Olie en koppeling

GuZ

MF veteraan
4 jun 2001
12.005
8
WAT NOU! (Amsterdam-Oost)
Wie kan enig licht werpen op het volgende...

Ik hoor van verschillende kanten dat het NOT DONE is om minerale olie in een blok te gooien waarmee met vol-synthetische olie is gereden. Het zou funest zijn voor je koppeling.

De één zegt dat het algemeen bekend is, een ander noemt het broodje aap.

Feit is dat ik, die altijd vol-synthaat gebruik (staat tevens in het boekje), sinds mijn dealer na een reparatie zijn huis-tuin-en-keuken-olie in mijn juweeltje gooide, last heb van een slippende koppeling.

Toeval of niet.....

(alsjeblieft niet allemaal ïk-weet-het-niet-reacties :P )
 
Dat is heeeel goed mogelijk...een maat van me had het ook op zn cbr...na \"verkeerde\" olie een slippende koppeling...en zelfs als je daarna weer full syn olie erin gooit zal ie niet meer de oude zijn....ff platen vervangen...
 
Dat is heeeel goed mogelijk...een maat van me had het ook op zn cbr...na \"verkeerde\" olie een slippende koppeling...en zelfs als je daarna weer full syn olie erin gooit zal ie niet meer de oude zijn....ff platen vervangen...
mmm, ik heb nu weer full synth erin, maar het is inderdaad nog niet weg...
setje platen zijn beswel prijzig :(

maar als ik een goed verhaal heb, laat ik de dealer schokken.... ;)
 
Volgens mij ligt het niet aan welke olie, maar meer aan het feit dat er ANDERE olie is ingegaan dan waar je koppelingsplaten aan gewend zijn.

Maar dit komt alleen voor volgens mij als je platen al wat ouder zijn.

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, nadat dealer er andere, maar allebei half-synthetisch, olie ingegooid had, begon die te slippen.

Echter na de koppeling open te hebben gemaakt, alle scherpe randjes van de gevoerde en ongevoerde platen te hebben gehaald, de gevoerde platen te hebben omgedraaid en gezorgd dat de afgeronde kant van de ongevoerde platen naar buiten heb laten wijzen geen probleem meer gehad.

Dit gebeurde bij 30.000 km, vlgs dealer platen op, maar deze vielen binnen specificatie, nu staat die op 50.000 en nog steeds goed.

Bij vragen moet je me maar bellen, legt iets makkelijker uit.
 
Vriend van me is auto-monteur, die zegt ook dat je NOOIT mineraal en syntetisch bij elkaar moet gooien!

Schijnt niet te mixen (stoot elkaar af), en daardoor krijg je hele slechte smering...
 
Volgens mij ligt het niet aan welke olie, maar meer aan het feit dat er ANDERE olie is ingegaan dan waar je koppelingsplaten aan gewend zijn.

Maar dit komt alleen voor volgens mij als je platen al wat ouder zijn.
kheb het sinds 14kkm, en onlangs is de hele koppeling eruit geweest, alle platen gecontroleerd, schoongemaakt en uiteraard goed gemonteerd.... ksnap niks van de slip.
 
bij mijn koppeling bleef bij slepen zeg maar (dus koppeling helemaal in, maar toch zachtjes rijden), dit was bekend bij meerdere sv\'s, en dit vervangen door andere olie zou werken, dat heb ik gedaan, maar bleef zo. toen zou de zaak waar ik mijn motor laat doen de koppelingsplaten spoelen, en toen was het inderdaad over! dus kan kennelijk wel?
 
Ik heb het zelfde gehad en kan je vertellen dat:

- het door de dopes in de olie komt (minder frictie > minder slijtage + minder weerstand tussen de platen = kans op slippende koppeling)

- een ringetje bij de kopelingsveren het probleem oplost (meer druk op de platen = geen slippende koppeling)

- spoelen kan, maar werkt niet altijd. het kan nl. in de platen zijn getrokken en dat spoel je niet 123 weg.

- ververs je olie (dat heb je vast al gedaan).

With complements,
Speedevil

O ja, je hebt natuurlijk wel de speling op je koppeling kabel gecontroleerd (of dat de zuiger wel goed terug komt bij een hyd kopp).
 
Terug
Bovenaan Onderaan