Olie filter verwijderen

Grokoe

MF'er
13 dec 2020
48
23
Vandaag eindelijk mijn oliefilter kunnen verwijderen van mijn Triumph tiger.Door de dealer bij de vorige eigenaar muurvast aangedraaid. Verschillende sleutels geprobeerd maar geen succes. Schroevendraaier
door filter werkte niet en geen ruimte voor andere opties.
Vandaag een bestaande sleutel gemodificeerd en eindelijk los gekregen.
Ik heb foto's van het gemodificeerde gereedschap bijgevoegd voor iemand die het zelfde probleem heeft of die hier in de toekomst mee te maken krijgt. Deze truck werkte bij mij prima. Wel even een opvangabak voor de olie gebruiken.😉
 

Bijlagen

  • 20210410_104134.jpg
    20210410_104134.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 17
  • 20210410_104148.jpg
    20210410_104148.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 14
Als ik een schroevendraaier moet gebruiken is het filter door de hulk vastgezet of had de motor al een tijd geen onderhoud gehad.
25 Nm met een momentsleutel gemeten, olie op de rubber ring voor het indraaien (volgens mij wordt het zonder olie altijd geëmmer met lekken of loshalen) en een maand of 6 tussen vastdraaien en loshalen. Zeg maar waarom deze niet los wilde...
O ja, circuitfiets, dus hij wordt wel "gebruikt" :Y
 
Vind 25 Nm behoorlijk veel, draai hem altijd strak met de hand aan (Olie ring ingesmeerd). Nog nooit lekkerij gehad, draai hem ook weer met de hand eraf (bijna altijd).
 
Het is niet de eerste keer dat ik hem losdraai en normaal lukt dat ook gewoon met dat zeskantje. Mijn vorige motoren lukte altijd met de benodige sleutels (daarom heb ik ook 4 van die dingen :)), maar de laatste keer zat ie dus muurvast. Net even gegoogeld en ik kom voor andere motoren vaker iets tegen in de range van 8-15 Nm, vraag me nu dus af waarom dat dan veel meer is voor de mijne. Maar ook geen zin in olie op mijn banden als ik aan het proberen ben om zo hard mogelijk de bocht uit te komen, dus proberen met minder is ook weer een ding
 
Het is niet de eerste keer dat ik hem losdraai en normaal lukt dat ook gewoon met dat zeskantje. Mijn vorige motoren lukte altijd met de benodige sleutels (daarom heb ik ook 4 van die dingen :)), maar de laatste keer zat ie dus muurvast. Net even gegoogeld en ik kom voor andere motoren vaker iets tegen in de range van 8-15 Nm, vraag me nu dus af waarom dat dan veel meer is voor de mijne. Maar ook geen zin in olie op mijn banden als ik aan het proberen ben om zo hard mogelijk de bocht uit te komen, dus proberen met minder is ook weer een ding
Ja voor mijn gevoel komt dat beter in de buurt. Het risico is wel behoorlijk als het plots zou gaan lekken.
 
Waarom zou je hem losser willen zetten dan de voorgeschreven 25Nm?? Als het eerder wel gewoon lukte zal bij de laatste plaatsing wel wat misgegaan zijn. Misschien wel iets thermische of oid.

25Nm zou je echt zo moeten loskrijgen met een beetje normale sleutel en goed gereedschap.
 
Wat is de relatie van een Vessel schroevendraaier met een oliefilter?

En als het oliefilter niet ruim buiten het Carter steekt zijn handschoenen nuttig voor wat?
Die heb ik en prik ik mee, maar andere schroevendraaiers werken ook..

Tot nu toe nog geen oliefilter gehad waar ik niet bij kon komen met handschoenen, sommige zijn wat makkelijker, sommige wat lastiger
25 Nm met een momentsleutel gemeten, olie op de rubber ring voor het indraaien (volgens mij wordt het zonder olie altijd geëmmer met lekken of loshalen) en een maand of 6 tussen vastdraaien en loshalen. Zeg maar waarom deze niet los wilde...
O ja, circuitfiets, dus hij wordt wel "gebruikt" :Y
I dunno. Heb zelf geen idee hoe strak ik ze precies draai, als ik weerstand voel draai ik hem nog een klein slagje en dan vind ik het prima. Met de motor nog geen lekker gehad. Met de auto 1 keer maar kwam ook omdat ik wat haastig was, kon niks zien en het was nogal frisjes in december op de grond:X
 
Echt waar.... wie draait er nou een oliefilter op moment vast....|( gewoon handvast en een klein stukje verder. Die dingen hebben nou eenmaal de onhebbelijke gewoonte om vaster te gaan zitten.
 
Handvast moet je aan mij niet vragen, ik doe het echt op koppel want anders is het altijd te vast.
Sommige mensen hebben idd erg krachtige handen, maar volgens mij is vuistregel; vastdraaien en dan een halve tot 3/4 slag er bij. Zo heb ik het ooit geleerd, en tot nog toe zijn ze er nooit afgevallen, niet gaan lekken, en altijd weer los te krijgen.
 
Ik ben de laatste om te ontkennen dat ze soms op plekken zitten die alleen achter een tekentafel bedacht kunnen zijn, zonder enig benul van handig, maar vaak zijn ze ook gewoon vies vet en glibberig.... en dan is een tang of andersoortig instrument gewoon handig. Filters waar je bij kan krijg je normaal gesproken gewoon los, misschien een keer een stukje schuurlinnen er om heen voor de grip, maar dat is dan ook alles.
 
image.jpg
Nog minder plaats nodig dan de kettingtang
Ik snap die “ram er maar een schroevendraaier door” mentaliteit niet. Voor hetzelfde geld scheurt’ie helemaal af
 
Bekijk bijlage 1619152Nog minder plaats nodig dan de kettingtang
Ik snap die “ram er maar een schroevendraaier door” mentaliteit niet. Voor hetzelfde geld scheurt’ie helemaal af
Die met het riempje heb ik al een jaar of 40 in mijn bezit, destijds afkomstig uit de vijfguldenbak van het lokale benzinestation.
Verder heb ik er een voor Triumph- en een voor Yamaha filters.
 
Als het vast zit gebruik ik twee slangklemmen om het filter heen. daar tussen een plat stuk staal
en dan met een baco los draaien. laatst gedaan bij de Sportster van mijn dochter.
dit filter zit tussen het blok en het frame en steekt niet uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan