Olie CB250 \'71

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
Ik heb vanmiddag maar even olie gehaald voor m\'n CB.

Nu weet ik alleen niet of ik de oude olie er uit moet halen als je motor warm of koud is (warm kan wel eens een probleem worden).
En hoe zorg je ervoor dat alle oude olie (= oude verrotte troep) uit je blok komt?

Iemand tips?
 
hoe bedoel je?

Nou, ik mag er nog niet op rijden en al zou ik er op ga rijden zou dat nog niet echt gaan lukken want hij is nog niet goed afgesteld.

En als ik \'m laat lopen (stationair) dan hoor je na een tijdje een sissend geluid (heb de olie ook wel eens bekeken (met peilstokje) en het lijkt wel zwaar vervuild water! (en geen dikke olie smurrie). Mischien dat dat dan aan de kook is?
Daarom wil ik ook de olie vervangen/verversen.

Vorige eigenaar had nooit naar de olie gekeken.
 
Geen idee waar die zou mogen zitten :?
Denk iid dat het wel een goed idee is (behalve als het blok open moet).


Heel simpel; kijk es voor onderaan je motorblok, aan de buitenkant. Vaak zie je daar zo\'n \"busje\" zitten (ik vind het altijd op zo\'n camping-gasbusje, die blauwe, lijken), bij mij istie zwart gekleurd (en bij jou ook, denk ik). Die kun je eraf schroeven en in de winkel koop je een nieuwe.
 
Heel simpel; kijk es voor onderaan je motorblok, aan de buitenkant. Vaak zie je daar zo\'n \"busje\" zitten (ik vind het altijd op zo\'n camping-gasbusje, die blauwe, lijken), bij mij istie zwart gekleurd (en bij jou ook, denk ik). Die kun je eraf schroeven en in de winkel koop je een nieuwe.

Ah, dat ding!

Zal ik zo meteen eens even los proberen te krijgen (leuk joh zo\'n oud ding :( )

Bedankt (WP handleiding, nergens voor nodig, ik heb MF!)
 
WP handleiding, nergens voor nodig, ik heb MF!

Humm... je zal er waarschijnlijk goed aan doen om je luchtfilter eens na te kijken en (indien je voorrem beetje \'sponzig\' aanvoelt) je remolie eens te ontluchten (vernieuwen).

En waar bij jou het luchtfilter zit, geen idee. Dan komt een WP-handleidind wel van pas. Ook om je remolie te ontluchten (zorg dat je wel een nippel hebt; een flesje remolie is niet echt voldoende).
 
Humm... je zal er waarschijnlijk goed aan doen om je luchtfilter eens na te kijken en (indien je voorrem beetje \'sponzig\' aanvoelt) je remolie eens te ontluchten (vernieuwen).

En waar bij jou het luchtfilter zit, geen idee. Dan komt een WP-handleidind wel van pas. Ook om je remolie te ontluchten (zorg dat je wel een nippel hebt; een flesje remolie is niet echt voldoende).

En als mijn 2 trommelremmen een beetje te bijterig remmen, doe ik er dan goed aan om de remtrommel aan de binnenkant in te vetten ? ;)
 
Heel simpel; kijk es voor onderaan je motorblok, aan de buitenkant. Vaak zie je daar zo\'n \"busje\" zitten (ik vind het altijd op zo\'n camping-gasbusje, die blauwe, lijken), bij mij istie zwart gekleurd (en bij jou ook, denk ik). Die kun je eraf schroeven en in de winkel koop je een nieuwe.

Misschien is het een soort \'campingbusje\' bij jouw motor, maar bij mijn motor is geen busje te zien ;) Bovendien zit ie bij mij aan de zijkant van het blok. Laatst nog vervangen dus kan weer een paar duizend km\'s mee.

Pas wel op, als je de filterdeksel eraf haalt en de filter eruit haalt ,dat je dan nog een rotzooi aan olie kan krijgen he ;)
 
Komt wel een bult olie uit zeg!
Ben ik blij dat ik er een flink stuk karton onder had liggen :}
En het bakkie wat ik er onder had staan was net groot genoeg alleen er vloog wat naast via m\'n hand.

Olie filter heb ik nog niet gevonden, dat busje lijkt me niet echt logisch als olie filter maar ik sloop dat ding er wel af, niet goed? weer wat geleerd!
 
Olie filter heb ik nog niet gevonden, dat busje lijkt me niet echt logisch als olie filter maar ik sloop dat ding er wel af, niet goed? weer wat geleerd!

Misschien ziet ie bij jou op een andere plek, zoals bij JK. Als je gaat slopen, dan moet je zorgen dat je foto\'s hebt gemaakt. Dan kan je ze later posten hier op het mf met als topic: \"Toen mijn motor nog heel was\".
 
Vóór je de nieuwe O-ring er in zet ( wordt meegeleverd met je nieuwe oliefilter ), deze even met de verse olie insmeren, voorkomt lekkage. Ga bij zo\'n oude motor niet àl te goede olie gebruiken, dan kan er van alles aan ouwe vastgekoekte zooi loskomen die overal in je blok vastloopt ( wrschlk in je olieleidingen ) en voor behoorlijke problemen kan zorgen . Is mij overkomen met mijn Flathead V8 blok uit de \'50 Ford !
 
Terug
Bovenaan Onderaan