Olie kijkglaasje vs peilstok

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
Mijn vorige motor (CBR600 F3 1998) had een oliepeilstok, mijn huidige motor (CBR600 F4i 2001) heeft een kijkglas om het oliepeil te checken.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de peilkstok. 2 redenen:

je hoeft niet op de knieeen om je oliepeil te kunnen zien/meten
peilstok is gewoon makkelijker "af te lezen". Ruitje wordt vies (aan de buitenkant) etc...

Zou ik nu ook gewoon een peilstok van zo'n F3 oid kunnen gebruiken op de F4?? Desnoods de peilstok iets inkorten mocht dat nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige motor (CBR600 F3 1998) had een oliepeilstok, mijn huidige motor (CBR600 F4i 2001) heeft een kijkglas om het oliepeil te checken.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de peilkstok. 2 redenen:

je hoeft niet op de knieeen om je oliepeil te kunnen zien/meten
peilstok is gewoon makkelijker "af te lezen". Ruitje wordt vies etc...

Zou ik nu ook gewoon een peilstok van zo'n F3 oid kunnen gebruiken op de F4?? Desnoods de peilstok iets inkorten mocht dat nodig zijn.


Als het ruitje van binnenuit vies wordt, zou ik maar heel snel olie verversen.
 
Als het ruitje van binnenuit vies wordt, zou ik maar heel snel olie verversen.

Ruitje is van binnenuit brandschoon, maar daar gaat het me niet om, en als het glaasje van de buitenkant vies is, heb je toch ook een doekje nodig :P

Ik ben van mening dat een peilstok veeeeel nauwkeuriger is dan een kijkglaasje. Helemaal als je dat glaasje moet bekijken door een obscuur gaatje in een kuipdeel onder af en toe niet optimale licht omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
Mischien heb je gelijk. Maar met een lampje erbij is het toch goed te zien en je houd je vingers schoon.
Overigens, hoe nauwkeurig is oliepeilen?
In een optimale situatie moet het op een kaarsrechte vloer en de motor moet helemaal horizontaal staan. Als de motor op de bok staat heb je eigenlijk al een onnauwkeurigheid. Tevens verandert het peil een beetje al naar gelang de temperatuur van de olie.
In de meeste instructies staat dat je moet peilen ca 10 min. nadat je bent gestopt. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dit meestal vergeet en het zo af en toe eens doe aan het begin van de rit.
 
Mischien heb je gelijk. :Y

verhaal

idd, geen peilstok (er mag gelachen worden om dit hilarische grapje) tussen te krijgen. *zucht*

Ach, het was maar een ideetje. Mja, als ik dan een peilstok kan gebruiken, dan kan ik kiezen. Dus als ik dan een lampje bij me heb, maar geen doekje dan kijk ik naar het kijkglaasje en als ik een doekje bij me heb dan gebruik ik de peilstok. Heb ik een lampje én een doekje dan maak ik eerst het glaasje schoon alvorens naar de peilstok te kijken. :+
 
Laatst bewerkt:
idd, geen peilstok (er mag gelachen worden om dit hilarische grapje) tussen te krijgen. *zucht*

Ach, het was maar een ideetje. Mja, als ik dan een peilstok kan gebruiken, dan kan ik kiezen. Dus als ik dan een lampje bij me heb, maar geen doekje dan kijk ik naar het kijkglaasje en als ik een doekje bij me heb dan gebruik ik de peilstok. Heb ik een lampje én een doekje dan maak ik eerst het glaasje schoon alvorens naar de peilstok te kijken. :+
ha, ha. Je lijkt m'n vriendin wel. Die heeft ook altijd een doekje bij zich om het stokje schoon te maken.
Maar alle gekheid op een peilstokje. Hoe vaak peil jij? Ik kijk eens per 1.000 km of zo.
 
Meestal kijk ik even als ik de ketting smeer/span. Af en toe vergeet ik het (of heb ik er gewoon geen zin in), maar vaak zo rind de 500km. In de winter of bij regen smeer ik de ketting vaker, dus kijk ik ook iets vaker.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb je daar wel een goed punt. De ketting smeer ik uiteraard altijd na de rit, want dan is hij lekker warm en dan trekt het vet er goed in en de olie vergeet ik dan meestal, terwijl de motor dan al op de paddock stand staat.
Goed voornemen van mij voor 2007 (kettingsmeren = oliepeil controleren).
 
Gewoon voor elke sportieve of lange rit even peilen.Ik kijk meestal elke week wel even.Ik heb een hekel aan brandende oliepeillampjes en bijvullen onderweg.
Hangt ook wat af van de km's die je maakt.Mijn oude GSX neemt wel iets en check ik elke week.Mijn FZR1000 alleen voor elke lange rit.(hoeft maar eens in de 1500-1800 175ml bij)

FRans
 
Leuk zo`n peilstokje, maar moet je hem eigenlijk helemaal indraaien om het juiste peil te meten?

M`n thundercat heeft een kijkglaasje, alleen zit daar de kuip voor zodat je hem net aan kunt zien.

M`n xt550 heeft een peilstok vóór de tank in het frame , zolang er nog olie aan het stokje zit vind ik het best.

En de CB-1 (van mijn vrouw) heeft een peilstokje in het blok.

de CB-1 en de thundercat moeten horizontaal staan om het oliepeil te meten, de xt weer niet.
Bij de thundercat is het het lastigst omdat deze alleen een zijstandaardje heeft.
 
Vaak moet je weer een tangetje pakken om het peilstokdop los te krijgen . Kost je net zoveel werk als een doekje pakken hoewel ik nog nooit m`n glaasje schoon heb hoeven maken om te zien of het oliepeil goed is . Maar het maakt niet uit want je motor is je liefje toch? :Y
 
Je lijkt m'n vriendin wel. Die heeft ook altijd een doekje bij zich om het stokje schoon te maken.
Argh, houd die details voor jezelf alsjeblieft! :X
:+


Als je motor geen bok heeft en een kijkglaasje ergens diep verborgen onderaan heeft zitten, dan is een peilstok toch wel handiger inderdaad: Je gaat dan gewoon op de motor zitten, balanceert 'm redelijk rechtop en je schroeft de stok uit om te peilen. En dat zonder assistentie van de rest van de familie of zonder de motor wiebelend aan 1 hand balancerend op je hurken zittend en je hoofd net boven de koude grond.
Aan de andere kant, olie peilen hoeft niet met wetenschappelijke precisie te gebeuren en als je motor niet al teveel gebruikt (en de meeste moderne motoren die eenmaal ingereden zijn doen dat ook niet) hoef je 'm ook niet permanent tot aan het maximum opgetopt te houden; ergens halverwege is goed genoeg, bewaar je olie liever voor wat regelmatiger ververs-acties 8-)
 
Laatst bewerkt:
Glaasje is IMHO ideaal.

Naast de motor ff een klein beetje door je knieen, motor recht houden, en je bent al klaar met peilen.

Komt geen rommel naar binnen (ik rij met een off the roadje, en die is weleens vuil), geen peilstok af te kuisen, geen lappie nodig en je loopt ook niet te klooien als je de olie niet goed ziet op de peilstok. (zeker als de olie nog schoon is als je hem net ververst hebt)
En het allerhandigste, ik vergis me nooit in "moet ik die peilstok en nu in draaien, of juist niet"

:P
 
Ik heb na ruim overleg met de zaterdag aangekochte fles Bacardi Superior (nu voor 75% leeg en 37,5% vol) besloten om een poll toe te voegen aan het gfeheel. Leef je uit zou ik zeggen.
 
Ik ga voor een glaasje. Ik heb die nog nooit schoon hoeven maken. Zit op een GSXF duidelijk in het zicht. een glaasje bacardi gaat er trouwens ook nog wel in..

Tja, helaas. De fles is bijna leeg. Ik heb iig lekker diep in het glaasje gekeken..... jammer dat het niveau steeds maar weer daalde.... B|
 
Laatst bewerkt:
De oliestand moet je horizontaal meten, dus de motor rechtop op 2 wielen. Met een peil glas kun je je motor rechtop houden en peilen. Met een peilstok gaat dit niet. Vandaar dat de meeste een peil glas hebben.
 
De oliestand moet je horizontaal meten, dus de motor rechtop op 2 wielen. Met een peil glas kun je je motor rechtop houden en peilen. Met een peilstok gaat dit niet. Vandaar dat de meeste een peil glas hebben.


:? Waarom kan je met een peilstok niet je motor recht houden en peilen :?

Ik heb ook de voorkeur voor een kijkglaasje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan