Olie 'lekkage' GSX 600 f

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Beste allemaal,

hier dan mijn 1e post,

ik heb een probleempje, mijn suzuki lekt olie ( niet extreem, maar er komen steeds meer druppels onder de carport te liggen...ik heb net even onder de motor gelegen, boel een beetje schoon gepoetst, maar ik zie dat hij lekt bij de versnellingsbak:
2vulk49.jpg

2ithtaa.jpg


heeft iemand enig idee of (te zien op de laatste foto) het ringetje (of wat het ook is) of daar een schroefje bij aan zit zodat dat aangedraait kan worden?
want voor zover ik het kan zien komt daar de olie vandaan...

alvast bedankt! :}

Groeten, Groetenboer!
 
ow heerlijk, een F'je, das lekker sleutelen :N

Het lijkt er op of de keerring lekt bij je uitgaande schakelas, zit niks anders op dan het tandwielkapje er af te schroeven om de keerring te inspecteren.
 
Laatst bewerkt:
hmm, nee want toen het begon, had ik em nog gesmeerd...
dus dat zal het niet zijn, denk ik.
kheb net de kappen er weer op geschroefd en straks n stukje rijden, mss das ik straks kan zien waar het vandaan komt.
 
ow heerlijk, een F'je, das lekker sleutelen :N

Het lijkt er op of de keerring lekt bij je uitgaande schakelas, zit niks anders op dan het tandwielkapje er af te schroeven om de keerring te inspecteren.

hmm, tandwielkapje eraf schroeven...is dat veel werk?
kzag wel wat boutjes zitten, maar het leek er vrij vast op te zitten, volgens mij moet ik ook de schakel'pook' eraf halen of niet?
 
lastigst is dat je de linkerkuip en onderkuip er af moet schroeven om er lekker bij te kunnen, pookje zelf hoef je niet te demonteren, alleen het stukje waar deze op de schakelas zit(zie foto)
full


Wel even opletten welk inbusboutje waar hoort uit dat tandwieldekseltje, ze hebben bijna allemaal een andere lengte.

Is ook wel eens goed om het kapje er af te halen en alle meuk eruit te peuteren, is vaak een vieze bedoeling daaronder ;)

Bij het terugmonteren even opletten of het koppelingspennetje goed valt, en de koppeling even testen voordat je de kappen weer terugmonteerd.

Is allemaal geen moeilijk werk, kost alleen even wat meer tijd bij een F dan bij andere merken...
 
lastigst is dat je de linkerkuip en onderkuip er af moet schroeven om er lekker bij te kunnen, pookje zelf hoef je niet te demonteren, alleen het stukje waar deze op de schakelas zit(zie foto)
[afbeelding]

Wel even opletten welk inbusboutje waar hoort uit dat tandwieldekseltje, ze hebben bijna allemaal een andere lengte.

Is ook wel eens goed om het kapje er af te halen en alle meuk eruit te peuteren, is vaak een vieze bedoeling daaronder ;)

Bij het terugmonteren even opletten of het koppelingspennetje goed valt, en de koppeling even testen voordat je de kappen weer terugmonteerd.

Is allemaal geen moeilijk werk, kost alleen even wat meer tijd bij een F dan bij andere merken...
super!, bedankt voor de uitleg, ik ga morgenochtend met een kater aan de gang.
trouwens, wat zou zoiets kosten, n keerring?

groeten!
 
zo, nu eindelijk echt begonnen,

die kap eraf halen was een eitje, en inderdaad, het was er een smeerboel!
nu het volgende punt, ik krijg zo'n ringklemmetje er niet af..heeft iemand een idee hoe dit snel en makkelijk te doen?
groeten !

edit: foto's
overal view:
23w01ut.jpg

dat 'ringklemmetje':
1735ad.jpg

(deze krijg ik er dus niet af...)
 
Laatst bewerkt:
nieuws:

10xro21.jpg


bij het bovenste pijltje moet een pennetje in, die zat er niet in (want die gaat ook in die kap die ik er af heb gehaald) dus bij het starten kwam daar olie uit... is het mogelijk dat om dat pennetje nog een afdichtingsringetje moet?

MVG.
 
Hoi!

Dat "pennetje" is de stift die via je koppelingskabel wordt ingedrukt om te (ont)koppelen...

Niet kwijtraken dus dat "pennetje" hahaha

Ik zie een aantal dingen:

Voorste tandwiel (en dus vaak ok je ketting) is op.

Olie via het pennetje naar buiten zou kunnen, ik heb nooit mijn GSXF gestart zonder deze kap erop...geen idee, maar dat hij niet geheel dicht is lijkt mij vreemd, want de koppelingspen zit vaak wat "ruim" en bij mij kwam daar nooit olie uit...

Wel draaide ik mijn pen elke keer dat ik er kwam even om, zodat hij gelijkmatig slijt. Niet mega belangrijk denk ik. Over een olielekkage via je schakelstang (onderste, gegroefde) pen heb ik nog niet eerder gehoord.

PS: bij vervangen kettingsetje WEL de grote moer vervangen bij het voorste tandwiel, EN het borgmoertje GOED insmeren met loctite want ik heb het eens gehad dat ie door resonanties eraf trilde...en dan mag alles weer open! Balen...

Een druppeltje olie op z'n tijd is misschien niet de moeite waard om door te blijven speuren...weet niet hoe oud je motor is (kilometerstand) en wat het olieverbruik is.....

Succes!
 
Ohw, en om duidelijk te blijven:

Het koppelingspennetje is het bovenste pennetje.

Om dat pennetje hoeft geen enkel ringetje, je kunt hem dus eenvoudig uit het blok of uit het dekseltje trekken, omdraaien, terugstoppen, etc.

Bij mijn motor (70.000+km) zat die er redelijk losjes (niet overdreven los) in, en de passing was goed. maar daar had wel olie langs kunnen lopen, alleen zoals ik al schreef: ik heb de motor nooit gestart zonder dat pennetje goed gemonteerd te hebben.
 
Ohw, en om duidelijk te blijven:

Het koppelingspennetje is het bovenste pennetje.

Om dat pennetje hoeft geen enkel ringetje, je kunt hem dus eenvoudig uit het blok of uit het dekseltje trekken, omdraaien, terugstoppen, etc.

Bij mijn motor (70.000+km) zat die er redelijk losjes (niet overdreven los) in, en de passing was goed. maar daar had wel olie langs kunnen lopen, alleen zoals ik al schreef: ik heb de motor nooit gestart zonder dat pennetje goed gemonteerd te hebben.

er moest volgens de tekening wel n ringetje om heen, die heb ik gekocht, en alles er weer opgezet, en hij rijdt, en zie nog geen oliesporen, dus mijn 1e reparatie is gelukt *O*
 
Ik begrijp er niets van,

hij lekt nog steeds olie
kan het zijn dat het de olie is die uit dat gaatje kwam toen ik hem startte?
of is dit verse olie en zit er ergens anders nog een lek, of heb ik de keerring er verkeerd opgezet?

hopeloos...
 
waar zie je dat aan?
en hoezo moet je die moer vervangen?

groeten

Waar zie je dat aan...tsja, hoe leg je dat uit...

de tanden van je tandwiel zijn te "dun"

of

de tanden van je tandwiel zijn te "hol" uitgesleten.

De moer is een belangrijke (de belangrijkste) moet voor je gehele aandrijving... het is een borgmoer, die net als je carter-plug-ringetje vervangen moet worden bij elke keer als ie los is geweest.

Ik weet het, er zijn vast legio rijders die dit niet doen/laten doen, maar geloof me, bij deze blokken is het echt SLIM het wel te doen. het borgmiddel verhard, en bij het opnieuw aandraaien blijft er steeds minder borgmiddel over, en gaat de moer steeds ruimer zitten. ook beschermt het in mindere mate je schroefdraad...

Dus als je je tandwielen los haalt (zou alleen nodig zijn bij vervanging) koop dan ook een nieuwe moer (±10 euro)

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Waar zie je dat aan...tsja, hoe leg je dat uit...

de tanden van je tandwiel zijn te "dun"

of

de tanden van je tandwiel zijn te "hol" uitgesleten.

De moer is een belangrijke (de belangrijkste) moet voor je gehele aandrijving... het is een borgmoer, die net als je carter-plug-ringetje vervangen moet worden bij elke keer als ie los is geweest.

Ik weet het, er zijn vast legio rijders die dit niet doen/laten doen, maar geloof me, bij deze blokken is het echt SLIM het wel te doen. het borgmiddel verhard, en bij het opnieuw aandraaien blijft er steeds minder borgmiddel over, en gaat de moer steeds ruimer zitten. ook beschermt het in mindere mate je schroefdraad...

Dus als je je tandwielen los haalt (zou alleen nodig zijn bij vervanging) koop dan ook een nieuwe moer (±10 euro)

Succes!
erg duidelijk uitgelegd;)
gewoon doen dus.
ik heb net weer het gebeuren los gehaald, op de bok gezet, en nu lekt in vreemd genoeg (tot nu toe) niet meer. (ik heb net natuurlijk wel n stukje gereden..)
ik vind het maar vreemd...

Groeten
 
Ik weet het, er zijn vast legio rijders die dit niet doen/laten doen, maar geloof me, bij deze blokken is het echt SLIM het wel te doen. het borgmiddel verhard, en bij het opnieuw aandraaien blijft er steeds minder borgmiddel over, en gaat de moer steeds ruimer zitten. ook beschermt het in mindere mate je schroefdraad...

Zeer zeker weten belangrijk om de moer te vervangen. Mijn motor had helemaal geen moer meer, daar kwam ik pas achter toen ik het blok eruit haalde voor een R-blok. Met dank aan de vorige eigenaar...
 
Zeer zeker weten belangrijk om de moer te vervangen. Mijn motor had helemaal geen moer meer, daar kwam ik pas achter toen ik het blok eruit haalde voor een R-blok. Met dank aan de vorige eigenaar...
kon je er wel op rijden?

ik heb net iets langer gereden (dik een uur) en nu lekt ie toch nog wel wat...maar wel wat minder dan eerst...ik begrijp er alleen nog steeds niets van...

stomme motor:(

afspraak bij een monteur gemaakt voor zaterdag:)
 
kon je er wel op rijden?

ik heb net iets langer gereden (dik een uur) en nu lekt ie toch nog wel wat...maar wel wat minder dan eerst...ik begrijp er alleen nog steeds niets van...

stomme motor:(

afspraak bij een monteur gemaakt voor zaterdag:)

Ik merkte er niets van, omdat de ketting steeds op de goede spanning stond. Maar alleen de gedachte dat zo'n tandwiel eraf kan glijden... kan je een onderbeen kosten. Heb je nadat je de reparatie hebt uitgevoerd wel het blok weer schoongemaakt, dus de lekkagesporen en meuk wel eraf gehaald?
 
waar zie je dat aan?
en hoezo moet je die moer vervangen?

groeten

Als tandwielen eruit zien als Ninja werpsterren, dan zijn ze meestal versleten. Over het algemeen vervang je met de tandwielen ook gelijk de ketting (of andersom), dus die ketting zal naar ik aanneem ook versleten zijn.

Ik persoonlijk zou die grote moer ook niet vervangen als het geen zelfborgende is, mits hij wel fatsoenlijk geborgd kan worden. Wel het juiste aanhaalmoment gebruiken. Te los = loslopen, te vast = krak....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan