Olie keerring klep geleider , Oil Seal Valve stem

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Een Gs1000
In het volgende filmpje laat ik zien wat het verschil is tussen wel en geen vonk op Cilinder 4:
Rook als voorbeeld een YouTube filmpje.
Klopt het, dat ik zeg dat de keerring defect is ?
Of slecht gemonteerd of fabricage fout of?

Machine heeft net nieuw topend pakkingen + zuigerveren + Flexhoon + keerringen vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt me meer condens, blok en uitlaat zijn koud.
Een versleten of kapot klephoedje merk je vooral bij remmen op de motor, dus gas loslaten; de motor werkt dan als pomp en zuigt via de klephoedjes die niet afsluiten olie aan.
Met dat daarna het gas weer wordt opengedraaid zie je een blauwe rookpluim uit de uitlaat.
 
Dit lijkt me meer condens, blok en uitlaat zijn koud.
Een versleten of kapot klephoedje merk je vooral bij remmen op de motor, dus gas loslaten; de motor werkt dan als pomp en zuigt via de klephoedjes die niet afsluiten olie aan.
Met dat daarna het gas weer wordt opengedraaid zie je een blauwe rookpluim uit de uitlaat.
Nee, het is geen condens, Cilinder 1 /2 op dezelfde linker uitlaat roken niet.
En Uitlaat rechts rookt niet als je de bougie van cilinder 4 van de bobine losmaakt.
 
Als het verbrande olie is moet je het ook goed kunnen ruiken en zeker als het spul binnen staat.
 
Olierook is duidelijk blauw en condens is wit. Condens is zo weer weg en olierook blijft hangen.
 
Wat was de slotspeling van de nieuwe zuigerveren in de cilinders gemonteerd?
Hoeveel speling hadden de zuigers tov van de cilinderwanden?
Waren de kleppen in de klepsteel geleiders spelingvrij?
 
Overmatig olieverbruik moet je ook aan de bougie kunnen zien,die ziet er dan vettig en zwart uit.
 
Slotspeling niet gechecked
In mm1234Service
Object/ItemMetingCilinderCilinderCilinderCilinderLimit
Cilinder Bore
1​
70,037​
70,036​
70,037​
70,034​
70,080​
Piston Diameter
1​
69,940​
69,930​
69,900​
69,955​
69,880​
Piston to Cil. Clearance
1​
0,097​
0,106​
0,137​
0,079​
0,120​

Kleppen waren niet spelingsvrij

Valve to GuideCilinder1234Valve I Valve guide clearance
ClearanceUitlaat
0,102​
0,149​
0,150​
0,108​
EX. 0.03 - 0.06 mm Limitt 0.10 mm
UitkomstInlaat
0,074​
0,086​
0,073​
0,061​
IN. 0.02 - 0.05 mm Limitt 0.09 mm (0.0035 in)
Volgens MRV was het niet nodig, ik had liefst uitlaat klep 2 en 3 nog gedaan

Maar het is typische dat Cilinder 4 het alleen heeft en dan alleen bij het starten
Dan zou je denken dat olie via de klepgeleider op de klep druppelt.
 
Ik neem aan dat er klepseals op zitten,als er 1 beschadigd is dan weet je de oorzaak.
 
Ff je mooie lijstje begrijpend door gelezen maar zie allemaal waardes die tegen of over de service limiet zitten.

Als je de slotspeling had gemeten had je het meteen vast kunnen stellen. En als je dan tegen het licht inkijkend nog even geprobeerd had tussen zuigerveer en cilinderwand door te kijken had je ook gelijk kunnen zien of de cilinderboringen ovaal zijn.

Alle inlaatklepgeleiders zijn te ver versleten waardoor er nu ondanks nieuwe klepsteel rubbers toch nog olie in de cilinders wordt gezogen.

Al met al veel geld uit gegeven voor niets.
Soms moet je er toch echt verstand van hebben om de reparatie goed uit te voeren maar ik mis in elk topic van jou net dat gedeelte dus.
Het lijkt er op dat je maar wat doet zonder te weten waar je mee bezig bent.
Jammer want het kost net zo veel om het in 1 keer goed te doen.
 
Tegen de limiet is er nog niet over
Waarom zou je slotspeling gaan meten van hagelnieuwe zuigerveren.
Om de ovaliteit te meten hebben we de cilinder in zowel x als Y richting gemeten en op 3 verschillende niveau's en geen gekke dingen tegen gekomen.
De cilinder diameter die in het lijstje voorkomt is de gemiddelde waarde.

Ik meen dat het de het de Uitlaatklepgeleider is van 2, en 3 , maar blijkbaar ga jij over precisie van formule 1 motoren,
Ik meen dat Motor Revisie Valkenswaard toch een gedegen vakmanschap in huis heeft, maar blijkbaar trek je die in twijfel.

Graag had ik een advies gehad waarom nu Cilinder 4 rookt, niets meer en niets minder.
 
Tja als die cilinder rookt en het is blauwe rook dat is er ergens toch iets niet goed,en een aantal
van de mogelijke oorzaken heeft daddyphilipsen je gegeven.En een onderdeel wat tegen de service
limiet zit had vervangen moeten worden,doe je dat niet heeft een revisie geen zin.
 
Als je niet begrijpt wrm het belangrijk is om de slotspeling te meten van de nieuwe zuigerveren dan mis je dus idd de belangrijkste basiskennis.

Laat ik het anders formuleren.
Als dat revisie bedrijf jullie werkelijk zo geadviseerd hebben dan zou ik daar nooit iets laten reviseren.
De 2 middelste cilinders zijn versleten en hadden naar een overmaat geboord en gehoond moeten worden met een maximale tolerantie van 0,05mm.
Ook hadden alle klepgeleiders en uitlaat kleppen vervangen moeten worden.
Ook de inlaatklepgeleiders en de inlaatkleppen zitten al aan de max.
Dan ga je zo'n blok niet weer in elkaar bouwen op hoop van zege maar dan ga je goed reviseren.

Maar denk dat jullie zelf gemeten hebben en iemand van dat bedrijf daar naar hebben laten kijken. En dat zal hem wel niet zoveel geïnteresseerd hebben en dan is het al gauw goed.

O en olieverbruik komt net zoals ik al in de andere topics van je had geschreven door versleten klepsteel rubbers, klepsteel geleiders, versleten cilinderwanden, versleten of slecht passende zuigerveren en olieschraapveren en versleten zuigers.
Dus hoe moet ik het nog begrijpelijker aan je uit leggen?
 
Ik ben niet op de hoogte van de details van deze motor, maar zou het kunnen zijn dat de schraapveer van cylinder 4 verkeerd om gemonteerd zit? Weet niet of dit een veer met een schuine kant is of dat het een samengestelde veer is maar als het een veer met een schuine kant is moet deze maar op 1 manier gemonteerd worden.
 
Het probleem zal hier net zoals je vaker tegenkomt zijn dat het een oude versleten motor is en het mag niet veel kosten.
om die reden word er dan maar half werk verricht in de hoop dat het dan nog enigszins goed komt.
Een blok volledig en goed reviseren is werk voor een vakman en dan ga je zomaar richting de 2000,- of meer.
 
De maximale speling wat gelijk de vervang limiet is is 0,1mm.
Dus ergens tussen 0,03 en 0,08 is nog acceptabel.
Tenminste dat haal ik uit je tabel
 
1 cilinder rookt, en alleen bij het starten / koud?

- Klepseal zit niet vast gedrukt / is omhoog gewipt (en zijn de klepseals ook nieuw?)
- Hebben de zuigers en zuigerveren op deze motor slotjes? Zo niet, dan staan de openingen van compressie en/of schraapveren mogelijk in lijn
- Tot slot: Als je nieuwe klepseals op klepgeleiders zet die eigenlijk te ruim gesleten zijn, dan slijten ze ovaal in, of lekken ze vanaf nieuw.

En weet je zeker dat dit probleem er alleen koud is? Echt warm, goed doortrekken in de twee en dan afremmen op de motor is de makkelijkste test of de olie langs de veren of de klepgeleiders komt, zoals reeds aangegeven door iemand hierboven.
 
@daddyphilipsen
Quote: “De maximale speling wat gelijk de vervang limiet is is 0,1mm.

Dus ergens tussen 0,03 en 0,08 is nog acceptabel.

Tenminste dat haal ik uit je tabel.”

Wat ik hieruit niet begrijp is,: de vervang limiet is 0,1mm
Dus 0,09 is dus niet acceptabel?
Misschien dat ik iets niet begrijp waarom is 0,03 acceptabel maar 0,09 Niet terwijl 0,1 de limit is.



Uit mijn tabel:


Valve to GuideCilinder
1​
2​
3​
4​
Valve I Valve guide clearance
ClearanceUitlaat
0,102​
0,149​
0,150​
0,108​
EX. 0.03 - 0.06 mm Limitt 0.10 mm
UitkomstInlaat
0,074​
0,086​
0,073​
0,061​
IN. 0.02 - 0.05 mm Limitt 0.09 mm (0.0035 in)


Quote: “Ook hadden alle klepgeleiders en uitlaat kleppen vervangen moeten worden.
Ook de inlaatklepgeleiders en de inlaatkleppen zitten al aan de max.”



Het kan dus zijn dat je je verlezen hebt?



@Mechanism
quote: “- Klepseal zit niet vast gedrukt / is omhoog gewipt (en zijn de klepseals ook nieuw?)”
Ja, kijk jij snapt hem.
Ja ze zijn nieuw:
Viton SPS Performance valve stem seals-spare-parts-motorcycle-online

Heb ik wel de goede gekocht…….
De zuigerveren hebben zoals een 2 takt geen slotjes. We hebben de WPHB gebruikt voor plaatsing van de openingen.
quote: “Tot slot: Als je nieuwe klepseals op klepgeleiders zet die eigenlijk te ruim gesleten zijn, dan slijten ze ovaal in, of lekken ze vanaf nieuw.”
En daar ben ik dus bang voor dat dit de oorzaak is., maar zoals je ziet:
Ex 0.108 iets boven de limit van 0,100 en
In 0,061 ver van de limit van 0,090 af
Dus hebben we of verkeerd gemeten , of klepseals niet vast gedrukt…..
 
Als je nog maar 0,01mm over hebt tot de servicelimiet dan is een paar duizend km later de service limiet al bereikt.
Dus ga je op voorhand vervangen zodat zo'n luchtgekoeld blok weer 60 a70.000km goed lopen kan zonder overmatig oliegebruik ed.
 
Als ik de tabel goed lees zat de uitlaatklep al boven de limiet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan