Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen week een Ducati 748S uit 1999 gekocht. Toch maar weer een 2 cilinder..
Ik wist dat het een opknappertje was, dus daar ben ik vorige week ook maar direct mee begonnen. In eerste instantie wat kleine standaard dingetjes gedaan zoals de boel schoonmaken. (Bougies, filters e.d) Gisteren liet het weer het eindelijk toe om eens een stukje op de duc te rijden, dus zo gezegd, zo gedaan.
Na een paar kilometer ding aan de kant gezet en motor laten draaien. Wat meteen opviel was de grote plas olie onder m'n brommer, dus heb em direct uitgezet en ben terug gelopen naar huis.
Motor op de brug gezet, tank & kappen eraf gehaald om te zien waar de lekkage vandaan kwam. In eerste instantie had ik het vermoeden dat de koppakking lek zou zijn, aangezien het leek alsof er ook koelvloeistof door de olie zat, (glaasje op 't blok is ook 'beslagen') maar alles rondom de pakking leek vrijwel droog.
Heb em thuis nog een keer gestart en gekeken waar ie nou eigenlijk lekte, en nu blijkt dat ie olie lekt uit het 'distributieriemhuis'. (heet dat zo? ) Daar heb ik de deksels dus vanaf gedraaid, en er zat inderdaad nog wat olie in. Bovenin het 'huis' was alles behoorlijk nat van de olie, dus ik heb het vermoeden dat daar ergens een keerring lek is ofzo. (Misschien deel 4/5 uit de afbeelding?)
Heeft iemand van jullie ervaring met het vervangen van zo'n keerring? Is het moeilijk om dat zelf te doen?
P.s: Tips om te kijken naar andere zaken zijn natuurlijk ook welkom!
Ik heb afgelopen week een Ducati 748S uit 1999 gekocht. Toch maar weer een 2 cilinder..
Ik wist dat het een opknappertje was, dus daar ben ik vorige week ook maar direct mee begonnen. In eerste instantie wat kleine standaard dingetjes gedaan zoals de boel schoonmaken. (Bougies, filters e.d) Gisteren liet het weer het eindelijk toe om eens een stukje op de duc te rijden, dus zo gezegd, zo gedaan.
Na een paar kilometer ding aan de kant gezet en motor laten draaien. Wat meteen opviel was de grote plas olie onder m'n brommer, dus heb em direct uitgezet en ben terug gelopen naar huis.
Motor op de brug gezet, tank & kappen eraf gehaald om te zien waar de lekkage vandaan kwam. In eerste instantie had ik het vermoeden dat de koppakking lek zou zijn, aangezien het leek alsof er ook koelvloeistof door de olie zat, (glaasje op 't blok is ook 'beslagen') maar alles rondom de pakking leek vrijwel droog.
Heb em thuis nog een keer gestart en gekeken waar ie nou eigenlijk lekte, en nu blijkt dat ie olie lekt uit het 'distributieriemhuis'. (heet dat zo? ) Daar heb ik de deksels dus vanaf gedraaid, en er zat inderdaad nog wat olie in. Bovenin het 'huis' was alles behoorlijk nat van de olie, dus ik heb het vermoeden dat daar ergens een keerring lek is ofzo. (Misschien deel 4/5 uit de afbeelding?)
Heeft iemand van jullie ervaring met het vervangen van zo'n keerring? Is het moeilijk om dat zelf te doen?
P.s: Tips om te kijken naar andere zaken zijn natuurlijk ook welkom!
Laatst bewerkt: