olie en benzine honda xl 500

conner2002

Rookie
31 okt 2004
5
0
heb van t weekend een leuke honda xl 500r gekocht uit 83.
ziet er prima uit loopt naar mijn idee (geen tech whizzkid) ook goed

vroeg mij af of iemand tips heeft over klein onderhoud dat ik zou moeten doen. weet verder niks van deze fiets. wat is raadzaam. olie verversen filters remmen leidingen??? suggesties? of gewoon rijden

en ten aanzien van de benzine....ik neem aan dat er loodvervangings brandstof in moet? 83-er. vorige eigenaar heeft m 3 jaar onder een boom laten staan en wist t zelf niet meer

en dan nog een laatste vraag over de olie. niet onbelangrijk

wanneer moet je olie peilen bij een honda xl? als ie koud is of juist warm (zoals een yamaha xt500 bv )

hoop dat iemand tips heeft.
 
Olie en filter vervangen bij een zojuist aangekochte fiets is natuurlijk altijd aan te raden. Dan weet je precies bij welke km.stand het weer moet gebeuren.

Loodvervanger...kweenie, ik zou er 'normale' euro95 ingooien.
 
Ze hebben mij verteld dat je de motor moet starten, eventjes laten lopen, uitdoen en dan meteen olie peilen. (was een XR500R uit 1983)

Ps: je weet dat de peilstok bij het stuur zit. ;)
 
dank voor de reacties. olie gepeild na gereden te hebben, zag er goed uit :)

maar eens opzoek naar een handboek

dingen als kleppen stellen moet bij zo'n honda xl wel te doen zijn lijkt me?

leuk bakkie voor erbij. de korte afstand nieuwe hyosung maar ff sparen voor dat te korte werk waar die niet eens warm van wordt

leuk ding zo'n honda fluitend naar mijn werk gereden :)

thnx
 
lekker wheely ding zekers weten :)
olie pijlen doe je koud of warm maakt maar weinig uit hoor met het pijlstok/afdichtdopje los liggend op de opening dus niet ingedraaid,check het oliefiltertje van gaas op vervuiling ,doe er absoluut een nieuwe pakking tussen vervolgens voor je het deksel weer vastschroeft en oja kijk gelijk ook of de nokkenasketting in de schacht niet te akelig dicht in de buurt van dat oliedoorvoerbuisje komt die zaagt ie namenlijk zonder enige moeite finaal door :X als je verzuimt tijdig de ketting te vernieuwen.
Dit type heeft trouwens een (geheim)centrifyugaalfilter op de krukwang links wat bijna niemand weet,hier hopen zich zeer fijne metaaldeeltjes en siliconepakkingtroep op tot de boel verstopt raakt en je zuiger vervolgens geen smeerolie meer krijgt en dan is het over en uit '( het dekseltje van dat filter krijg je er wel met enige moeite vanaf maar haast niet meer terug geplaatst/geklemd in het gietijzer :X
Dus gebruik zo weinig mogelijk kit op dat blok :}
 
toch wel een top site dat MF. helemaal ideaal leer een hoop

ok, nokkenasketting in de schacht die evt olie leiding kan 'doorzagen' klinkt eng :) maar een gewaarschuwd mens teld voor twee.

ik ga m toch eens open pulluken denk ik. toch wel erg leuk bakkie en leuk om m beetje in goeie staat te houden.....dus een evt handboek zou heel welkom zijn

zeker als daar ook iets over reserve benzine staat :) want stond een beetje slordig stil voor t stoplicht vanochtend te trappen en te hannessen....dus een van de files vandaag was mijn schuld :) sorry

nou bakkie koffie dan maar :)
 
Voor '85 waren alle motoren grotendeels nog afgesteld om op gelode benzine te rijden. Mijn Xl600R uit '83 rijdt ook op gelode benzine. Ik zou heel goed nagaan welke benzine erin moet.
Dit heeft te maken met het materiaal waaruit de kleppen zijn gemaakt. Na '85 zijn deze van een andere metaalsoort gemaakt, waardoor het mogelijk werd om op loodvrijebenzine te rijden.
 
Ik weet 100% zeker dat ongelood 98 de ideale brandstof is voor een xl 500.

Toen ik mijn xl 500s heb gekocht heb ik een brief gestuurd naar Honda Nederland en kreeg een nette brief terug dat als een van de weinigen in 1979 de xl 500 behoorde te lopen op ongelode 98. Geen speculaties, geen ik vind dit of dat, gewoon zwart op wit van de importeur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan