Olie niveau checken motorblok - (iedere motor...)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.364
617
Gelderland
Goedendag,

Oliepijl in je motorblok is zeer belangrijk om dat juist te hebben. Wil met deze forum vraag iedereen een plek geven met zijn / haar type motor en hoe je op de juiste manier je motor olie niveau meet. Geen idee of er een verschil is tussen diverse types, oude en nieuwe motoren. Dan hoeft er niet 1 forum vraag te komen per motor type.....jaar, etc. Scheelt forum vervuiling?

===== Motor naam, type en jaar ====
- Honda CB750 Nighthawk 1991--- ---

- Motorfiets op de middenbok, op een horizontale stevige ondergrond
- Koude motor, voor 30 seconden laten lopen
- dan 2 minuten wachten
- Zwarte kunststof dop rechterkant motorblok (als je op je motor zit) losdraaien. Schoonmaken met papier (pas op dat er geen papier blijft blijft haken op het stokje.)
- dan de pijlstok terug erin duwen zonder te schroeven.
- Pijlstok eruit trekken en aflezen. Aan de pijlstokje heb je een stukje dat plat is. De minimum en maximum zijn de 2 dikke randen. De laagste rand is de minimum en de hoogste rand boven de platte stuk is je maximum. Zorg dat je olie pijl altijd tussen deze twee randen zit. Te weinig en je motor kan vastlopen. Teveel kan je olie zorgt ervoor dat je o.a. vermogensverlies optreed, je krijgt olie in je verbrandingskamer en je krijgt blauwe rook. Dit zorgt ervoor dat je bougies niet meer goed werken. Er zijn nog meer dingen die gebeuren zover ik lees. Maar kort door de bocht: niet teveel / te weinig olie a.u.b.

Te weinig olie? oplossing:
Een koffie kopje olie erbij, olie niveau peilen, zo nodig herhalen totdat je onder / net op je maximum zit.

Teveel olie wat nu? Oplossing:
Eruit zuigen met bijv. een handpompje of een medische spuit met daaraan een langere slang (houdt deze slang goed vast! Niet laten vallen). een koffie kopje aan hoeveelheid eruit zuigen, de pijlstok terug erin draaien en de motor opnieuw starten, 2 minuten wachten, dan weer olie pijl checken. Herhaal totdat je olie pijl tussen max en minimum is. Bij Hornback verkopen ze o.a. een kunstof pomp met 2 slangen voor euro 5.50.

Bij een koude motor zal de olie peil altijd hoge dan max zijn. Dit is normaal. Voor de CB 750 is meten met een compleet koude motor niet de manier van werken. Je moet altijd ongeveer 30 seconden de motor laten lopen, zodat alle balangrijke plekken een olie laag heeft, dan de olie in 2 minuten terug laten zakken, zodat je een juiste olie reservoir hoogte kan meten.

Motor olie pijlen is niet mogelijk als je motor op maximale temperatuur is. De motor is dan vacuüm. Ik neem aan dat een motorfiets motor in goed conditie altijd sterke vacuüm heeft nadat de motor geheel opgewarmd is. Ik lees o.a. dat bij een verlies van vacuüm, de motor benzine verbruik hoger zal zijn. link
Ik probeerde na een lange rit de olie pijl bekijken, maar ik kreeg de pijlstokje niet eruit gedraaid! Nu weet ik waarom =p
 
Klopt helemaal niks van dit verhaal .bij miin motor is het olie niveau koud net zo hoog als dat hij warm is.
Na een stevige rit en ,na dat ik me motor weer op,paddock stands heb gezet voor en achter dus helemaal recht staat.
staat het niveau weer bij me peilglasje op max.
Motorolie is dan nog heel heet ,ongeveer 10 minuten dan na het rijden ....
Een dag erna staat het ook nog op max met koude motor.
Waar haal je dit vandaan deze onzin? Bij koude motor hoger?
Zelf na me winterstalling ,staat na paar maanden me olie niveau op max,
Volgens jouw theorie moet er dus meer olie in zitten dan ik er in heb gedaan,na olie vervangen.,als hij bij koude motor opeens meer olie aangeeft .
En je olie peil dop kreeg je niet los ,ik denk dat je hem te strak gedraaid heb.
Met warme motor zet dat klein beetje uit die oliepeil dop.
Ik kreeg bij me vorige motor gewoon die oliepeil dop,los hoor ,als hij warm was.
Waar basseer je dat vacuüm op?
Geen idee waar je het allemaal over hebt?
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,

Oliepijl in je motorblok is zeer belangrijk om dat juist te hebben. Wil met deze forum vraag iedereen een plek geven met zijn / haar type motor en hoe je op de juiste manier je motor olie niveau meet. Geen idee of er een verschil is tussen diverse types, oude en nieuwe motoren. Dan hoeft er niet 1 forum vraag te komen per motor type.....jaar, etc. Scheelt forum vervuiling?

===== Motor naam, type en jaar ====
- Honda CB750 Nighthawk 1991--- ---

- Motorfiets op de middenbok, op een horizontale stevige ondergrond
- Koude motor, voor 30 seconden laten lopen
- dan 2 minuten wachten
- Zwarte kunststof dop rechterkant motorblok (als je op je motor zit) losdraaien. Schoonmaken met papier (pas op dat er geen papier blijft blijft haken op het stokje.)
- dan de pijlstok terug erin duwen zonder te schroeven.
- Pijlstok eruit trekken en aflezen. Aan de pijlstokje heb je een stukje dat plat is. De minimum en maximum zijn de 2 dikke randen. De laagste rand is de minimum en de hoogste rand boven de platte stuk is je maximum. Zorg dat je olie pijl altijd tussen deze twee randen zit. Te weinig en je motor kan vastlopen. Teveel kan je olie zorgt ervoor dat je o.a. vermogensverlies optreed, je krijgt olie in je verbrandingskamer en je krijgt blauwe rook. Dit zorgt ervoor dat je bougies niet meer goed werken. Er zijn nog meer dingen die gebeuren zover ik lees. Maar kort door de bocht: niet teveel / te weinig olie a.u.b.

Te weinig olie? oplossing:
Een koffie kopje olie erbij, olie niveau peilen, zo nodig herhalen totdat je onder / net op je maximum zit.

Teveel olie wat nu? Oplossing:
Eruit zuigen met bijv. een handpompje of een medische spuit met daaraan een langere slang (houdt deze slang goed vast! Niet laten vallen). een koffie kopje aan hoeveelheid eruit zuigen, de pijlstok terug erin draaien en de motor opnieuw starten, 2 minuten wachten, dan weer olie pijl checken. Herhaal totdat je olie pijl tussen max en minimum is. Bij Hornback verkopen ze o.a. een kunstof pomp met 2 slangen voor euro 5.50.

Bij een koude motor zal de olie peil altijd hoge dan max zijn. Dit is normaal. Voor de CB 750 is meten met een compleet koude motor niet de manier van werken. Je moet altijd ongeveer 30 seconden de motor laten lopen, zodat alle balangrijke plekken een olie laag heeft, dan de olie in 2 minuten terug laten zakken, zodat je een juiste olie reservoir hoogte kan meten.

Motor olie pijlen is niet mogelijk als je motor op maximale temperatuur is. De motor is dan vacuüm. Ik neem aan dat een motorfiets motor in goed conditie altijd sterke vacuüm heeft nadat de motor geheel opgewarmd is. Ik lees o.a. dat bij een verlies van vacuüm, de motor benzine verbruik hoger zal zijn. link
Ik probeerde na een lange rit de olie pijl bekijken, maar ik kreeg de pijlstokje niet eruit gedraaid! Nu weet ik waarom =p

Beste Liono....
Ondanks dat ik je initiatief niet gelijk wil afschieten even het volgende
Ik zou even teruglezen wat er staat, dan je onzin er uit filteren, nog een keer nalezen, en je kinderachtige bewoordingen er uit halen, je zit hier namelijk niet op het scooterforum, daarna nog een keer lezen , en je schrijffouten er uit halen, en dan blijft er ongeveer het volgende over...

hoi allemaal ...ik denk dat ik weet hoe ik olieniveau moet controleren, mocht ik problemen tegenkomen, dan kom ik jullie om raad vragen..
Groeten
 
Je kan die wall of text beter vervangen door "kijk je in WPHB".

Staat ook gewoon in de gebruikershandleiding. Heb je geen technische kennis en dus wphb voor nodig.

Je bedoeling is ongetwijfeld goed maar zoals gezegd, er klopt niets van. Je beste volgende stap is een topic openen met de vraag hoe je het beste olie kan peilen.
 
Klopt helemaal niks van dit verhaal .bij miin motor is het olie niveau koud net zo hoog als dat hij warm is.
Na een stevige rit en ,na dat ik me motor weer op,paddock stands heb gezet voor en achter dus helemaal recht staat.
staat het niveau weer bij me peilglasje op max.
Motorolie is dan nog heel heet ,ongeveer 10 minuten dan na het rijden ....
Een dag erna staat het ook nog op max met koude motor.
Waar haal je dit vandaan deze onzin? Bij koude motor hoger?
Zelf na me winterstalling ,staat na paar maanden me olie niveau op max,
Volgens jouw theorie moet er dus meer olie in zitten dan ik er in heb gedaan,na olie vervangen.,als hij bij koude motor opeens meer olie aangeeft .
En je olie peil dop kreeg je niet los ,ik denk dat je hem te strak gedraaid heb.
Met warme motor zet dat klein beetje uit die oliepeil dop.
Ik kreeg bij me vorige motor gewoon die oliepeil dop,los hoor ,als hij warm was.
Waar basseer je dat vacuüm op?
Geen idee waar je het allemaal over hebt?

Elke motor is anders! RC36/2 bv moet je ook 3 minuten laten lopen! instructieboek! doe je dit niet rij je met halve liter te weinig rond! ( heb bij meerdere RC's gepeild!
Dus gewoon in boekje kijken!

:W
 
Wat dacht je van dry sump system dan peil je wel ff anders .:Y. Zoals bij m`n Aprilia

Ook de vermeerdering door opwarming kun je berekenen wiskundig temp coefficient . etc .
 
Elke motor is anders! RC36/2 bv moet je ook 3 minuten laten lopen! instructieboek! doe je dit niet rij je met halve liter te weinig rond! ( heb bij meerdere RC's gepeild!
Dus gewoon in boekje kijken!

:W
is dat exact hetzelfde bij +40 graden als bij -10 graden celcius?

Geeft nogal een ander resultaat namelijk
 
Hoeveel manieren bestaan er eigenlijk?

Ik ken alleen de pijl --->stok en het kijkglaasje.

Zijn er nog andere varianten om het te controleren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan