Olie CB250 \'71

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
Ik heb vanmiddag maar even olie gehaald voor m\'n CB.

Nu weet ik alleen niet of ik de oude olie er uit moet halen als je motor warm of koud is (warm kan wel eens een probleem worden).
En hoe zorg je ervoor dat alle oude olie (= oude verrotte troep) uit je blok komt?

Iemand tips?
 
kijk hij zoekt z\'n brommer
misc.php


Bijlage: Oil09.jpg
 
Nou, ik mag er nog niet op rijden en al zou ik er op ga rijden zou dat nog niet echt gaan lukken want hij is nog niet goed afgesteld.

En als ik \'m laat lopen (stationair) dan hoor je na een tijdje een sissend geluid (heb de olie ook wel eens bekeken (met peilstokje) en het lijkt wel zwaar vervuild water! (en geen dikke olie smurrie). Mischien dat dat dan aan de kook is?
Daarom wil ik ook de olie vervangen/verversen.

Vorige eigenaar had nooit naar de olie gekeken.
Heeft hij waterkoeling?? Zo jaa , is je koppakking dan niet lek, of gescheurde kop????? ;( ;( :9
 
Heeft hij waterkoeling?? Zo jaa , is je koppakking dan niet lek, of gescheurde kop????? ;( ;( :9

Nee, oud barrel uit 1971!
Bestond waterkoeling toen al wel?

Kon natuurlijk ook wat vocht zijn dat op de koelribben van cilinder lag en kookte maar dan zou je toch wel rook zien lijkt me.

Ach, keertje olie verversen kan geen kwaad lijkt me (ok ok , als ik er aan ga lopen knooien mischien wel)
 
Okee.. bij een echte motor zit er zo\'n busje ;)

Jij hebt zeker zo\'n plastic bakske daar zitten :?

Bij Choppers vaak in een campingbusje van chroom, om de chopperfreaks te plezieren. ;)
Bij een offroad vaak (altijd?) aan de zijkant.
Kijk bijv. de KLX van Nux! op http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=2759

je ziet de carterdeksel met \'Kawasaki\' daarop. Ietsje rechts ervan (en een centimeter of 3 hoger IRL) zie je een kleiner rond dekseltje. Daarachter zit de oliefilter ;)

Bij die CB denk ik dat het aan de voorkant van het blok zit, onder de uitlaatpoorten van de cilinder(s). Bij mijn GS zat het onderaan de voorkant van het blok. Dus NIET op de onderkant van het blok.


Inmiddels al je oliefilter gevonden Bogarde? ;)
 
Inmiddels al je oliefilter gevonden Bogarde? ;)

;( NEE ;(

Maar denk dat ie net als bij jou XR aan de zijkant zit, heb ik ook zo\'n dekseltje zitten met drie schroefjes (jij had dan boutjes maargoed)
er zat volgens mij een soort van koker in maar vond het toch verstandiger om het ding niet met een schroevendraaier te lijf gaan.

Hoe zag dat filter er bij jou uit dan, ik zal het morgen ook nog wel even bij motoport vragen (waar ik ook nog Pinlock in m\'n vizier ga laten zetten en nog een bus olie ga halen).
 
Ongeveer zo, alleen nog kleiner, en wat hier rood is, was bij mij gewoon blanko ;)

images


Suc6 met zoeken. Overigens zal dat rode op de foto bij jouw motor wel pik- en pikzwart zijn ;)

Lijkt wel een powerfilter!
/images/2g-airfilter.jpg
En in de url staat airfilter :?

maar zal er wel op lijken iig, maar hoe zie je dat ding zitten als je dat dekseltje eraf haalt? Zie je dan het ronde deel (voorkant)?
Zo ja, hoe krijg je dat ding eruit?
 
;( NEE ;(

Maar denk dat ie net als bij jou XR aan de zijkant zit, heb ik ook zo\'n dekseltje zitten met drie schroefjes (jij had dan boutjes maargoed)
er zat volgens mij een soort van koker in maar vond het toch verstandiger om het ding niet met een schroevendraaier te lijf gaan.

Hoe zag dat filter er bij jou uit dan, ik zal het morgen ook nog wel even bij motoport vragen (waar ik ook nog Pinlock in m\'n vizier ga laten zetten en nog een bus olie ga halen).

Post eens een piccie van dat hok van je, ;) dan vertel ik wel effe waar het olie filter zit.
Hoogstwaarschijnlijk voor bij de uitlaat ( die er hoogstwaarschijnlijk af moet.) aan de onderkant.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt wel een powerfilter!
/images/2g-airfilter.jpg
En in de url staat airfilter :?

maar zal er wel op lijken iig, maar hoe zie je dat ding zitten als je dat dekseltje eraf haalt? Zie je dan het ronde deel (voorkant)?
Zo ja, hoe krijg je dat ding eruit?

Ja datlijkt inderdaad op een powerfilter ;) Maar het was ook hoe die er ONGEVEER uit zag he ;) Het is gewoon cilindervormig iets zoals op het plaatje, alleen dan zijn boven en onderkant wel even groot, dus niet dat de ene kant groter is dan de andere kant. De voorkant is idd de rechterkant, de onderkant ziet er hetzelfde uit... ennuh hoe je \'m eruit krijgt? Met je vingers, je kan \'m er zo uit halen.

Was ff lastig om een foto te vinden, dus gewoon op google gezocht op airfilter ;) Dus vergeef me dat het niet een exacte foto er van is ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan