Olie in XR

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
het is ongetwijfeld al vaker gevraagd...maar ik vraag het toch nog maar.
Welke olie ga ik in mijn xr gooien binnenkort.
Welk merk raden jullie me aan, welke viscositeit.

10W40 is standaard geloof ik, maar khebwel es op amerikaanse fora gelezen dat ze er 0W50 ofzo ingooien.
who helps me out...dat ik binnekort eens flink wat liters in kan slaan...
 
Aanraden, hmmz, castrol 10w40 zonder dopes (mineraal) voor natte koppeling.
 
Aanraden, hmmz, castrol 10w40 zonder dopes (mineraal) voor natte koppeling.

natte koppeling en mineraal? Misschien in die XT van je... een XR600R heeft dry sump en ik zou er gewoon 10w40 half syntheet of volsyntheet in gooien.. ik had er zelf altijd Bel'Ray in zitten, maar Castrol enz is ook allemaal goed spul... voor 10 euro per liter zit je goed.
 
vol synth kan geen kwaad? had ik met mn z400..mocht alleen mineraal in.

Op olie bespaar ik liever niet..

wat nemen dus...volsynhteet? 10W40 of 10W50? (die 40/50 slaat toch op de viscositeitverandering bij verschillende temperaturen?)
 
Ik heb een 550. En als die XR een natte koppeling heeft met dry sump mag je geen mineraal gebruiken? hoezo is da?
 
vol synth kan geen kwaad? had ik met mn z400..mocht alleen mineraal in.

Op olie bespaar ik liever niet..

wat nemen dus...volsynhteet? 10W40 of 10W50? (die 40/50 slaat toch op de viscositeitverandering bij verschillende temperaturen?)
Ik meen dat 10w50 voor onder de 15 graden is...en 10w40 dus daarboven.
 
Ik heb een 550. En als die XR een natte koppeling heeft met dry sump mag je geen mineraal gebruiken? hoezo is da?

Mag wel, maar waarom mineraal gebruiken... is leuk voor oude motoren, voor jongere motoren is half of vol syntheet prima. In m'n XR250R van 87 deed ik dus half syntheet.
 
Hoi Martijn,

ik (je weet wel die malloot die je laatst geholpen hebt met de pro-link achterbrug) heb in mijn oude xl 500 "79 altijd volsynthetische olie: Valvoline 4T 10w40 Synpower. Dat is een beetje de allround olie voor het hele jaar. Hier ben ik heel tevreden mee. (vooral omdat ik maar 4 euro betaal ipv de 10 die die normaal per liter kost).
 
Ik dacht dat synthetische olie in een oude/minder straffe motor niet zo goed was en erg veel gaat verbruiken (olie dan). Ik heb in m'n DR 350'tje gewoon half synthetische motul olie zitten. Tot hier toe gaat dat goed, maar 'k heb hem nog niet zo lang :)
 
Met full synt. krijgen de meeste XR's een groter olieverbruik,ook ga je sneller koppelingsslip krijgen.Bij CRfen en YZf's wordt dit ook afgeraden.Meningen verschillen natuurlijk.Heb vroeger een tijdje met Castrol RS gereden ,nu doe ik al een paar jaar overal (XR400 en 650) 10w40 half-synt. in(Valvoline Durablend).Nooit smeerproblemen gehad.
 
Castrol RS :}

Kan koppelings problemen geven, maar niets smeert zo goed.
 
Met full synt. krijgen de meeste XR's een groter olieverbruik,ook ga je sneller koppelingsslip krijgen.Bij CRfen en YZf's wordt dit ook afgeraden.Meningen verschillen natuurlijk.Heb vroeger een tijdje met Castrol RS gereden ,nu doe ik al een paar jaar overal (XR400 en 650) 10w40 half-synt. in(Valvoline Durablend).Nooit smeerproblemen gehad.

Ik heb net mijn XR650R een beurtje gegeven en halfsynthetische Castrol GPS 10W40 van de gewone motorzaak gebruikt. Volgens het etiket ook zeer goed voor je natte koppeling. Volsynthetische raceolie is vooral interessant doordat het snel op temperatuur komt maar verder denk ik er simpel over: goeie olie is olie en smeert. Wat ik wel eens heb gehoord is dat het sowieso niet verstandig is volsyntheet in een oudere motor te gooien die is ingedraaid met minerale olie omdat de (bij hogere temperaturen) dunnere olie langs de keerringen lekt. Dat sluit aan bij het verhaal van Xrmanu.

P.S. opmerking die ik op een XR650R-pagina las: belangrijker nog dan het soort olie wat je gebruikt is dat je vaak genoeg olie ververst!
 
Ik zie niet echt nut in vol syntheet bij die grofe blokken.
Mik er zelf iedere 1000km 2 liter nieuwe Putoline Super DX4 in, 10w40 half.
 
koen vertelde me dat zn olieverbruik omlaag ging sinds ie er volsyntheet in heeft gegooid...

denk dati k voor de halfsyntheet ga, 10W40...van hmm..valvoline heeft die motorjunk hier vlgs mij...zal es kijken wat ie heeft en wat hij me aanraadt (niet dat ik dat meteen opvolg dna...maargoed...)..

iemand nog een speciaal merk aan te bevelen?
 
Ik zie niet echt nut in vol syntheet bij die grofe blokken.
Mik er zelf iedere 1000km 2 liter nieuwe Putoline Super DX4 in, 10w40 half.


|( grove blokken

Hoe hoog is de zuigersnelheid? Fucking hoog. Smeren die handel met goed spul dus. 2 ltr per keer. Wat kost dat nou?
 
Nu we het er toch over hebben (sorry martijn); ik gooide er altijd half synth in...goedkope halfords troep B| . Sinds ik de juiste olie ben gaan gebruiken, slipt mijn koppeling soms in de vijfde versnelling...was voorheen niet.
 
ben vandaag langs de motorzaak geweest.
Valvoline 4t Durablend (oid) gehaald.
Meteen maar 4 liter (kan ik al mn onderdeeltjes meteen in de olie mikken voor de montage)...

is halfsyntheet, was 28 euro kwijt voor die 4 liter ...= 7 euro per liter, best redelijk vind ik.

Iig goedkoper dan die 2t troep die ik altijd in mn brommer gooide (ok niet te vergelijken)...

Spartamet mengolie is btw nóg duurder...3 euro voor een flesje van een paar mililiter...en dat ding is zoooooo handig en zuinig :9
 
|( grove blokken

Hoe hoog is de zuigersnelheid? Fucking hoog. Smeren die handel met goed spul dus. 2 ltr per keer. Wat kost dat nou?
`
Ik smeer wel met goede olie, Super DX4 staat best wel goed aangeschreven.
Ook heb ik van meerdere mensen gehoord dat vol syntheet absoluut niet nodig is in een XR en ook niets toevoegd.
Als je een goede reden heb om vol te gebruiken geef ik graag die 11,50 euro per 4 liter extra uit hoor.
 
BTW: als je motor in rodage (= inlopen)is ,alleen maar minerale olie gebruiken !!!

waarom?

maargoed dat ik de boel er nog niet in heb gegooid dan...
enige wat in moet lopen is het bigend en de lagers (als die lagers al 'inlopen')..

maar vraag me af waarom ik dan mineraal moet hebben.
 
waarom?

maargoed dat ik de boel er nog niet in heb gegooid dan...
enige wat in moet lopen is het bigend en de lagers (als die lagers al 'inlopen')..

maar vraag me af waarom ik dan mineraal moet hebben.

Om dezelfde waarom ik schreef dat "men" het afraadt om in een oude motor die altijd door minerale olie is gesmeerd ineens synthetische olie te gooien. Ik weet het niet hoor... theoretisch klopt het. En wellicht krijgen nieuwe motoren krijgen af fabriek minerale olie erin en dan bij de eerste beurt (half)syntheet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan