Olie CB250 \'71

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
Ik heb vanmiddag maar even olie gehaald voor m\'n CB.

Nu weet ik alleen niet of ik de oude olie er uit moet halen als je motor warm of koud is (warm kan wel eens een probleem worden).
En hoe zorg je ervoor dat alle oude olie (= oude verrotte troep) uit je blok komt?

Iemand tips?
 
Bogarde.
kijk omdat ik een zwak heb voor de echte Bogarde, de enige voetballer die bijna de trainer op z\'n bek sloeg en woest weg liep omdat hij NIET mocht trainen en spelen van de desbetreffende trainer terwijl hij geblesserd was, wil ik wel een antwoord geven.
Volgens mij heeft zo\'n ding een centrifugaal filter achter een dekseltje aan de RECHTERkant van het blok achter een dekseltje, weet het niet zeker .
Van welk bouwjaar is het meubel ? Kan ik het misschien opzoeken.

Omcirkelde KLEINE dekseltje? (beetje ruim omcirkeld, ik weet het)
misc.php


Zal het morgen ook nog wel even bij de motorzaak vragen, die zullen wel weer wat anders zeggen.

Dit antieke kunststuk :+ is van 1971
 
Laatst bewerkt:
Bogarde
Van wanneer ie is maakt niet uit als je er maar mee rijdt, rechts in het gedeelte dat je omcirkelt hebt zit een dekseltje met 2 of 3 schroeven hierachter zit denk ik het filter als het inderdaad een centrifugaalfilter is ziet deze er anders uit als een gewoon oliefilter. Haal eerst eens dat dekseltje los, draai niet de schroeven stuk gebruik evt. een slagschroevedraaier. Achter dit deksel zit een rond huis met een circlip ?
 
Op dinsdag 15 januari 2002 17:06 schreef nitromax het volgende:
Ga bij zo\'n oude motor niet àl te goede olie gebruiken, dan kan er van alles aan ouwe vastgekoekte zooi loskomen die overal in je blok vastloopt ( wrschlk in je olieleidingen ) en voor behoorlijke problemen kan zorgen . Is mij overkomen met mijn Flathead V8 blok uit de \'50 Ford !



Op woensdag 16 januari 2002 12:34 schreef sjaap het volgende:Halfsynthetische olie kan toch wel??

en daarbij komt dat oudere motorblokken grotere oliekanalen (vroeger was het dikke stroop dat er doorheen moest) hebben waardoor dunne olie minder makkelijk omhoog wordt gepompt.

dus half syn? ik zou het niet doen.
 
Ik denk het tegenovergestelde. Als de olie kanalen groter zijn omdat de olie dikker is (was) betekent dat de olie vrij moeilijk omhoog komt. Dus als je dunnere olie gebruikt gaat dat juist extra makkelijk omhoog, en ook nog meer ook!
 
Ik denk het tegenovergestelde. Als de olie kanalen groter zijn omdat de olie dikker is (was) betekent dat de olie vrij moeilijk omhoog komt. Dus als je dunnere olie gebruikt gaat dat juist extra makkelijk omhoog, en ook nog meer ook!
dat klopt als een bus als je het anderom bekijkt, en precies wat ik bedoel.
doordat het gemaakt is voor die dikke stroop zijn die kanalen en de schoepen vd pomp zo \"grof\" dat de druk niet genoeg wordt opgebouwd.

edit: als synt. olie warm is is het bijna zo vluchtig als water, water door een rietje blazen is veel makkelijker dan door een pvc pijp.. snappuh?
 
Laatst bewerkt:
Bogarde
Van wanneer ie is maakt niet uit als je er maar mee rijdt, rechts in het gedeelte dat je omcirkelt hebt zit een dekseltje met 2 of 3 schroeven hierachter zit denk ik het filter als het inderdaad een centrifugaalfilter is ziet deze er anders uit als een gewoon oliefilter. Haal eerst eens dat dekseltje los, draai niet de schroeven stuk gebruik evt. een slagschroevedraaier. Achter dit deksel zit een rond huis met een circlip ?

Daar achter zit wel iets ronds ja, maar dufde het er niet uit te ropp\'m.
zal nog wel een keer kijken.

Schroeven gingen er nog wel makkelijk uit (gelukkig). ?Deskseltje zat we aardig vast, ik kijk vanavond nog wel een keer.
 
Bogarde
Achter het dekseltje zit een rond huis dat op de krukas gemonteerd zit, in diameter iets kleiner dan de diameter van het dekseltje ? In dit huis zit een circlip die je met een circliptang of met 2 kleine schroevedraaiers los kan halen , schroevedraaiers in gaatjes van circlip steken naar elkaar toe bewegen je voelt weerstand en uit de groef halen, nu moet het deksel loskomen, als dit niet het geval is moet je dat maar even laten weten omdat het in het tijdschrift vrij onduidelijk beschreven is.
 
dat klopt als een bus als je het anderom bekijkt, en precies wat ik bedoel.
doordat het gemaakt is voor die dikke stroop zijn die kanalen en de schoepen vd pomp zo \"grof\" dat de druk niet genoeg wordt opgebouwd.

edit: als synt. olie warm is is het bijna zo vluchtig als water, water door een rietje blazen is veel makkelijker dan door een pvc pijp.. snappuh?

Idd jah, maar iets omhoog blazen door middel van perslucht (nouja...) is wel iets anders dan door middel van een verdringerpomp (de olie pomp in je blokkie). Die pomp brengt de olie van een groot volume naar een kleiner volume en bouwd daarmee dus druk op, ongeacht de viscositeit van de olie. Dus die grotere olie kanalen zijn alleen maar positief! :9
 
Bogarde
Achter het dekseltje zit een rond huis dat op de krukas gemonteerd zit, in diameter iets kleiner dan de diameter van het dekseltje ? In dit huis zit een circlip die je met een circliptang of met 2 kleine schroevedraaiers los kan halen , schroevedraaiers in gaatjes van circlip steken naar elkaar toe bewegen je voelt weerstand en uit de groef halen, nu moet het deksel loskomen, als dit niet het geval is moet je dat maar even laten weten omdat het in het tijdschrift vrij onduidelijk beschreven is.

Dat zou heel goed kunnen!
Zal het morgen (of van \'t weekend) eens proberen!
 
Wat Tensive waarschijnlijk bedoelde met zijn campinggas busje was denk ik:
dobig.jpg


Ik denk dat iedereen dacht aan die hogedruk-stiegeld-omruil-gasbusjes maar dit lijkt idd meer op zo\'n wegwerpbussie... :P

Overigens zit ie bij mij ook op de zijkant (linx) van ut blok...
 
Wat Tensive waarschijnlijk bedoelde met zijn campinggas busje was denk ik:
dobig.jpg


Ik denk dat iedereen dacht aan die hogedruk-stiegeld-omruil-gasbusjes maar dit lijkt idd meer op zo\'n wegwerpbussie... :P

Overigens zit ie bij mij ook op de zijkant (linx) van ut blok...

Das een auto-oliefilter ;) Maar als ze die op choppers gebruiken, zou heel goed kunnen... maar als je dat een campingbusje noemt... hahah die tensive maakt er wel hele mooie verhalen van :+
 
Das een auto-oliefilter ;) Maar als ze die op choppers gebruiken, zou heel goed kunnen... maar als je dat een campingbusje noemt... hahah die tensive maakt er wel hele mooie verhalen van :+

Tensive bedoelde de vorm... net als ik, maakt niet uit dat het een autofilter is (heb ik ook nog niet naar gekeken ;) ) Op mijn fietsie is dat ook de vorm (alleen niet het formaat) :(
 
Ik had het er met een collega over en die meldde me dat hij een CB 90 had uit die tijd, waar helemaal geen oliefilter inzat!!! Kwestie van op tijd olie vervangen. Lijkt me heel vreemd, maar hij heeft wel verstand van motoren en rijdt ook al 25 jaar, dus misschien toch de moeite waard, deze info.
Overigens was zijn eerste reactie dat\'ie onder in het blok zou zitten, zoals ik al eerder opmerkte.
 
Ik had het er met een collega over en die meldde me dat hij een CB 90 had uit die tijd, waar helemaal geen oliefilter inzat!!! Kwestie van op tijd olie vervangen.

Begin ik ook te denken!

En dat op tijd de olie verversen, tja... dat zal al wel te laat zijn.

Maar ik kijk nog een keertje onder het blok en in dat zijklepje en als ik niks vind zal het er ook wel niet opzitten. Bij Wout Broer (motoport hengelo) wisten ze het ook niet.
 
bogarde
Als je nog interesse hebt moet je hier maar even een faxnummer of een adres neerzetten dan stuur ik je het artikel op.

Bedankt dat je dat wil doen maar het hoeft niet meer.
Dat klepje kreeg ik niet echt meer los.
En toen ik aan de kickstarter zat bewoog dat ding ook.
Heb de olie er maar gewoon in gegooid, het wordt toch niet echt de motor waar ik vaak op zal gaan rijden (ben van plan om zeer binnenkort iets anders erbij te kopen), natuurlijk nog zonde om er geen oliefilter in te zetten (als die er al inzit).
 
Terug
Bovenaan Onderaan