Olie CB-1

HansiePansie

MF'er
6 apr 2004
122
0
Rotterdam
Er gaat andere olie in mn cb-1. MAar welke?
in ieder geval 10W-40, maar je heb er zoveel van.
IK wil gewoon bij bijvoorbeeld het pompstation 4 liter halen, maar ja is het wel geschikt voor mn fietsje, ivm evt koppelingslip? Dus mag auto olie erin?
In het boekje staat: Non-detergent,vegatable or castorbased racing oils are not recommended. (vegatable=plantaardig dus een half syntheet er maar in doen dan?)
En je heb ook synthetisch en half synthetisch en natuurlijke olie. Mag er wel synthetische troep erin? ivm met oplossen van oliekerende seals....ik heb nl een fietsje van 14 jaar oud. bij de dealer hadden ze alleen die dure shell vol syhntheet staan....die gaat er dus ech nie in, dus wil ik iets van het pompstation of karwei ofzo, maar dus wel geschikt voor motorfietsen. Weet iemand wat ik maar voor simpels (en goed) erin kan doen?

Minerale of halfsynthetische 4takt olie erin gooien, geen auto olie, er moet op de verpakking staan dat het geschikt is voor een natte platen koppeling.
En mijn mening: koop olie van een merk met reputatie(Motul, Castrol, Bell-ray,...), hetgeen je bespaart door er de goedkoopste olie in te gooien is te verwaarlozen tegenover de eventuele motorschade/slijtage die ontstaat met een mindere olie.

waar halen jullie dat dan(best wel domme vraag he?) bij een dealer of motorwinkel hebben ze nooit de olie die jij dan net wil hebben.....ik vind et echt vaag dat ze bij de mijne maar 1 soort hebben liggen (natuurlijk de duurste)

Gewoon bij de shell half-syntheet 10W-40 speciaal voor motoren halen.

Is de viscositeit van shell evengoed als Castrol of dergelijke ? Zo'n 15 jaar las 'k dat Porsche enkel motoren toevertrouwde aan de testbanken van Castrol Oils. Honda maakte hier eveneens deel van uit.

Koop gerust merk-gebonden, of blijf neutraal maar neem dan Castrol !
Shell ... Why the Hell ???

Bij de Brezan kunnen ze het voor je bestellen, het is er dan de volgende dag. Kost een paar centen (geloof iets van € 32,- / 4 liter) maar dan heb je ook wat..

:)

waar halen jullie dat dan(best wel domme vraag he?) bij een dealer of motorwinkel hebben ze nooit de olie die jij dan net wil hebben.....ik vind et echt vaag dat ze bij de mijne maar 1 soort hebben liggen (natuurlijk de duurste)

Ja, nogal. (Geleerd door schade & schande). In motorfiets motorolie zitten speciale toevoegingen die ervoor zorgen dat de olie ook geschikt is voor een natte koppeling & versnellingsbak. Dus dat je koppeling niet gaat slippen en dat je olie bestand is tegen het gemaal van alle tandwielen.

Auto-olie wil weleens een slippende koppeling veroorzaken (klopt, eigen ervaring) en schuimende olie (alleen van horen zeggen). Enniehoe, het is de besparing dus niet waard!

Maar is er dan een verschil tussen 10w40 auto-motor-olie of 10w40 motor-motor-olie?

castrol 4t pakken is de beste in zijn prijs klasse!!! Ben zelf op curses geweest en daar is het uitvoerig besproken castrol is 1 van de 4 echte olie merken en het betaalbaarst! rest is rommel!!!!

Nu maak je me benieuwd, wat zijn de andere 3 merken, en wat voor cursus (door wie georganiseerd, waarover ging het, voor welk toepassingsgebied,...) :)

Waarom geen flesje van het huisje ? Honda heeft een goeie 15W40, volledig minerale olie :P . Lekker spul, als aperitief of digéstief :P
Ok, vandaag gehoord dat de vorige eigenaar reeds verschillende jaren op een full -stynthetic reed. De minerale 15W40 "van het huisje" afgelaten maar eveneens de oliefilter eruit gehaald ;hm, cute thing, included everything > moertjes, stukjes ijzer, een verstopt gaas, etc ...

Drank en spijs vervanen door, you guess, casserol :9 Man-oh-man, dat smaakt pas, wat een genot, wat een drank ! Heb eveneens de contactpuntjes en bougie vernieuwd en ... there was only one reason why I did not had sex with my wife this evening ;)

*SCHOP*

Mijn CB-1 staat nu uit te lekken, Valvoline DuraBlend 10W40 eruit en vanavond of morgen gaat er Hein Gericke 10W50 volsyntheet in, zal m'n bevindingen posten.

4L kostte overigens EUR 28,-

Terug
Bovenaan Onderaan