Olie in Brikje

JajaJack

Rookie
23 mrt 2002
22
0
Rotterdam
Hallo Brikkenrijders!

Een korte (en waarschijnlijk domme) vraag!
Ik heb nu minerale 10W40 olie in m'n brommer (CB900 Boldor uit 84 (geloof ik)) zitten. Kan ik hier gewoon synthetische olie bijvullen? of is da nie goe?

Tja.......

En als we dan toch aan het vragen zijn?
Kan ik dezelfde olie gebruiken voor m'n (dacht tweetakt) Suus DR600 uit 82 ??

Groet,

Jacco
 
Je kunt gewoon bijvullen met synthetische olie.. Geen probleem.

Moet alleen wel speciale motorfietsolie zijn, dus niet automotorolie (zit wrijvingsverminderaar en en die wil je niet met een natteplaten koppeling).
 
Zou maar zo kunnen :) )
Ben echt geen deskundige! not even close!
dacht alleen dat met twee bougietjes het ook wel een tweetakt zou zijn *D

Kan ook nergens een werkplaatsboek ofzo van de DR600 vinden! '(

Maar de olie moet dus kunnen?!

Thanks!
 
Op zondag 09 juni 2002 22:09 schreef JajaJack het volgende:
Zou maar zo kunnen :) )
Ben echt geen deskundige! not even close!
dacht alleen dat met twee bougietjes het ook wel een tweetakt zou zijn *D

Kan ook nergens een werkplaatsboek ofzo van de DR600 vinden! '(

Maar de olie moet dus kunnen?!

Thanks!

ROFLMAO :} :} :}

(dit meen je niet, maar ik vind het wel grappig)
 
minerale olie en synthetische olie hebben allebei hele verschillende eigenschappen, ik zou ze persoonlijk dan ook niet door elkaar mengen, enne ik gebruik voor mijn brikkie een synthetische olie(ben ik op over gestapt naar m'n volledige blokrevisie, alle oude olie resten eruit)
 
Zou maar zo kunnen :) )
Ben echt geen deskundige! not even close!
dacht alleen dat met twee bougietjes het ook wel een tweetakt zou zijn *D

Kan ook nergens een werkplaatsboek ofzo van de DR600 vinden! '(

Maar de olie moet dus kunnen?!

Thanks!
Ga naar Google,typ tweetakt motor in klik op nederlandse sites en je vindt genoeg om je kennis wat uit te brijden.
Suc6. :}
 
NEE!!! Geen synthetische olie in een brik...hierdoor kunnen eventuele vuilophopingen los komen (door die synt.olie dus) die je olieleidingen verstoppen...het gevolg kan je er wel bij bedenken.... ;)
 
NEE!!! Geen synthetische olie in een brik...hierdoor kunnen eventuele vuilophopingen los komen (door die synt.olie dus) die je olieleidingen verstoppen...het gevolg kan je er wel bij bedenken.... ;)

Vuilophoping hoort toch in een filter??

Wat zeur ik ook, ik heb geen verstand van brikken...
 
dacht alleen dat met twee bougietjes het ook wel een tweetakt zou zijn *D

Volgens mij haal je (zoals de betere op dit forum) ;) 2-cilinder en 2-takt door elkaar.
Althans, dat hoop'k, anders sla'k weer een erg dom figuur hierzo :)
 
Hoi JajaJack ,
als er altijd al minerale olie in je blok heeft gezeten, zou ik het bij minerale olie houden. Als er echter half-syntheet in heeft gezeten zou ik het bij half-syntheet houden.
 
Laatst bewerkt:
idem... niet mengen dus. Zou 'm even bijvullen met wat er inzat, of gewoon de olie (en filter!!) vervangen voor ites anders. Minerale olie is goedkoper, maar moet vaker ververst worden. Synthetisch is duurder maar gaat langer mee.
 
Geachte deskundigen,

Bedankt voor alle adviezen. geloof dat ik maar gewoon m'n minerale olie moet blijven gebruiken en een cursus motortermen moet gaan volgen! :)

Dank voor alle reacties in ieder geval !!

groet,

JajaJack
 
Maatje van me heeft een Honda 6-takt.... ;)
Dan heb ik de eerste 4-cilinder AfricaTwin.
2 bougies wil nog niet zeggen 2 cilinders. een DR600 is volgens mij een dikke eenpitter, maar er kunnen dan best 2 bougies op zitten. Zoals op mijn AT, een 2 cilinder met 4 bougies.

En dan zou mijn XS een 3-takt zijn (3 bougies) :?
 
Op maandag 10 juni 2002 20:11 schreef JajaJack het volgende:
Geachte deskundigen,

Bedankt voor alle adviezen. geloof dat ik maar gewoon m'n minerale olie moet blijven gebruiken en een cursus motortermen moet gaan volgen! :)

Dank voor alle reacties in ieder geval !!

groet,

JajaJack

Niet nodig. Vraag maar gewoon op het forum. tussen alle niet-serieuse reacties zullen er altijd wel een paar mensen zijn die je graag uit willen leggen hoe het zit.

[edit]
of kijk hier:
http://www.springer-3.myweb.nl/tech/index.html
zoek dan op auto en vervolgens verbrandingsmotor.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Quote: Sjaap schreef hiervoor ergens: Dat is zeker een CBX1000? Unquote

...Klopt, das een mooie. Triggert mij meteen dat ik hem eens moet polsen oftie niet een OBT mee wil rijden.

En sorry reetje, ik was jouw bike vergeten, mijn djookje kon je niet 1:1 matchen met een Africa-Twin --> Dat Twin staat dan voor het aantal bougies per cylinder natuurlijk :)
 
....en met ex-ex-excuus aan jajajack dat dit topic na een vraag over olie door ons niet zo 4taktvol is overgenomen.... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan