Olie mengen?

Olifant

MF veteraan
17 okt 2007
2.742
2
De volgende situatie doet zich voor:

In mijn gsxje zit olie Castrol GP 10w40. Nu moet ik binnenkort een beetje olie bijvullen. Dezelfde olie heb ik niet meer. Kan ik er gewoon iedere willekeurige 10w40 olie bij gooien?
 
op de verpakking staat een zogenaamde "api grade". Als deze overeenkomen en dezelfde olie (mineraal, half synth of vol synth) is, zou het volgens mij gewoon kunnen.
En geen auto olie he..
 
Laatst bewerkt:
Er zit nu deze in:

http://www.louis.de/_105ecfe69929fe94631370e06c6254867a/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=325&wgr=432&list_total=40&anzeige=0&page=2&artnr_gr=10038255 (Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit)

wat mag er bij?
 
10w40 met 20w50 bv maakt zelfs niet veel uit.

inderdaad geen vol en halfsyntheet bij elkaar gieten...


even in het onderhoudsboekje kijken natuurlijk wat er precies in moet...
 
Laatst bewerkt:

Ow, w8 ff, klein beetje bijvullen..... |( lezen, l*l dat ik ook ben.... :P


... Inderdaad, da's dan wel weer zonde. Nou, die graden (10W40, 20W50, enz) maakt niet uit. Hoe het zit met de syntheten weet ik niet, en wat verschillende merken onderling doen ook niet. Anderzijds, die API normen (neem aan dat dat American Petroleum Institue betekent... Wereldwijde standaardisatie norm voor alles wat met olien, brandstoffen, processen etc. te maken heeft) zouden er voor moeten zorgen dat de basis van die rotzooi allemaal hetzelfde is. Verschil komt uit de additieven die elk merk in er mietert.

Trouwens, waarom haal je niet een busje van diezelfde Castrol? Zal je nog wel vaker nodig hebben toch?
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet dezelfde? Deze was de jubileumsactie van Louis.de 4 liter voor nog geen 30E. Ze zitten een eindje uit de buurt. De 4 liter waren precies genoeg. Net niet tot max. gevuld. Ik ben nu 3000km verder en het oliepeil begint al een beetje te zakken. Ik zit nu precies tussen min. en max. Dus er moet straks een klein beetje bij. Maar ik heb van die 4 liter geen druppel meer over. :P
 
Waarom niet dezelfde? Deze was de jubileumsactie van Louis.de 4 liter voor nog geen 30E. Ze zitten een eindje uit de buurt. De 4 liter waren precies genoeg. Net niet tot max. gevuld. Ik ben nu 3000km verder en het oliepeil begint al een beetje te zakken. Ik zit nu precies tussen min. en max. Dus er moet straks een klein beetje bij. Maar ik heb van die 4 liter geen druppel meer over. :P

Het peil moet ook tussen min en max zitten. dus bijvullen is dus niet egt nodig
 
Ja snap ik ;).

Ik rijd best veel, dus het moet over een paar weken wel gebeuren en ik heb helemaal niks in huis. Gezien ik geen zin heb om helemaal naar Duitsland te rijden om dezelfde olie te scoren stel ik deze vraag.
 
Ja snap ik ;).

Ik rijd best veel, dus het moet over een paar weken wel gebeuren en ik heb helemaal niks in huis. Gezien ik geen zin heb om helemaal naar Duitsland te rijden om dezelfde olie te scoren stel ik deze vraag.

ik zou gewoon bij de dichtsbijzijnde motorzaak een litertje halen, gewoon ff vragen wat er bij mag. En als je nog 3000 km gereden hebt dan staat ie op min. dan moet je tog weer olie verversen :P
 
Waarom niet dezelfde? Deze was de jubileumsactie van Louis.de 4 liter voor nog geen 30E. Ze zitten een eindje uit de buurt. De 4 liter waren precies genoeg. Net niet tot max. gevuld. Ik ben nu 3000km verder en het oliepeil begint al een beetje te zakken. Ik zit nu precies tussen min. en max. Dus er moet straks een klein beetje bij. Maar ik heb van die 4 liter geen druppel meer over. :P


Hier in't dorp laatst een actie van de Fixet...
3 liter 10W40 voor 8 euro!

Dus heb ik voor een paar tienen, goeiekope brik-olie! 8-) :P


yep! iets meer gehaald
 
Laatst bewerkt:
:N |( |( |( :Z :N |( :N :N _O- _O- werk jij in zo,n zaak die een hekel heeft aan machinale levensduur }) en te weinig werk heeft :+

Nee, hoezo? Is olie volgens jou niet te mengen dan? Leg eens uit? :?

Er zijn hier op MF maar weinig die weten waar ze over praten als het op olie aan komt, noem het arrogant, maar ik ben er een van 8-)

Klik eens op mijn nickname en kijk eens in de topics waarin ik gereageerd heb, dan kun je precies nalezen wie ik ben, wat ik doe voor werk en waarom ik bovengemiddeld kennis heb van olie.
 
Kijk eens wat ik vond op internet

Mag ik twee verschillende soorten olie mengen?

Alle oliën die op de markt zijn (voor benzine- of dieselmotoren, minerale of synthetische oliën) kunnen onderling gemengd worden. Het mengen van twee oliën met een verschillende kwaliteit gaat echter altijd ten koste van de superieure kwaliteit. Een smeermiddel is altijd afgestemd op de eisen van de internationale classificaties (API, ACEA). Er zijn echter talrijke manieren om een bepaald type smeermiddel samen te stellen. Het mengen van twee soorten olie met gelijkwaardige eigenschappen zal geen problemen opleveren, maar de uiteindelijke werking kan niet gegarandeerd worden.

meer info op http://www.total.nl/nl/sitenl.nsf/V...AB&CAT=9D688CF4E2C18AE2C1256E9E004744F2&L=10ܢ

:)
 
Ik heb wel even bij jou geplaatste onderwerpen gekeken:


Hoi als de codering het zelfde is en alleen 50 van 60 verschild kan je het mengen
Alleen 60 heeft een hoger viscositijd bij hoge temperaturen
Het is wel verstandig olie van het zelfde merk te nemen want je kan tegenwoordig nergens van opaan ook al staat het beschreven.



Kun je dat ook eens uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan