Olie in XR

ok...interessant...
maar geldt dat ook als alleen mn bigend moet inslijten? moet dus ook nog 2 liter mineraal kopen (no prob..)

btw..ben cilinder erop aant zetten...op mn xr..

staat pijl op de zuiger, moet die naar inlaat of naar uitlaat?

weet dat IN naar de inlaat moet, maar dat staat dus niet op deze (10:1) zuiger.
 
Laatst bewerkt:
-> naar uitlaat.

wb olie, eerste keer warmrijden met goedkope olie en die gelijk na de rit aftappen. Er komt altijd vuil in een blok dat uit elkaar heeft gelegen. Dat spoel je er zo gelijk uit. Verder zullen de zuigerveren weer hun plekje moeten vinden (ik hoop dat er een hoontje door die cilinder is geweest en je nieuwe veren gebruikt), dus dat sukje moet inlopen.
 
nope, cilinder heeft nog maar een paar km gelopen...geen hoonbeurt/veren.

ehm...ander probleem...cilinder zit er nu wel op (had de afstand in de klepinhammen van de zuiger gemeten en er zo achter gekomen hoe ie moest)...

mijn zuiger komt 2mm boven mijn cilinder uit.
Ja ik heb een voetpakking erin.

Is dit omdat het een 10:1 zuiger is?
Blijft niet logisch, zuiger die 2mm boven de cil uitkomt, koppakking van 1,2 mm ofzo (nieuw) dus dan hou ik minstens 0,8 mm over dat boven de pakking uitkomt.
Kop is gewoon 97mm en zuiger is 100.5...lijkt mij dat daar iets fout gaat gaan.

Zit nieuwe drijfstang in. Op het doosje gekeken (proX trouwens) staat:

"PROX" No. 03.1654
HONDA
XR 600 (MOD.)
(MK5)
* with washers 1 kit

Vraag me af wat dat MOD betekent...denk model, zal wel niet modified oid betekenen.
In principe zou er dus een goede drijfstang in moeten zitten...zou het dan de zuiger kunnen zijn?

What to do...meer voetpakkingen :?

edit: gekeken op crosshop.nl, hebben ze ook drijfstangkits, partno. is wel hetzelfde, 03.1654...zou denken dat het dan in de zuiger zit.
 
Laatst bewerkt:
Leuk zo'n cilinder van een oude XR met korte slag op een nieuw type zetten |(

Uithuilen en opnieuw beginnen of een hele dikke voetpakking van alu gaan maken
 
hmmm...kijk....dat had ik dus al verwacht.
Ik heel blij met mn 640...nog nagevraagd aan steven, kan dat geen XL cilinder ofzo zijn...blijkbaar toch verkeerde cilinder.
crapper...

hoeveel mm zou de zuiger boven of onder de cil moeten gaan?

btw..oud model?...hoe zit dat?
is dat zo'n 589cc model?

Het is een zilveren cilinder, en er staat 591cc aan de zijkant...
wat voor modellen zijn dat dan? heb er nooit van gehoord en nooit gezien..
 
Laatst bewerkt:
slag 75 boring 100 ipv 80 x 97. Geeft dus een 2,5 mm lagere cilinder.
 
soort van XL blok onder een XR.

kom trouwens op 589 cc uit dan...met die slag/boring.
terwijl op mijn cilinder 591 staat.

ro..
stel dat ik er een alu voetpakking voor maak...krijg ik dan geen shit met de kleppentiming?...omdat de boel hoger ligt?....kga even mn verstand erop loslaten zo...
en hoop dat de distributieketting dat verschil aankan...moet dan 4mm langer zijn ongeveer...
ben helemaal in de war ;( ...

dist. ketting hoeft natuurlijk niet langer, omdat ie nu té lang is omdat de cilinder te kort is.
correct me if i'm wrong.

nog een update...
is het wel de cilidner? is het niet de zuiger? het is een rare zuiger, geen merk erop enzo..
nu heeft manu me volgens mij ooit een keer verteld dat de zuigerhoogte van een 650 Dominator anders is dan een xr...damn...powersealtopic was hte geloof ik
even doorlezen :)
 
Laatst bewerkt:
nu heeft manu me volgens mij ooit een keer verteld dat de zuigerhoogte van een 650 Dominator anders is dan een xr...damn...powersealtopic was hte geloof ik
even doorlezen :)

Dat kan goed kloppen. Slag van een domi = 82
 
ik had een HRC cilinder(standaard 100mm en 628cc)liggen ,die is geboord naar 102.4mm met HC zuiger.Iemand van SM.be heeft die nu.

Met een 102.4 moet je wel de cilinder vlakken,zodat je 0.8mm hebt van top zuiger tot top cilinder.De zuiger is voor een Domi of XR650L en die hebben een iets langere slag.
Ook moet je een cilinderbus steken met een standaard boring van 100mm,dan kan je zonder probleem naar een 640/660 cc gaan ,een Domi/SLR cilinder zoeken kan ook.

"Koppel" zei U? })

http://www.thumper-racing.net/XR600Super660.html ...maar ik was eerst O-)

das de qoute uit het powersealtopic...

maar toch snap ik niet...langere slag betekent meteen grotere afstand tussen pen en zuigerbodem?

edit:

ok.
wat ik er nu uit opmaak:
Een 650 heeft een langere slag, maar dezelfde hoogte qua cilinder. Daardoor moet de zuiger dus iets 'lager' zijn.
Vandaar de cilinder afvlakken als je een domi zuiger monteert.
Bij mij is het dus precies andersom. Zuiger te lang in vergelijking met de cilinder.
Lijkt alsof je dan een 650cilinder hebt met een 600 zuiger (die dus een hogere zuiger heeft)...

maar ...hoe kom ik dan aan de 591cc op de zijkant van mn cilinder

allerlaatste speculatie:
Zuiger is het probleem.
Moet wel.

- slag klopt (nagemeten, 78mm, klopt want + 2mm van de zuiger die er bovenuit steekt = 80mm)
- pakking klopt
- drijfstang klopt (op foto nagekeken wat er op de stang zelf stond. 03.1654)
- cilinder is 591cc, naar mijn weten is het enige model met 591cc degene met slag 80 en boring 97. (onderdelen sites gecheckt enz...)..

moet wel de zuiger zijn.
Vraag me af wat voor zuiger het dan is.
Afvlakken van de zuiger is ook geen optie omdat er nu al uitsparingen zijn voor de kleppen (vraag me nu ook af of die wel overeen komen als de zuiger bijv. vna een 650 is en de kop van een 600...) en die uitsparingen kunnen er niet uitgehaald worden...dat wordt neuken met de kleppen dan...


 
Laatst bewerkt:
full
 
stel dat ik er een alu voetpakking voor maak...krijg ik dan geen shit met de kleppentiming?...omdat de boel hoger ligt?....kga even mn verstand erop loslaten zo...
en hoop dat de distributieketting dat verschil aankan...moet dan 4mm langer zijn ongeveer...
ben helemaal in de war ;( ...
Wat dachten jullie van een nokkenas kettingspanner die dit wel even opvangt?
De timing hoef je je niet druk om te maken, wel even als ie in mekaar zit een paar slagen aan de ontstekings spoel geven (voorzichtig, langzaam) om te tjekken of je kleppen niet tegen je zuiger komen. (een maat van mij kickstartte in een keer de hele zooi aan puin, timing niet getjekt)
 
ja dat verschil opvangne had ik al aan gedacht..
maar je timing verandert wel degelijk...en het gaat er niet om dat de kleppen tegen de zuiger aankomen (check je ook lekker met koude motor he :X ...dus koud alles ok....motor warm..kleppen langer (klepspeling he :) ) klats ...)

maar de prestaties veranderen dus...je timing wordt vervroegd...minder power in de hoge toeren geloof ik
 
(check je ook lekker met koude motor he :X ...dus koud alles ok....motor warm..kleppen langer (klepspeling he :) ) klats ...)
Tja, in jouw geval van een bij elkaar 'geraapt' blok misschien wel, maar dan vindt ik het nog knap dat jij dat nu al weet/voorspeld.
 
khou er iig rekening mee...
en steven..hogere toeren betekent meer vermogen...is leuk :)
bedoel...heb liever dat k de boel wat hoger in de toeren gooi dan lager...
 
Dit topic ging toch over olie???????

Voor motorfietsolie bestaat er tegenwoordig een aparte norm, dit is de JASO norm, is uitgevonden door de japanners.
Alle olie die voldoet aan deze norm, nieuwste normering is JASO MA is te gebruiken in motoren met een natte koppeling. Meestal staat er ook nog een API norm op, dit is de Amerikaanse norm. (API=American Petroleum Institute) Deze norm wordt ook voor automotorolie gebruikt.

De viscostiteit wordt gegeven volgen SAE norm, 10w50 betekent dat de olie een multigrade olie is met een koude viscositeit van 10w volgens SAE en een warme viscositeit van 50 volgens SAE.

Zie link: www.infineum.com/information/viscosity.html

Staat vanalles over olie op die site!!!!

[me]prutzer gooit Q8 moto SBK racing 10w50 volsynt in zijn Katoom![/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan