Olie niveau checken motorblok - (iedere motor...)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.370
623
Gelderland
Goedendag,

Oliepijl in je motorblok is zeer belangrijk om dat juist te hebben. Wil met deze forum vraag iedereen een plek geven met zijn / haar type motor en hoe je op de juiste manier je motor olie niveau meet. Geen idee of er een verschil is tussen diverse types, oude en nieuwe motoren. Dan hoeft er niet 1 forum vraag te komen per motor type.....jaar, etc. Scheelt forum vervuiling?

===== Motor naam, type en jaar ====
- Honda CB750 Nighthawk 1991--- ---

- Motorfiets op de middenbok, op een horizontale stevige ondergrond
- Koude motor, voor 30 seconden laten lopen
- dan 2 minuten wachten
- Zwarte kunststof dop rechterkant motorblok (als je op je motor zit) losdraaien. Schoonmaken met papier (pas op dat er geen papier blijft blijft haken op het stokje.)
- dan de pijlstok terug erin duwen zonder te schroeven.
- Pijlstok eruit trekken en aflezen. Aan de pijlstokje heb je een stukje dat plat is. De minimum en maximum zijn de 2 dikke randen. De laagste rand is de minimum en de hoogste rand boven de platte stuk is je maximum. Zorg dat je olie pijl altijd tussen deze twee randen zit. Te weinig en je motor kan vastlopen. Teveel kan je olie zorgt ervoor dat je o.a. vermogensverlies optreed, je krijgt olie in je verbrandingskamer en je krijgt blauwe rook. Dit zorgt ervoor dat je bougies niet meer goed werken. Er zijn nog meer dingen die gebeuren zover ik lees. Maar kort door de bocht: niet teveel / te weinig olie a.u.b.

Te weinig olie? oplossing:
Een koffie kopje olie erbij, olie niveau peilen, zo nodig herhalen totdat je onder / net op je maximum zit.

Teveel olie wat nu? Oplossing:
Eruit zuigen met bijv. een handpompje of een medische spuit met daaraan een langere slang (houdt deze slang goed vast! Niet laten vallen). een koffie kopje aan hoeveelheid eruit zuigen, de pijlstok terug erin draaien en de motor opnieuw starten, 2 minuten wachten, dan weer olie pijl checken. Herhaal totdat je olie pijl tussen max en minimum is. Bij Hornback verkopen ze o.a. een kunstof pomp met 2 slangen voor euro 5.50.

Bij een koude motor zal de olie peil altijd hoge dan max zijn. Dit is normaal. Voor de CB 750 is meten met een compleet koude motor niet de manier van werken. Je moet altijd ongeveer 30 seconden de motor laten lopen, zodat alle balangrijke plekken een olie laag heeft, dan de olie in 2 minuten terug laten zakken, zodat je een juiste olie reservoir hoogte kan meten.

Motor olie pijlen is niet mogelijk als je motor op maximale temperatuur is. De motor is dan vacuüm. Ik neem aan dat een motorfiets motor in goed conditie altijd sterke vacuüm heeft nadat de motor geheel opgewarmd is. Ik lees o.a. dat bij een verlies van vacuüm, de motor benzine verbruik hoger zal zijn. link
Ik probeerde na een lange rit de olie pijl bekijken, maar ik kreeg de pijlstokje niet eruit gedraaid! Nu weet ik waarom =p
 
Bij mijn honda; enkele minuten stationair , dan 5 minuten wachten en mag je het kijkglaasje aflezen.
Vind dat nogal een gedoe. Als ie langer stilstaat dan staat de olie boven het bovenste streepje tot aan de rand van het peilglas.
Ik houd dat aan als max, daar staat ie ook na verversing met de voorgeschreven hoeveelheid olie.
 
is dat exact hetzelfde bij +40 graden als bij -10 graden celcius?

Geeft nogal een ander resultaat namelijk


Uhh nee! als je de Wphb aanhoud, is het met filter 3.1 liter! als je hem dus na tijdje peilt zonder te laten lopen staat peil 5 mm boven max!
Laat je hem dan 4-5 min lopen 1 minuut wachten staat peil goed!


:W
 
..En als je motor een nacht met een defecte benzinekraan & lekkende vlotter heeft gestaan, en je vermoed dat het oliepeil iets is gestegen, gewoon oliewissel maar? (hoewel overloopkanaaltje werk zou moeten doen)
 
Hoe peilen die eigenlijk de droge koppelingsolie?
Italianen moet je altijd in de gaten houden, vandaar dat ik haar droge koppeling regelmatig tijdens het rijden controleer:

3E0FFBF7-48F5-452B-B91D-56E7F367543C.jpeg
 
..En als je motor een nacht met een defecte benzinekraan & lekkende vlotter heeft gestaan, en je vermoed dat het oliepeil iets is gestegen, gewoon oliewissel maar? (hoewel overloopkanaaltje werk zou moeten doen)

Als je het vermoeden hebt dat er benzine bij je olie is gekomen dan zou ik zeker olie en filter vervangen. Kunt ook FF met je neus boven de vuldop hangen ;)
 
beste Raymond W hoe werkt het siesteem voor de hand en waar komt het water uit ? ( waar kan ik dat kopen heb hier ook een Boxer rond lopen in huis en in de tuin .

groeten fijne dag van Patrick uit Belgie
maar ook bij tante Alixpres

Hoe het werkt zou ik niet weten, in de gebruikershandleiding staat alleen maar een hoop geblaf.
Honden schijnen dat wel te begrijpen want na het inzien weet mijn hond hoe het werkt.
 
Bij Aprilia gen 1 rit maken >10 km dan stationair laten draaien . Motor rechtop zetten en op de kunststof oliepeilbuis de stand aflezen moet tussen min en max liggen .
Ik hou em altijd 3 cm onder max. De afstand tussen min en max van de olietank is 10 cm . Vul ik deze af tot max, dan gooit deze iets olie eruit bij je luchtfilter en krijg je een kledderboel daar wat je niet wilt . :')
 
@lionofjudah enig idee wrm er een carterontluchting/ventilatie systeem aanwezig is op de honda?

Ik heb geen idee.

Ik ben pas begonnen met kleine dingen leren / uitproberen. Daarom heb ik mijn methode verandert. Zoals jullie en mijn handleiding zegt. enkele minuten laten lopen (stationair..? dit doe ik), dan 2 minuten wachten en dan olie niveau aflezen. Mijn olie pijl is nu ongeveer 75% vol tussen max en min. Dus juiste hoeveelheid.

(Voor mijn motor is er wel een verschil tussen direct na 4 minuten peilen of extra 2 minuten wachten tussen stationair lopen en peilen. Mijn olie niveau stijgt dan van 50% naar 75%)
 
Als je het maar wel na precies 2 minuten bekijkt (even stopwatch erbij!) anders moet je weer opnieuw beginnen met een paar minuten stationair draaien.

Daarom heb ik mijn methode verandert. Zoals jullie en mijn handleiding zegt.

Dus de fabrikant heeft gewoon al voor elke motor een methode bedacht? Zeg dat het niet zo is!
 
Het gros is met kijkglas en pijlen bij een koude motor op een vlak stuk tussen min en max in welke dan aangegeven zijn op de deksel.

Warm pijlen kan ook, ja olie zet uit maar dan zit er echt niet meteen 100ml meer in. Dat zie je niet eens door het kijkglaasje.

Warm pijlen heeft als voordeel dat je met bijvullen sneller het niveau ziet stijgen. Na rijden wel ff 10 minuten aanhouden om het te laten zakken, moet vanuit alle kieren en gaten terug de carter in kruipen.

En ja er zijn altijd uitzonderingen en daarom altijd gewoon ff: RTFM!
 
Terug
Bovenaan Onderaan