Olie lekkage Ducati 748S

koensl

Rookie
14 nov 2014
13
0
Hengelo
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week een Ducati 748S uit 1999 gekocht. Toch maar weer een 2 cilinder.. :)
Ik wist dat het een opknappertje was, dus daar ben ik vorige week ook maar direct mee begonnen. In eerste instantie wat kleine standaard dingetjes gedaan zoals de boel schoonmaken. (Bougies, filters e.d) Gisteren liet het weer het eindelijk toe om eens een stukje op de duc te rijden, dus zo gezegd, zo gedaan.

Na een paar kilometer ding aan de kant gezet en motor laten draaien. Wat meteen opviel was de grote plas olie onder m'n brommer, dus heb em direct uitgezet en ben terug gelopen naar huis.

Motor op de brug gezet, tank & kappen eraf gehaald om te zien waar de lekkage vandaan kwam. In eerste instantie had ik het vermoeden dat de koppakking lek zou zijn, aangezien het leek alsof er ook koelvloeistof door de olie zat, (glaasje op 't blok is ook 'beslagen') maar alles rondom de pakking leek vrijwel droog.

Heb em thuis nog een keer gestart en gekeken waar ie nou eigenlijk lekte, en nu blijkt dat ie olie lekt uit het 'distributieriemhuis'. (heet dat zo? :?) Daar heb ik de deksels dus vanaf gedraaid, en er zat inderdaad nog wat olie in. Bovenin het 'huis' was alles behoorlijk nat van de olie, dus ik heb het vermoeden dat daar ergens een keerring lek is ofzo. (Misschien deel 4/5 uit de afbeelding?)

Heeft iemand van jullie ervaring met het vervangen van zo'n keerring? Is het moeilijk om dat zelf te doen?

P.s: Tips om te kijken naar andere zaken zijn natuurlijk ook welkom!
full
 
Laatst bewerkt:
Vaker dan de keer ring, komt het tussen het lager-huis (die met 2 boutjes vastzit) en de kop zelf vandaan.

klopt, reparatie is vrij eenvoudig. wil ook nog wel eens de pakking van het middendeel zijn..
moer van de poelie los draaien, hiervoor heb je een tool nodig (mag je wel van me lenen)
riemspanner los en riem er af, de 2 boutjes los draaien en er uit trekken.
dan schoon maken en rubber ring vervangen.
terug monteren in omgekeerde volgorde.
let wel op de timing en spanning van de riem ;)
 
Laatst bewerkt:
Voor de geinteresseerden even een update..

Na het vervangen van de O-ring en de seal ring van de poelie, bleef het probleem zich voor doen. Seal ring werd er na een paar kilometer rijden weer uitgedrukt waardoor alle olie er weer uit kwam.

Afgelopen maandag samen met Rob naar gekeken, en na logisch nadenken bedacht dat waarschijnlijk 1 van de olie afvoerkanalen verstopt zit, waardoor de oliedruk in de kop zo hoog werd dat de keerring van de poelie eruit werd geperst.

Gisteravond heb ik de cilinderkop eraf gehaald en zag direct dat de koppakking er door de vorige eigenaar verkeerdom op was gezet, |( waardoor inderdaad de olie afvoerkanalen dus dicht zaten.

Vanavond gaat de boel weer in elkaar, hopelijk dit weekend eindelijk rijden! :]

@Rob: Nogmaals super bedankt voor het meedenken en het lenen van je gereedschap!
 
Pannekoek.. Dat was precies mijn gedachte na het zien van die pakking gisteren.. :P

Ik heb zelf altijd een hekel aan die topics waar de oplossing niet in staat, dus vandaar.. ;) Graag gedaan!
 
voor mij was het al snel duidelijk dat de retour verstopt zat.
er was teveel druk op de olie in de kop, zeker nadat Koen aangaf dat de motor die dag niet gelopen had en dat hij deze met dit probleem gekocht had (dus geen geschiedenis kent).
retour loopt door de kop en cilinder en er zijn dan een paar mogelijkheden
koppakking verkeerd om.
voetpakking te ijverig met blue siliconen ingesmeerd.
of de retour in het carter dicht gemaakt alsof het een 2 klepper is.

vraag is dan altijd of het de enige sleutelblunder van de vorige eigenaar of diens monteur was :?


maar wel de mooiste en snelste kleur voor een 748 :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan