liter olie verbruikt i.c.m. veel rook

december 2006, kop weer retour naar het revisie bedrijf welke 2 kleppen en 1 klepgeleider heeft vervangen (1e keer 8 uitgaande klepgeleiders vervangen)

juni 2007, motor opgehaald bij motorzaak en tot nu toe maar 300km gereden met veel rook uit de uitlaat

Betreft een Honda CBX 750 F uit 1984
 
Laatst bewerkt:
Ik zou sowieso eerst eens compressie gaan meten. Aangezien de zuigerveren ook nog niet zo heel lang geleden vervangen zijn. Een 4-takt zuiger hoeft normaal gesproken niet vervangen te worden ivm slijtage, enkel de zuigerveren.
 
Ik kan idd even langs de motorzaak gaan om te vragen dat ze de compressie kunnen meten, over de zuigers valt te zeggen dat ze op de bovenkant redelijk veel koolaanslag hadden en het hemd van de zuiger was wat geelig.
 
vragen.
wat is de kleur van de walm. blauw=olie.


is dit alleen bij het gasgeven. (bv. olie wordt aangezogen langs de klepsteel van de inlaatkleppen => klephoedjes versleten).

is er altijd een walm (bv olieschraapveren)
is de koppakking wel goed
scheur in de cilinderkop
carter ventilatie wel goed
 
vragen.
wat is de kleur van de walm. blauw=olie.


is dit alleen bij het gasgeven. (bv. olie wordt aangezogen langs de klepsteel van de inlaatkleppen => klephoedjes versleten).

is er altijd een walm (bv olieschraapveren)
is de koppakking wel goed
scheur in de cilinderkop
carter ventilatie wel goed

Het is blauwe rook en wit gaat ook niet omdat het een olie/lucht gekoelde motor is.

Bij het gas geven valt het echt op en als ik rustig rij zie je het bijna niet, een motorrijder achter mij kan het wel ruiken.

Volgens mij is koppakking en scheur in de cylinderkop alleen van belang bij watergekoelde motoren, daarbij zijn bij elke montage nieuwe pakkingen gebruikt (altea pakkingen).

Carterventilatie gaat via rubberen slangen van de kop naar mijn luchtfilter en die zijn schoon.
 
Ik had het over normaal gesproken. Tuurlijk zijn er zat situatie's waarin de zuiger vervangen moet worden (big-bore kitje, gehoonde cilinder, gat in zuiger gebrand, zuiger gescheurd etc. ect.) maar dat komt bij een normale wegmotor waar normaal mee word gereden nauwlijks voor.


zuigers verslijten ook, kijk maar in de cross/sm wereld... ja ook met enduros moet de zuiger om de zoveel km worden vervangen.
 
Rustig mensen, ik ben alleen op zoek naar een oplossing voor mijn probleem en dacht dat in de zuigers te vinden vanwege het feit dat mijn kop al 2 maal gelicht is en ik eigenlijks alleen tot de conclusie kan komen dat het daar aan zou moeten liggen.

De laatste keer heeft een "echte monteur" hem in elkaar gezet en deze merkte wel op dat de zuigers ietwat ruim zaten maar dat dit wel gewoon was voor een luchtgekoelde motor.

Ik laat dit weekend de compressie meten en dat hoop ik dat er meer duidelijk gaat worden, maar alvast voor uit denkend stel dat de compressie goed is ? Is dan met zekerheid te zeggen dat de zuigers dan ook goed zijn ?
 
Ik heb nog even contact gehad met de motorzaak omtrent dit probleem (hij heeft hem alleen in elkaar gezet dus hem kan ik niet veel verwijten) en vertelde mij dat he misschien handig was om bij het luchtfilterhuis de buis los te halen en af te voeren naar onder en een dop in het luchtfilterhuis te doen.

Het idee hierachter is als hij nu veel minder rookt zal ik last hebben van een te hoge carterdruk en dan moeten we weer verder kijken.

Bij voorbaat compressie meten heeft weinig zin zei hij omdat bij bijv. een slechtwerkende olie schraapveer de compressie best wel ok kan zijn en toch veel olie kan verbranden.

Mocht ik een te hoog carterdruk hebben is het dan ook per definitie een olie bende in mijn luchtfilter ?

In het WPH staat een afbeelding van het luchtfilter en carterschema met serienummers erbij maar als ik dat mag geloven heeft mijn blok later nog een modificatie gehad omdat ik ook een kamercarterontluchting unit erop heb zitten en mijn serienummer 2001963 is van mijn blok. (post vanavond het schema er even bij)
 
Laatst bewerkt:
Rustig mensen, ik ben alleen op zoek naar een oplossing voor mijn probleem en dacht dat in de zuigers te vinden vanwege het feit dat mijn kop al 2 maal gelicht is en ik eigenlijks alleen tot de conclusie kan komen dat het daar aan zou moeten liggen.

De laatste keer heeft een "echte monteur" hem in elkaar gezet en deze merkte wel op dat de zuigers ietwat ruim zaten maar dat dit wel gewoon was voor een luchtgekoelde motor.

Ik laat dit weekend de compressie meten en dat hoop ik dat er meer duidelijk gaat worden, maar alvast voor uit denkend stel dat de compressie goed is ? Is dan met zekerheid te zeggen dat de zuigers dan ook goed zijn ?

dan zou je eerder om een lektest moeten vragen. dan wordt de cilinder/zuiger getest op luchtverlies. lucht=perslucht.

als jij alleen een flinke walm hebt als je aan de gashandel draaid dan denk ik dat de olie via de inlaatklepsteel aangezogen wordt.
zijn bij de koprevisie ook de inlaatkleppen verwijderd en zijn de oude klepstelen nabewerkt mbt de uiteinde steel. gebruikte klepstelen hebben dan een 'kraagje' en beschadigen bij de,-montage de klepseals/klephoedjes, ook al zijn het nieuwe klephoedjes.
 
Als de olie langs de klepstelen zou komen, zou hij voornamelijk bij afremmen op de motor roken. Het lijkt idd op zuiger(veren). Het beste is om de cylinderwanden te checken op slijtage en deze te meten. Valt alles nog binnen de toleranties, dan kan je de cylinders licht laten honen en kan je daarna nieuwe zuigerveren monteren. Heb ik bij mijn XS ook gedaan en deze is nu rookvrij.
 
@ =lvt=

met spoelen wordt de rand van de bovenkant zuiger toch schoon en niet de hele bovenkant ?

@ lexe

Bij de eerste revisie zijn de 8 uitgaande klepgeleiders, 3 kleppen en alle klepseals vervangen en de hele kop weer als nieuw gemaakt. Tevens is het cylinder gemeten en deze viel binnen de tollerantie van 0.05 mm (was 0.03 mm), toen zijn de groeven er weer ingehoned (flexhonen) en de zuigerveren vervangen.

De tweede maal revisie weer een klepgeleider en een klep vervangen en de kop helemaal nagekeken en puntgaaf gemaakt. Dus ik ga er van uit dat alles is nagelopen en hij vertelde dat hij alle kleppen bij beide keren er uit heeft gehad, de 2e zeker omdat hij niet nog een keer voor paal wou staan zal ik maar zeggen.

Maar voor zo'n lek test moet je alles er weer afhalen neem ik aan ?
 
Laatst bewerkt:
hier nog de afbeelding van de carterontluchting welke in de wph staat

carterontluchting.JPG
 
Laatst bewerkt:
@ =lvt=

met spoelen wordt de rand van de bovenkant zuiger toch schoon en niet de hele bovenkant ?
Ik vond het opmerkelijk toen ik laatst de olieboot van m'n broer opentrok. Hele bovenkant zo schoon als wat. Het leek mij wel goed (dus we d8ten alleen aan kleprubbers vervangen) totdat we de zuiger aan een specialist lieten zien. Veel te ruim zei ie, honen en nwe zuiger werd het toen (gelijk rubbers ook natuurlijk).
 
Terug
Bovenaan Onderaan