Olie niveau checken motorblok - (iedere motor...)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Goedendag,

Oliepijl in je motorblok is zeer belangrijk om dat juist te hebben. Wil met deze forum vraag iedereen een plek geven met zijn / haar type motor en hoe je op de juiste manier je motor olie niveau meet. Geen idee of er een verschil is tussen diverse types, oude en nieuwe motoren. Dan hoeft er niet 1 forum vraag te komen per motor type.....jaar, etc. Scheelt forum vervuiling?

===== Motor naam, type en jaar ====
- Honda CB750 Nighthawk 1991--- ---

- Motorfiets op de middenbok, op een horizontale stevige ondergrond
- Koude motor, voor 30 seconden laten lopen
- dan 2 minuten wachten
- Zwarte kunststof dop rechterkant motorblok (als je op je motor zit) losdraaien. Schoonmaken met papier (pas op dat er geen papier blijft blijft haken op het stokje.)
- dan de pijlstok terug erin duwen zonder te schroeven.
- Pijlstok eruit trekken en aflezen. Aan de pijlstokje heb je een stukje dat plat is. De minimum en maximum zijn de 2 dikke randen. De laagste rand is de minimum en de hoogste rand boven de platte stuk is je maximum. Zorg dat je olie pijl altijd tussen deze twee randen zit. Te weinig en je motor kan vastlopen. Teveel kan je olie zorgt ervoor dat je o.a. vermogensverlies optreed, je krijgt olie in je verbrandingskamer en je krijgt blauwe rook. Dit zorgt ervoor dat je bougies niet meer goed werken. Er zijn nog meer dingen die gebeuren zover ik lees. Maar kort door de bocht: niet teveel / te weinig olie a.u.b.

Te weinig olie? oplossing:
Een koffie kopje olie erbij, olie niveau peilen, zo nodig herhalen totdat je onder / net op je maximum zit.

Teveel olie wat nu? Oplossing:
Eruit zuigen met bijv. een handpompje of een medische spuit met daaraan een langere slang (houdt deze slang goed vast! Niet laten vallen). een koffie kopje aan hoeveelheid eruit zuigen, de pijlstok terug erin draaien en de motor opnieuw starten, 2 minuten wachten, dan weer olie pijl checken. Herhaal totdat je olie pijl tussen max en minimum is. Bij Hornback verkopen ze o.a. een kunstof pomp met 2 slangen voor euro 5.50.

Bij een koude motor zal de olie peil altijd hoge dan max zijn. Dit is normaal. Voor de CB 750 is meten met een compleet koude motor niet de manier van werken. Je moet altijd ongeveer 30 seconden de motor laten lopen, zodat alle balangrijke plekken een olie laag heeft, dan de olie in 2 minuten terug laten zakken, zodat je een juiste olie reservoir hoogte kan meten.

Motor olie pijlen is niet mogelijk als je motor op maximale temperatuur is. De motor is dan vacuüm. Ik neem aan dat een motorfiets motor in goed conditie altijd sterke vacuüm heeft nadat de motor geheel opgewarmd is. Ik lees o.a. dat bij een verlies van vacuüm, de motor benzine verbruik hoger zal zijn. link
Ik probeerde na een lange rit de olie pijl bekijken, maar ik kreeg de pijlstokje niet eruit gedraaid! Nu weet ik waarom =p
 
maar ook bij tante Alixpres

Hoe het werkt zou ik niet weten, in de gebruikershandleiding staat alleen maar een hoop geblaf.
Honden schijnen dat wel te begrijpen want na het inzien weet mijn hond hoe het werkt.


oke bedankt .


groeten Patrick
 
Terug
Bovenaan Onderaan