Olie filter verwijderen

Grokoe

MF'er
13 dec 2020
48
23
Vandaag eindelijk mijn oliefilter kunnen verwijderen van mijn Triumph tiger.Door de dealer bij de vorige eigenaar muurvast aangedraaid. Verschillende sleutels geprobeerd maar geen succes. Schroevendraaier
door filter werkte niet en geen ruimte voor andere opties.
Vandaag een bestaande sleutel gemodificeerd en eindelijk los gekregen.
Ik heb foto's van het gemodificeerde gereedschap bijgevoegd voor iemand die het zelfde probleem heeft of die hier in de toekomst mee te maken krijgt. Deze truck werkte bij mij prima. Wel even een opvangabak voor de olie gebruiken.😉
 

Bijlagen

  • 20210410_104134.jpg
    20210410_104134.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 17
  • 20210410_104148.jpg
    20210410_104148.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 14
@Grokoe Ik heb deze kortgeleden aangeschaft, kost geen drol bij de Chinees (en terecht, het stelt weinig voor). Mijn filter is ook wat lastiger bereikbaar dan op mijn vorige fietsen. Inmiddels ook een verloopje voor de momentsleutel binnen. Hoewel ik nog nooit een filter op moment heb gemonteerd. Die dingen zet je handvast en bij de eerstvolgende wissel denk je steevast dat er vorige keer een olifant aan gesleuteld heeft, maar goed:

CFE5B29C-6654-4054-9793-4FA67B2629DA.jpeg
 
Ook een correct aangedraaid filter is vaak moeilijk los te krijgen.

Vaak is er wel een relatie tussen hoe moeilijk je een filter eraf krijgt en de kwaliteit van het gebruikte gereedschap.

Die relatie word mij nergens zo duidelijk als bij het verwijderen van oliefilters.

Voor ieder type filter is er een goed passende sleutel te krijgen, het is niet dat dealers vanuit het boekje werken en dus met schroevendraaiers door filters slaan.
 
Vaak is er wel een relatie tussen hoe moeilijk je een filter eraf krijgt en de kwaliteit van het gebruikte gereedschap.

Die relatie word mij nergens zo duidelijk als bij het verwijderen van oliefilters.

Voor ieder type filter is er een goed passende sleutel te krijgen, het is niet dat dealers vanuit het boekje werken en dus met schroevendraaiers door filters slaan.
Ik bedoelde alleen dat het losbreekmoment (veel) hoger kan zijn dan het aanhaalmoment.
 
Ik heb de laatste keer een hiflo vervangen met een zo'n aansluiting, maar daar ging uiteindelijk ook een schroevendraaier doorheen. Dat zeskantje was niet bestand tegen een 6 kantige dop en ik heb 4 verschillende oliesleutels liggen waarmee ik er ook niet bij kon of die niet pasten.
5 circuitdagen geleden vastgedraaid met een momentsleutel op 25 Nm...
 
Ik heb een platte steenbeitel en een ronde kroonbeitel liggen. Kun je erbij: dan onderaan bij de voet met hamer paar stevige tikken. En anders hogerop het filterhuis. Ik heb hem altijd losgekregen ook als het met de sleutel niet ging. Wat kunnen een hamer en beitel toch fantastische tuning tools zijn. *O*
 
oo ja ? heb jij zelf wel goed gekeken naar het start topic...... _O-
Welk starttopic?? 🤔 ik heb het over dit topic.
Bedoel je de 2 foto's in de 1e post, dat is een gereedschap, kijk en vergelijk 😜 🤣
Zoals ik al eerder zei, K&N heeft dat slim opgelost bij hun oliefilters.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk hoor, jij weet het beter, lekker iemand voor gek zetten, maar zelf begrijpend lezen is er niet bij, jammer
Nou wordt hij helemaal mooi, jij begint ermee ik niet!
Wat begrijpend lezen betreft, lees de openingspost nog maar een paar keer aandachtig door, ook goed naar de plaatjes kijken, misschien begrijp je het dan 😜
Geldt ook voor jou Klapdeurdokter 😉
 
Laatst bewerkt:
Deze werken meestal prima om oliefilter los te krijgen
1618231249881.png


En als dat niet werkt gebruik ik één van deze
1618231587000.png


Zet zelf het filter gewoon handvast na het insmeren, na een half jaar tot een jaar krijg ik hem ook altijd weer makkelijk los met handschoenen. Ook Hiflo met 6 kant gehad, werkt ook prima. Als ik een schroevendraaier moet gebruiken is het filter door de hulk vastgezet of had de motor al een tijd geen onderhoud gehad.
 
Deze werken meestal prima om oliefilter los te krijgen
Bekijk bijlage 1618314

En als dat niet werkt gebruik ik één van deze
Bekijk bijlage 1618316

Zet zelf het filter gewoon handvast na het insmeren, na een half jaar tot een jaar krijg ik hem ook altijd weer makkelijk los met handschoenen. Ook Hiflo met 6 kant gehad, werkt ook prima. Als ik een schroevendraaier moet gebruiken is het filter door de hulk vastgezet of had de motor al een tijd geen onderhoud gehad.
Wat is de relatie van een Vessel schroevendraaier met een oliefilter?

En als het oliefilter niet ruim buiten het Carter steekt zijn handschoenen nuttig voor wat?
 
Vandaag eindelijk mijn oliefilter kunnen verwijderen van mijn Triumph tiger.Door de dealer bij de vorige eigenaar muurvast aangedraaid. Verschillende sleutels geprobeerd maar geen succes. Schroevendraaier
door filter werkte niet en geen ruimte voor andere opties.
Vandaag een bestaande sleutel gemodificeerd en eindelijk los gekregen.
Ik heb foto's van het gemodificeerde gereedschap bijgevoegd voor iemand die het zelfde probleem heeft of die hier in de toekomst mee te maken krijgt. Deze truck werkte bij mij prima. Wel even een opvangabak voor de olie gebruiken.😉
Prima oplossing.

Want: het werkt!

Kan ook nog eens van pas komen als roadside-repair.
 
Niet goedkoop, maar werkt echt (bijna) altijd.
Een enkele keer niet als ik zelfs de enkele millimeters beweging niet kan maken
(echt 1 op de 100 keer dat het niet lukt)

Die is inderdaad heel goed, maar bij een Triumph zoals die van de topic starter zit het filter verdiept in het carter gemonteerd en krijg je zo'n sleutel er niet op.

Ik gebruik vaak deze op moeilijk bereikbare plaatsen, maar bij de Triumph kan die ook maar een klein stukje op het filter.
tm-tm-professionele-3-poot-oliefiltersleutel-olief.jpg

Maar zoals al gezegd, het allerbelangrijkste is de rubber ring insmeren met olie of zuurvrije vaseline, dan krijg je ze eigenlijk altijd weer los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan