Olie eruit via ontluchting Harley Evo

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
1
Ik heb het nu 2 keer meegemaakt dat als ik mijn Harley een paar weken niet gebruikt heb, hij na het starten olie via de ontluchtingslang naar buiten werkt.
De voorlaatste keer was het wel een 0.1 liter.
Kan het zijn dat bij stilstand het blok via de pomp het blok inloopt en dat het dus te veel is om na het starten via de pomp terug te krijgen in de tank?
(het is een dry-sump systeem).
Ik zou zelf geen andere verklaring hebben.
Iemand ervaring mee gehad?
(hij is van 1991 en de ontluchtingslang loopt gewoon tot onder het blok)
 
Is 'n vrij "normaal" iets bij shovels en evo's.
Heeft daar idd mee te maken.
De gezichten van niet-HD'ers , als ie de olie eruit gooit .................. onbetaalbaar volgens de reclame. _O-
 
Hoe loopt de ontluchtin precies? Als er bochten in de slang(en) zitten kan daar olie in blijven staan. Het mooiste is van elke kop 1 slang recht naar beneden. Zonder filters en bochten dus.
 
De ontluchting loopt ergens van achter de oliepomp in het carter naar boven (15 cm) en dan beneden.
Iets nieuwere modellen hebben deze aansluiting op het luchtfilter zitten.
De mijne is net ff iets ouder.
Ik zat er zelf aan te denken de slang eerst hoger te laten uitkomen en dan pas naar beneden te laten lopen.
 
De ontluchting loopt ergens van achter de oliepomp in het carter naar boven (15 cm) en dan beneden.
Iets nieuwere modellen hebben deze aansluiting op het luchtfilter zitten.
De mijne is net ff iets ouder.
Ik zat er zelf aan te denken de slang eerst hoger te laten uitkomen en dan pas naar beneden te laten lopen.

:Y

En dan loopt het langzaam je luchtfilterhuis uit.

Op je chromen bak en uitlaat.

Spetterd lekker door naar achteren....

Vandaag heerlijk het blokje warm gereden, en toen ik hem net neerzette, wat ie lekker nog aan het "nadampen"... :')
 
De ontluchting loopt ergens van achter de oliepomp in het carter naar boven (15 cm) en dan beneden.
Iets nieuwere modellen hebben deze aansluiting op het luchtfilter zitten.
De mijne is net ff iets ouder.
Ik zat er zelf aan te denken de slang eerst hoger te laten uitkomen en dan pas naar beneden te laten lopen.
OK, ik had het over de kopontluchting. Jij bedoeld wss de onluchting van de nokken e.d.
Die slang kan gewoon omhoog lopen. Peil je de olie wel als de motor warm is en kort nadat hij heeft gelopen?
 
Ik heb het nu 2 keer meegemaakt dat als ik mijn Harley een paar weken niet gebruikt heb, hij na het starten olie via de ontluchtingslang naar buiten werkt.
De voorlaatste keer was het wel een 0.1 liter.
Kan het zijn dat bij stilstand het blok via de pomp het blok inloopt en dat het dus te veel is om na het starten via de pomp terug te krijgen in de tank?
(het is een dry-sump systeem).
Ik zou zelf geen andere verklaring hebben.
Iemand ervaring mee gehad?
(hij is van 1991 en de ontluchtingslang loopt gewoon tot onder het blok)

Er zit een "trommeltje" verwerkt in je carterventilatie systeem.
Als je motor stilvalt op een ongelukkig punt, dan kan dat trommeltje vol lopen met olie, en direct na het starten wordt die inhoud dan meteen naar buiten gespoten.
Dit is dus gewoon een gevolg van de constructie bij deze carterventilatie.
 
fotootje v/h "trommeltje"
full
 
heeft een vriend van mij ook gehad met een evo.
check de breather valve even, is waarschijnlijk een van pvc, vervang deze voor een aluminium.
als je pech hebt, heeft dit pvc ding je 'boring' al aangevreten en moet je deze laten honen en een overmaat breather valve plaatsen.
zoek maar even bij google naar breather valve

fotootje hierboven is de breather valve
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt voor de info.
Ik zal eens googlen.
Het ding zit volgens mij ergens in de oliepomp neem ik aan??

(wel storend, mensen met van die jank racers die zonodig iets willen zeggen over harleys)
 
Ok, bedankt voor de info.
Ik zal eens googlen.
Het ding zit volgens mij ergens in de oliepomp neem ik aan??

(wel storend, mensen met van die jank racers die zonodig iets willen zeggen over harleys)

Ut ding zit achter de ontsteking, het grote driehoekig lijkende carter zijdeksel aan de rechterzijde moet er dus af........ en let een beetje op, er staan op diverse plaatsen wat merktekentjes.
Hoezo storend :? tis gewoon primitieve techniek, en als je daar al geen snars van snapt, moet je niet aan een jappertje ingrijpende wijzigingen maken.........
Al moet ik óók zeggen dat als je zo'n "hok" netjes reviseert probeert met de nodige middelen weer op een redelijk niveau te krijgen, dat je je dan toch nog weleens vergist in de simpele dingetjes.
 
Ben eens te raden gegaan bij een HD specialist en had zo iets van: "oh, dat krijgen ze allemaal.."
Het zit inderdaad in de oliepomp (welke ACHTER de nokkenassen zitten, het deel waar ook de ontsteking opnemers zitten).
Daar zit een terugslagklep met veer en kogeltje waar de lekkage optreed.
De kogel met veertje moet vervangen worden en (belangrijker) de zitting van de kogel moet worden schoon geschuurd.
Leuk klusje voor de wintermaanden denk ik.
De pomp moet er af en daarvoor moet ook het deksel aan de zijkant er af.
9 tegen 10 dat dan ook de nokkenassen loskomen en dan moet ook weer de klepdeksel er af om de boel in elkaar te krijgen (stoterstangen).
Toch wat meer werk dan gedacht.,

Klinkt allemaal als simpele techniek, maar een jappanner is toch makkelijker.
(alleen het uit het frame halen van het blok vind ik vaak het meeste werk).
 
op zich is het ook simpele techniek.
helaas is het een beetje beroerd ontworpen en door boeren gebouwd -O-
eigenlijk kan je beter een blok kopen bij een andere leverancier.

en wat is simpel eigenlijk :?
ik vind een japanner ook niet geavanceerd, het zijn ook gewoon zuigertjes en klepjes.
is het soms geavanceerd als de nokkenas bovenin ligt?
harder ga je er niet van en je hebt alleen maar gezeik met kettingen en spanners.
dan is harlie techniek zo gek nog nie.

leuk leesvoer
 
Louis63, zou je me even willen mailen of me jouw emailadres geven?

Heb nl. ook problemen met radio-cassettespeler op mijn FLHTC uit 87.....en om nou weer niet iedereen onderuit te laten gaan, mail me even.

dank je!
 
Terug
Bovenaan Onderaan