Olie mengen?

Olifant

MF veteraan
17 okt 2007
2.742
2
De volgende situatie doet zich voor:

In mijn gsxje zit olie Castrol GP 10w40. Nu moet ik binnenkort een beetje olie bijvullen. Dezelfde olie heb ik niet meer. Kan ik er gewoon iedere willekeurige 10w40 olie bij gooien?
 
Ja, oliefetisjist Worldbeater heeft me hier al op gewezen.

Huilbuien krijg ik er van ;(

het is niet geheel ongegrond.

de anwb heeft een jaar of 5 terug ook al eens een golfje zonder verversen rond laten rijden.
dat ding hield het ook lachend twee en een halve ton vol zonder olie verversen.
aangezien de meeste auto's die kilometerstand niet halen is het best reeel.

dat golfje was alleen een dienstauto die bijna 24 uur per dag draaide.
dat is wat anders als de gemiddelde boodschappenauto.
echt representatief is het dus niet.

overigens zegt dat niets over de status van de olie.
die zal na een ton of twee zijn beste tijd wel gehad hebben.
je komt dan alleen op het punt dat olieverversen duurder is als de economische waarde van de auto.

rationeel gezien kan je met een goedkoop blikje best volstaan met bijvullen.
 
Laatst bewerkt:
het is niet geheel ongegrond.

de anwb heeft een jaar of 5 terug ook al eens een golfje zonder verversen rond laten rijden.
dat ding hield het ook lachend twee en een halve ton vol zonder olie verversen.
aangezien de meeste auto's die kilometerstand niet halen is het best reeel.

dat golfje was alleen een dienstauto die bijna 24 uur per dag draaide.
dat is wat anders als de gemiddelde boodschappenauto.
echt representatief is het dus niet.
overigens zegt dat niets over de status van de olie.
die zal na een ton of twee zijn beste tijd wel gehad hebben.
je komt dan alleen op het punt dat olieverversen duurder is als de economische waarde van de auto.

rationeel gezien kan je met een goedkoop blikje best volstaan met bijvullen.
Daar heb je gelijk in voor 5 Liter bij de Aldi of Lidl ben je 7 - 8 Euro kwijt en het is geen rommel API sj /CCMC G4 *D :} *O*
Bij een dealer betaal je het dubbele en dat ook nog eens per liter :Y en dat is soms ook nog eens van mindere kwalitijd }) dus |( of :? economi spekken :r
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in voor 5 Liter bij de Aldi of Lidl ben je 7 - 8 Euro kwijt en het is geen rommel API sj /CCMC G4 *D :} *O*
Bij een dealer betaal je het dubbele en dat ook nog eens per liter :Y en dat is soms ook nog eens van mindere kwalitijd }) dus |( of :? economi spekken :r


Nou, de mindere kwaliteit bij de dealer ben ik niet zo zeker van. Wel dat ze duurder zijn.

By the way gummer, weet je nou al wat voor olien er in je blok zitten? Ik wil graag de primeur van een eerste glycol hebben in een blok. (zie eerdere post)
 
Daar heb je gelijk in voor 5 Liter bij de Aldi of Lidl ben je 7 - 8 Euro kwijt en het is geen rommel API sj /CCMC G4 *D :} *O*
Bij een dealer betaal je het dubbele en dat ook nog eens per liter :Y en dat is soms ook nog eens van mindere kwalitijd }) dus |( of :? economi spekken :r

wat denk je dat er in mijn motoren zit? O-)
nu heb ik wel motoren met een droge koppeling, dat maakt de afweging iets gemakkelijker.

full


de lidl olie met SJ specificatie is dus ruim meer als voor mijn modernste motor is voorgeschreven.
de R60/6 uit '76 is in '69 ontworpen, volgens mij reden ze toen nog op plantaardige olie _O-
 
wat denk je dat er in mijn motoren zit? O-)
nu heb ik wel motoren met een droge koppeling, dat maakt de afweging iets gemakkelijker.

[afbeelding]

de lidl olie met SJ specificatie is dus ruim meer als voor mijn modernste motor is voorgeschreven.
de R60/6 uit '76 is in '69 ontworpen, volgens mij reden ze toen nog op plantaardige olie _O-


SJ is voor een motorfiets geen betere kwalificatie
 
het lijstje van boven is voor de R1100 van '95.
SJ is zowieso niet slechter als SG, dat is als hoog volgens het lijstje.

overigens niet eenvoudig info op te googelen over olie zonder een zootje merkgebonden marketing blabla te vinden |(
 
De Japanse motor fabrikanten raden het gebruik van SH en hoger af omdat er motorische problemen ontstonden.

En hier is de uitleg waarom. (Let niet op de context, dit is tekst uit een eerdere post in een olietopic)

(Voor het hele topic: Motorolie )

Het staat hier weer vol met fabeltjes en andere non-wetenswaardigheden.

Friction modifiers zijn middelen die worden toegevoegd worden om de interne wrijving van een (auto) motor te reduceren. Heeft niets met de koppeling van een auto te maken.

En ook is het zo dat motorfietsolie moet smeren als een idioot maar niet bij de natte koppeling, zie hier de tegenstrijdingheid bij motorfiets en dus ook de grootste reden om te kiezen voor een motorfietsolie ipv een auto olie.

Tot voor een paar jaar terug was de SAE classificatie de norm om een motorolie te beoordelen, echter is de SAE indeling louter voor auto's en (lichte) vrachtwagens bedoelt en dus niet voor motoren. In veel (oudere) manuals wordt er wel degelijk door fabrikant naar verwezen omdat er destijds geen specifieke motofietsnorm bestond. Wat betreft de visocositeit en kwaliteit werd er naar SAE verwezen met vaak een (kleine) opmerkingen dat het wel olie moest zijn die te gebruiken is bij een natte koppeling.

Tegenwoordig bestaat er wel een indeling voor motorfietsen en dat is de JASO norm.

Als je auto olie in je blok doet (met natte koppeling) en dat gaat goed, dan heb je geluk en als je het jaren doet, dan heb je al jaren geluk. Het is wachten op problemen en een goede auto olie is bijna net zo duur (of goedkoop) als een motorfietsolie.

Altijd een motorfietsolie gebruiken, maar ja dat zeg ik.......


-------------------------------------------------------------------------------------------------------
quote:
Suzuki/Yoshimura schreef op 22 januari 2007 @ 16:49:
En wat staat er in mijn boekje van mn splinter nieuwe gsxr 750 k7.
Gebruik API klasse sf/sg of sh/sj, OF JASO klasse MA. En JASO staat voor Japanese automobile standards organization.
DUS er kan gewoon auto olie in!! Dus kun je nog een olie sjeik zijn de praktijk is toch echt anders.
Suzuki waarschuwt alleen voor de auto olieén die een energy conservering hebben omdat die wel een slechte invloed hebben op de koppeling.


Maar goed ieder z'n eigen.


Nou heeft de oliesjeik in de praktijk en in theorie best wel wat ervaring op het gebied van olie

Wat jij hierboven beschrijft is precies wat ik dus al eerder schreef. Eigenwijs als ik ben wil ik toch weer je denkfout uitleggen en dus ook uitleggen dat je goed moet lezen wat er in je handleiding staat.

API en SAE motorolieclassificatie zijn bedoeld voor auto's en lichte vrachtwagens. In slechts enkele gevallen beschreef API ook motorfietsoliekwaliteit, maar dat ging om tweetakt olie. JASO MA is specifiek bedoelt voor een natte koppeling. Dus als je olie voldoet aan de JASO MA en daarbij aan een API indeling, dan is er dus niets aan de hand.

Het label "energy conserving" heeft zijn intrede gedaan bij de kwaliteit "API SG". Op zich wat tegenstrijdig want die kwaliteit is bedoeld voor auto's vanaf 1993, terwijl je de test die die nodig is om een dergelijk label te krijgen verplicht is sinds 1 augustus 1997. Het gaat hier om de zgn Sequence VI-A. Die test schrijft weer voor dat de olie die getest wordt minimaal moet voldoen aan de ILSAC GF-2 specificaties. De ILSAC GF-2 specificatie is een equivalent van de API SJ. De brandstofbesparing die gerealiseerd kan worden wordt uitgedrukt in een percentage en is afhankelijk van de viscositeit. In de kwaliteiten van SH en SJ wordt tevens ook een maximum gesteld aan de hoeveelheid fosfor die in de olie mag zitten ivm milieuproblematiek. Er wordt dus niet gesproken over het feit of er wel of geen friction modifiers in mogen zitten. Op de term friction modifiers niet te populair te maken wil ik het anders verwoorden, er worden geen specifieke eisen gesteld aan de samenstelling van de olie met uitzondering van milieu aspecten.

In je handleiding staat dat er ook zelfs "SH en SJ" gebruikt mag worden. Dat is opmerkelijk want veel olie met kwaliteit SH en SJ hebben een label "energy conserving". Zie hier de tegenstrijdigheid in de handleiding van je nieuwe motor!! Stond er niet ergens dat je uit moest kijken met olie met het label "energy conserving"?

10 tegen 1 dat in kwaliteit "SH en SJ " wel degelijk olie friction modifiers zitten. Want zoals ik hierboven al beschreef zijn er wel eisen wat betreft milieu en emissie, maar verder is men vrij om te dien en te laten wat men wil. Dus zouden er wel eens friction modifiers in de olie kunnen zitten en dus je koppelig verstieren.

Oh ja, wat betreft de schade bij motorfietsen en dat onafhankelijke lab he? Laat ik nou net daar heel veel ervaring mee hebben Ik ben wel van mening dat je erg goedgelovig bent als het op schadevergoeding uit komt en labonderzoeken van motorfietsfabrikanten. En dan spreek ik over professionele ervaring en niet vanuit de hobby in mijn schuurtje.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote:
4strokerules schreef op 24 januari 2007 @ 21:11:
RSV31 klopt het dat de Japanse motorfietsfabrikanten hun eigen eisen aan olie zijn gaan stellen, omdat de API eisen niet meer voldeden ?


Ja dat klopt. Een exact jaartal durf ik niet te noemen, maar beroepsmatig ken ik de JASO norm bijna 10 jaar. Er onstonden jaren geleden vage klachten met slippende koppelingen, de japanners hebben toen de JASO norm in het leven geroepen omdat er simpelweg geen motorfietsnorm was. Zeker toen "energy conservering" bij auto's werd geintroduceerd was er geen touw meer aan vast te knopen. Er werd simpelweg altijd verwezen naar de API en SAE normen die zoals ik al eerder postte specifiek voor auto's zijn en niet voor motoren.

De JASO norm is inmiddels wereldwijd bekend en de norm voor motorfietsen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan