olie in een blackbird?

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.785
149
A.
dudez,

vraagje:

wat voor olie moet ik eigenlijk in me blackbird gooien...

5w40
10w40

ik heb namelijk een flesje 10w40 gekocht...en een beetje ingegooid maar ik vind dat ie wat zwaarder is gaan schakelen...en niet zo heel trefzeker...vooral bij 6000tpm t/m 10.000tpm...het klakt allemaal wat meer...

wat moet erin?
 
Maakt gene ene r*k uit, als het maar motorfietsolie is!
5W40 is koud zijnde ietsjes dunner, als ie warm is maakt het helemaal niks meer uit!
Controleer beter ff of je koppeling goed vrijkomt!

Of probeer eens zonder koppeling op te schakelen!
Als er dan geen verschil is, is iig. het wel of niet goed vrijkomen niet de oorzaak! :}
 
Laatst bewerkt:
schakelt beter tussen je oren 8-)

Nee ze maken voor piet snot allerlei soorten olie.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
 
Nee ze maken voor piet snot allerlei soorten olie.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
en dat verschil merk jij met schakelen. :}
 
bedankt voor de tips...
ik ga gewoon 5w40 proberen...
kijken of dit wat beter gaat...

mocht dit evengoed niet werken dan koop ik bij de albert heijn REMIA frituurvet....

ooeeef wat zie ie lekker lopen....kaassouflleetje erin en gaan met die hap :)
 
Ai, ik pretendeer geen kenner te zijn, maar er komt echt wel meer kijken bij een motorolie. smeerfilm dikte etc.

Ik zou me houden aan hetgeen dat de fabriek opgeeft... Overigens, open filters doen het ook goed, bij een olie analyse kan men er direct uitpikken wie met een `sport`filter rijdt. silica vervuiling in de olie...
 
Het enige waar je volgends mij op moet letten is of er volsynth, halsynth of mineraal inzit als je gaat Bij vullen...

Hadden we hier niet een kenner op M-F (tevens Motul freek, net als ik)?

Greetzzr!

Yep, Dhr P.H.C. Ritzen, zoek daar maar op, kom je genoeg olie verhalen tegen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er in de bak geen aparte olie? Ik weet niet hoe het bij je BB zit, maar bij mij is dat in ieder geval wel zo. En die olie is veel dunner (80W90). Effe in je instructieboekie kijken of de dealer vragen zou ik zeggen.
 
Op donderdag 21 maart 2002 10:04 schreef Ralfie het volgende:
Zit er in de bak geen aparte olie? Ik weet niet hoe het bij je BB zit, maar bij mij is dat in ieder geval wel zo. En die olie is veel DUNNER (80W90). Effe in je instructieboekie kijken of de dealer vragen zou ik zeggen.

Je bedoelt waarschijnlijk dikker.

BMW 2-kleps twins hebben al die soorten olie gescheiden (motorolie, versnellingsbakolie, cardanolie, asolie, vage-olie-op-vage-plaats-olie).

Volgens mij praten we hier allemaal over wet-sump systemen, dus alles met dezelfde olie.

Bij mijn suzuki GS550 merk ik wel degelijk verschil tussen 15W40 en 20W50 (allebei halfsyntetisch) als ik schakel. De dikkere olie (20W50) schakelt lichter en soepeler.
Dit zit zeker niet tussen de oren want met die dunnere olie kan ik gewoon niet (geluidloos) snel achter elkaar terugschakelen.

Gr. Jeroen
 
Terug
Bovenaan Onderaan