olie in het frame

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Bij de realisatie van mijn project:
Project Thrillseeker
willen we een olietank niet op de motor hebben maar de olie door het buizenframe laten lopen.
De gedachte is dan dat de oliepomp in het blok sterk genoeg is om de oliedruk hoog genoeg is om het blok gesmeerd te houden maar ook de olie rond te pompen door het blok en frame.
Eigenlijk de zelfde gedachte als de xr600.
Nu was de vraag of er dingen zijn waar we rekening mee moeten houden.
Bijvoorbeeld de olie mag niet onder het blok, of juist er boven.
Eigenlijk alle tips en adviezen op dit gebied kunnen we gebruiken.

bedankt
 
waarom mag de olie niet onder het blok?
de olie word toch rondgepompt.
je moet er alleen voor zorgen dat de olie ook werkelijk circuleert.
voorbeeld: in een framepijp die bv rechtop zou staan, moet er een aanvoer aan de bovenkant en de afvoer aan de onderkant.
of als je de onderkant helemaal dicht wil laten, moet je zorgen dat de aanvoer door een pijp in de framepijp, naar beneden moet om bovenaan weer afgevoerd te worden.
 
waarom mag de olie niet onder het blok?
de olie word toch rondgepompt.
je moet er alleen voor zorgen dat de olie ook werkelijk circuleert.
voorbeeld: in een framepijp die bv rechtop zou staan, moet er een aanvoer aan de bovenkant en de afvoer aan de onderkant.
of als je de onderkant helemaal dicht wil laten, moet je zorgen dat de aanvoer door een pijp in de framepijp, naar beneden moet om bovenaan weer afgevoerd te worden.
Nou ik zeg niet dat het niet mag of juist wel, maar dat werd geopperd door iemand anders via dit forum op mijn project topic.
Vandaar dat jerryt hier een terechte vraag over had.
Het word dus ook voor de framebouwer(jerryt) de eerste keer dat hij met dit "probleem" zit.

Ik zou het overigens ook super waarderen als jij mee helpt en denkt in mijn project topic bananeman1001(zie post 1)
 
hoe wil je de olie naar het frame sturen?
met de originele pomp?
kan wel alleen zit er dan een hele grote buffer tussen de lagers en de pomp.
de 2e pomp die in het aparte huis zat/zit, pompte de olie rond in het aparte huis.
 
Laatst bewerkt:
hoe wil je de olie naar het frame sturen?
met de originele pomp?
kan wel alleen zit er dan een hele grote buffer tussen de lagers en de pomp.
de 2e pomp die in het aparte huis zat/zit, pompte de olie rond in het aparte huis.
waar ik an dacht was inderdaad de 2 aansluitingen op het blok aan het frame verbinden.
1 in en 1 uit natuurlijk, en dan met de originele pomp uit het blok.
Die buffer is inderdaad groot met een lange weg die de olie moet volgen, maar dacht eigenlijk wel doordat het door smalle gangen moet(frame) dat hij minder moeite heeft om het rond te pompen.

Anders zou er dus een externe pomp(bestaat dit) aan het frame moeten komen tussen de in en uitgang.
 
Ga je het stuk waar de olie doorheen gaat lopen opnieuw maken?
Meestal zijn die frames van binnen supersmerig. Ook kun je (giet)stukken tegenkomen die je plannen in de war schoppen.

Hoe ga je dat periodiek onderhouden? Een olietank schoonmaken is makkelijker dan een heel frame (en ja; een olietank af en toe schoonmaken is echt nodig)
 
waar ik an dacht was inderdaad de 2 aansluitingen op het blok aan het frame verbinden.
1 in en 1 uit natuurlijk, en dan met de originele pomp uit het blok.
Die buffer is inderdaad groot met een lange weg die de olie moet volgen, maar dacht eigenlijk wel doordat het door smalle gangen moet(frame) dat hij minder moeite heeft om het rond te pompen.

Anders zou er dus een externe pomp(bestaat dit) aan het frame moeten komen tussen de in en uitgang.

Ik zie een wildstar-blok (dankzij de text in het topic :+ ). Is dat een dry-sump blok? Zo ja, dan moet de originele olietank vervangen door een "frametank" dat zonder meer kunnen.

Of moet ik het zien dat je het frame als een soort grote kingsize oliekoeler wil aansluiten? Maak je de tijd die de olie nodig heeft om op druk te komen dan niet te groot?

Stel: het brommertje staat een paar maanden stil. Alle olie zit onderin en je gaat starten. Dan wil je eigenlijk zo weinig mogelijk olie moeten verpompen in de periode dat de oliedruk nog niet maximaal is.
Daarnaast: je wil natuurlijk dat je rijdend hetzelfde oliepeil hebt (namelijk voldoende). En, wil je wel continu met (voor de motor) steenkoude olie smeren? Is een termostaat ergens gemonteerd noodzakelijk?
Kan het frame de oliedruk aan (varieert nogal, maar een paar bar is gebruikelijk)?
 
Hoe warm behoort olie te zijn om goed zijn werk te doen ..... en hoe lang mag het opwarmen duren .... en wil je dat je frame ook die temperatuur heeft?
Olie zal circa 100 graden worden lijkt me, maar de meeste plekken van het frame zal je amper zien of kunnen aanraken.
Daarnaast bestaan er ook oliekoelers in de vorm van een cilinder die ook nog eens erg mooi zijn.

http://www.americanbikeshop.com/win...tegorie=Olietanks en toebehoren&subCategorie=

weet nog niet echt het principe van dit maar dat kan nog uitgezocht worden.
 
Ga je het stuk waar de olie doorheen gaat lopen opnieuw maken?
Meestal zijn die frames van binnen supersmerig. Ook kun je (giet)stukken tegenkomen die je plannen in de war schoppen.

Hoe ga je dat periodiek onderhouden? Een olietank schoonmaken is makkelijker dan een heel frame (en ja; een olietank af en toe schoonmaken is echt nodig)
er word een compleet nieuw frame gebouwd, en het schoonmaken van een olietank doe je door er wat goedkopere olie er doorheen te spoelen, kan met een frame natuurlijk precies hetzelfde.
 
Ik zie een wildstar-blok (dankzij de text in het topic :+ ). Is dat een dry-sump blok? Zo ja, dan moet de originele olietank vervangen door een "frametank" dat zonder meer kunnen.

Of moet ik het zien dat je het frame als een soort grote kingsize oliekoeler wil aansluiten? Maak je de tijd die de olie nodig heeft om op druk te komen dan niet te groot?

Stel: het brommertje staat een paar maanden stil. Alle olie zit onderin en je gaat starten. Dan wil je eigenlijk zo weinig mogelijk olie moeten verpompen in de periode dat de oliedruk nog niet maximaal is.
Daarnaast: je wil natuurlijk dat je rijdend hetzelfde oliepeil hebt (namelijk voldoende). En, wil je wel continu met (voor de motor) steenkoude olie smeren? Is een termostaat ergens gemonteerd noodzakelijk?
Kan het frame de oliedruk aan (varieert nogal, maar een paar bar is gebruikelijk)?
Het idee was er al om een externe pomp op het frame aan te sluiten tussen de in en uitgang.
Dus ik denk dat het rondpompen wel in orde komt.
Een thermostaat zie ik niet in waarom dat nodig is, de olie word hier niet anders als bij een standaart motorfiets.
Hierbij moet de olie ook eerst opwarmen en rij je minstens een 15 minuten met te koude motor.
Het is zeer zeker een aandachtspunt(bedankt hiervoor) maar ik denk dat een oliedrukmeter belangrijker is.
 
ik heb me niet ingelezen in je project. Maar voor heel veel yamaha xt* modellen (zover ik weet, alle modellen behalve de xtz 750) dient het frame als olie reservoir. Dit plaatje is van een xt 550. Frame wordt ook niet absurd heet, zowel bij de luchtgekoelde xt 550 als de watergekoelde xtz 660 niet.
full
 
Mijn Buell heeft de olie in een losse tank. Doordat de oliepomp lager zit dan de olietank, loopt de olie hier vanzelf in en is rondpompen dus geen probleem.
Als je zoals Bananaman opperde de aansluiting d.m.v. een pijpje naar boven brengt, werkt dit niet meer.
 
ik weet niet waar de huidige olietank zit , maar als de huidige polietank laag zit , en je gaat het frame gebruiken loop je de kans dat als je de motor een tijdje niet meer gebruikt alle olie door de zwaartekracht in het blok zakt.
als je dan de motor start kan de olie nergens naar toe , wordt door de carterontluchting er uit geblazen ,
dit leverd 2 liter olie op de garagevloer op, en jij moet de garagevloer weer poetsen.

mijn norton commando deed niet anders.... |(

een kraantje in de toevoer lost dit probleem op, maar dan moet je je wel heel goed herinneren hem open te zetten als je gaat rijden.
 
ik weet niet waar de huidige olietank zit , maar als de huidige polietank laag zit , en je gaat het frame gebruiken loop je de kans dat als je de motor een tijdje niet meer gebruikt alle olie door de zwaartekracht in het blok zakt.
als je dan de motor start kan de olie nergens naar toe , wordt door de carterontluchting er uit geblazen ,
dit leverd 2 liter olie op de garagevloer op, en jij moet de garagevloer weer poetsen.

mijn norton commando deed niet anders.... |(

een kraantje in de toevoer lost dit probleem op, maar dan moet je je wel heel goed herinneren hem open te zetten als je gaat rijden.
De huidige olietank zit achter het motorblok.
Maar waarom zou de olie niet weg kunnen dan??
Er zit een pomp in het blok, en ik ben aan het zoeken naar een externe pomp die op het frame moet komen.
Zodra de motor loopt starten beide pompen met werken en zal de circulatie starten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan