Olie Dry Sump..

Spitskool

MF veteraan
4 aug 2007
44.934
163
Ergens !
Na 9000 km op mn nieuw gekochte xt660x begon hij te knallen als een gek.
Heb de olie gecontroleerd (koud) Zag helemaal niks op het stokkie.
Nu heb ik hem tot net onder de max gevuld(koud).
De winkel zegt dit maakt niet uit overtollig olie word eruit gegooid.
Nu vraag ik me af is dit waar?
En nu al olie gebruiken...
Lijkt me niet goed hoewel ik er wel als een gek mee klapper.
Ik heb hem in het begin ook wel eens koud gepeild en toen stond de olie ook op max.
Iemand antwoorden op mn vraagjes??

Gr dennis
 
Die winkel snapt er niks van. Overtollige olie verhoogt de druk in het blok en kan knap schadelijk zijn voor keerringen etc.
Nee, dat ie zonder olie staat is uiteraard niet normaal, of er moet iets verkeerd zijn gegaan bij je vorige beurt. Ik lees in je nick dat je nogal gek bent op wheelies. Zou het kunnen dat ie er olie uitgooit bij die wheelies? Is maar een vraag.....
 
Ik heb nog geen beurt gehad :)
Moet bij de 10 000 pas.
Volgens mij kan hij geen olie weg gooien met wheelies.
Ik lees ook op internet (een zogenaamde dry-sump)
Volgens mij kan ik hem gewoon peilen met een koude motor...
Ik ga het anders toch aan yamaha zelf vragen
 
Die winkel snapt er niks van. Overtollige olie verhoogt de druk in het blok en kan knap schadelijk zijn voor keerringen etc.
Nee, dat ie zonder olie staat is uiteraard niet normaal, of er moet iets verkeerd zijn gegaan bij je vorige beurt. Ik lees in je nick dat je nogal gek bent op wheelies. Zou het kunnen dat ie er olie uitgooit bij die wheelies? Is maar een vraag.....



Idd teveel is niet goed :N

Gewoon op nivo houden.

En peilen volgens het instructie boekje.
Dus warm rijden ong 15min daarna ff laten staan en dan peilen............klaar.
 
dry sumps zijn erg lastig om te meten. In het kort: je hebt geen carter maar een olie tank (bv in het frame). Als je googled op dry sump krijg je genoeg info. In het kort komt er op neer dat je pas na 15min rijden en minuutje wachten pas een goede meeting van je olieniveau kunt doen.

Lijkt me eerlijk gezegd ook erg sterk dat na minder dan 10000 km alle olie weg is, dan had je toch af en toe de straat in een blauwe walm achter moeten laten...
 
Steeds weer het verhaal dat te veel aan olie "er wordt uitgegooid".
Het kan alleen gebeuren op plaatsen waar je het niet wilt lijkt me.
Een vette olievlek op de plek waar je geparkeerd stond is niet echt stoer.

Maar het nivo dry sump wordt gemeten in een aparte olietank en niet in het blok zelf.
Bij mijn HD is het verschil tussen min en max bijna 5 centimeter.
Zo naukeurig is het dus niet, iets te veel lijkt me bij dry-sump niet echt een ramp.
 
Overtollige olie eruit gooien is natuurlijk lulkoek...

Maar een XTX is een 1-cilinder en die hebben toch altijd een merkbaar olieverbruik... Moet je zeker heel goed in de gaten houden.
Ik heb laatst ook een dry sump gevuld met olie... Is eigenlijk geen pijl op te trekken.
Volgens Yamaha: Koud bijvullen tot minimaal even laten draaien en dan vullen tot max.

Dit betrof een SZR660, maar het oliesysyteem zal weinig veranderd zijn :)
 
een nieuwe 1 cylinder mag geen olie verbruiken volgens de winkel en volgens meerdere handige mensen die ik ken.
Zal hem anders morgen warm laten lopen en dan kijken tot waar hij staat.
Heb gehoord dat als het echt te veel was dat de pakkingen hadden moeten klappen.
Toen ik in het begin eens die peilstok uit het frame trok stond hij dus ook koud op max en dan had ik 2 dagen niet gereden.
Ik ga gewoon morgen even peilen als ik op me werk aankom dan heb ik zeker 30 minuten gereden.
 
Als je kleppie in je blok lekt dan loopt de olie wel degelijk je carter in. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Maar veel mensen gaan dan bijvullen en dat is fout. Eergisteren nog ruim 3 liter uit een XT500 laten lopen terwijl er 2 liter in hoort.
 
Onderhand gepeilt zowel koud als warm.
Koud is de olie net iets onder de max en warm is het ook net iets onder de max lijkt me dus wel oke.
Volgens de winkel is dit ook oke.
Toen ik me xtx kocht zag ik ook olie zitten als hij koud was.
Alleen de olie was toen zo schoon dat je het amper zag...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan