Olie in blok houden

svokke

Rookie
15 apr 2007
13
0
Ik ben mijn suzuki AC50 motor (echt 't is een motor! :+ ) terug in orde aan het zetten, maar blijkbaar doe ik iets fout. Olie wil niet in het blok blijven :(
Ik had een olielek aan de schakelas, dus heb ik de keerring vervangen door een origineel suzuki exemplaar. Hiervoor heb ik eerst over het getande stuk van de schakelas wat papier gedaan om de rubber te beschermen. Dan de as en ring goed ingevet (Marly grease 2 teflon) en de keerring met een houten blokje en hamer op zijn plaats gezet.
Na de eerste rit *O* was echter het lek terug -O-

Rarara, wat heb ik verkeerd gedaan?
full
 
Ik heb al het een en ander bijgeleerd uit de reacties.
Ik heb de kering verwijderd, nu even alles overlopen:

- stopt vanzelf met lekken => yup, helft van de olie kon er niet meer uitlekken.
- as krom => nope
- keerring scheef in geslagen => nope, was "picture magic"
- schakelas speling => klein beetje speling,ik heb geen idee wof het te veel is, zie foto
- kering al 30 jaar in magazijn => mogelijk
- as ingesleten en roest => aanwezig :(

As vervangen word hele klus, blok moet daarvoor gesplitst worden. Dus eerst eens proberen as met schuurpapier 600 glad te maken en dan met witte zijden handschoentjes een nieuwe kering plaatsen.
Werkt dat niet, dan kunnen we nog altijd dubbele lip keerring , speedy-sleeve gebruiken of de as vervangen.

[afbeelding]

Schuur als het kan effe met iets erbij, olie, water, WD40, whatever.
 
Verbaast me niet dat hij lekt. Alleen al op de bovenkant van foto 1 zie ik ten minste 3 krassen in de lengterichting het loopvlak van de keerring kruizen.. de rest ziet er tevens redelijk belegen uit. Probeer de boel zo goed mogelijk te fatsoeneren, dan maak je een kans. ;)
 
Deze avond even met schuurpapier 1000 loos gegaan op de schakelas. Resultaat is niet perfect, maar al veel beter dan voorheen. :X
Nu is het wachten op de keerring.
full
 
Eindelijk nog eens gesleuteld! Bij het bestellen van de keerring in het onderdelenboek van de opvolger van mijn model gezien dat er een rondel en clip extra zit op die as. Ik heb al een 5-tal van die blokken gezien en geen enkele had dit. Toch maar besteld. Tandjes op de as afgeplakt en as geoölied. De keerring schoof deze keer op zijn plaats zonder gebruik van hamer *O*
De rondel+clip neemt al de speling op de as weg en schermt het rubber af van rondvliegend vuil *O* *O*
Olie in het blokje gedaan en nu is het wachten tot mijn zadel hersteld is :X :X
full
 
Laatst bewerkt:
heeft het blokje ook al wat temperatuur en schakelsessies gehad? die metalen ring gaat waarschijnlijk niet de olie die door de keerring komt tegen houden...

Wel plus kudos voor inventieviteit!
 
de ring sluit ook niet mooi af rondom de as, zal de as ook geen goed doen en geeft naar mijn idee ook geen meerwaarde zoals olie tegen houden.
Wat overgens een taak is voor de keerring en niet die zegerring
 
Ik denk dat vooral het schoonmaken van de as geholpen heeft. het pokdalige uiterlijk zal olie verlies hebben geholpen. nu is het glad en dicht de keering weer af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan